Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (4) Senaste inläggen

ADD & ADHD relaterat Olika former av autism Tourettes Syndrom Motorikstörning (DCD) Tvångssyndrom (OCD) Trotssyndrom (ODD) Ansiktsblindhet (Prosopagnosi) Dyslexi & Dyskalkyli NPF + Psykisk sjukdom Övriga NPF Kan jag ha en diagnos? Utredningar (Hur? Var? När? Varför?) Allmänt Presentationer & Nya medlemmar Hjälpmedel & Stödinsatser Läkemedel & Behandlingar Lagar och regler (LSS, SoL, m.fl.) Ekonomi Kost och matlagning Tips och goda råd Var vi bor (Tråd för landskap/stad) (IRL-vänner sökes) Vänner sökes Tester Bilder & Foton Litteratur Media Dagis / Skola / Jobb / Praktik Familjeliv Diskussioner om NPF Berättelser ur verkligheten Fetalt Alkoholsyndrom (FAS) Off topic - [OT] Dagbok Lekar / Kluringar Om sajten & Om iFokus
Media

SvD: "Skolans oförmåga leder till..."

2012-11-20 13:33 #0 av: Vargafrost

"Skolans oförmåga leder till långvarigt utanförskap"

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/skolans-uppdrag-galler-alla-elever_7681872.svd

Något som kanske sätter bollen i rullning? Obestämd

Anmäl
2012-11-20 14:22 #1 av: [NinaCrown]

Ja du, jag hade ju lärare i högstadiet som tyckte att det var bättre att jag inte kom till skolan för de inte kunde förstå hur de skulle sköta sina jobb när jag var där Obestämd Inte så lyckat att ha lärare som frågar vad man gör i skolan när man äntligen dragit sig dit efter närmare en månads skolk... Eller en annan som fråga om jag inte hade bytt skola, de hade ju inte sett mig på ett tag.

Anmäl
2012-11-20 16:12 #2 av: [Varulv]

Ja, jag tycker det är en skamfläck på samhället, att skolan inte klarar av att skola upp bokstavsplantor!

Skrikandes

αγάπη

Anmäl
2012-11-20 18:28 #3 av: [NinaCrown]

#2 Jovisst, frågan är vad man kan göra för att ändra på saker och ting... De flesta skriker att de ska utbildas mer, men är redan för få som vill utbilda sig till lärare då det är så pass lång utbildning redan med så pass lite betalt :(

Anmäl
2012-11-20 19:27 #4 av: [Varulv]

Ja, jag tror att det handlar lite om att försöka vaska fram de rätta förmågorna de, vilka känner ett slags patos för uppgiften... Och sedan gäller det vidare att ge dessa ett ordentligt mandat att kunna få lägga upp sin pedagogik efter eget huvud...

Obestämd

αγάπη

Anmäl
2012-11-20 19:34 #5 av: [NinaCrown]

#4 Det vore en fin lösning, men inte så troligt att den blir genomfört tyvärr :/ Min gissning är att det behövs väldigt hårda regler i grundläggande lärarutbildning där de iaf hummar lite på bokstavsproblematik, depression och liknande, och att sen lärare erbjuds fler tillfällen för vidareutbildning och kurser och att det faktiskt lönar sig för dem att gå dessa... Alltså att de känner att några veckor extra vid skrivbordet istället för framför svarta tavlar visar sig positivt i plånboken.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.