Annons:
Etikettadhd-add
Läst 3449 ggr
Tintin82
2012-11-24 17:30

Idiot!!

Har ni någon gång berättat om din diagnos och märkt att folk börjar behandla er annorlunda på en gång?? På mitt förra jobb som köks biträde som jag hade med lönebidrag som min sius på arbetsförmedlingen hjälp mig att få så visste min chef och hans fru om det och efter att ha varit där i ca en månad så hörde jag min chef berätta om min diagnos för en i personalen och sedan skvallrades det vidare och till slut så visste alla.. Tyvärr så förändrades personalen efter att dom fått veta dom trodde jag var hjärnskadad på något sätt och började känna mig utanför…detta jobbet hade jag till oktober då det stängdes för säsongen men jag fick fina referenser av chefen..på måndag har min sius hjälpt mig med praktik på en restaurang som restaurang biträde och går det bra så blir det en anställning…när jag träffade chefen för detta ställde så var det en trevlig man och i förra veckan var jag på personalmöte och det var jätte trevliga människor som jobbade här…min nya chef vet om min diagnos och något som han gjorde var att fråga vad det innebär och vi pratade om det…jag sa att det inte var en hjärnskada utan ett funktionshinder och han förstod vad jag menade…jag har sagt att personalen inte behöver veta för tillfället men kanske längre fram om det blir något och det är helt okej för chefen Hur gör ni när det gäller era diagnoser och nya människor?? Många människor hör en diagnos men vet inte vad diagnosen innebär Blev lite långt ursäkta Min diagnos ADD/AS

Annons:
Tintin82
2012-11-24 17:32
#1

Alltså chefen och hans fru visste om min diagnos

dramanda1
2012-11-24 17:39
#2

Jag har också haft sånt i min skola att det sprids vidare men ta och lär känna personerna först innan du berättar jag lider av ADHD men du kan ju berätta för dem du litar mest på. Mvh 14 årig tjej

[Varulv]
2012-11-24 20:33
#3

Visst är det så, som du beskriver det, Tintin82! Man känner direkt attitydförändringen, när medmänniskorna "vet" - då blir man bums degraderad till en - om inte idiot så - halvidiot, eller åtminstone en "stackare" eller dylikt.

Det är blott och bart just därför, som jag är så tveksam till att gå ut öppet med sin diagnos. Men å andra sidan har jag tänkt, att det kanske är smällar man får ta. För trots allt kan det ändå vara bäst att vara öppen med sitt funktionshinder. Ty då är chansen störst, att man kan uppnå en drägligare situation. Generella attitydförändringar i samhället kan ske parallellt, och då även det till det bättre på sikt.

Zaphix
2012-11-24 23:06
#4

Har bara blivit bemött med med förståelse för mig när jag har berättat, aldrig blivit behandlad negativ pga. vetskapen om diagnosen.

I alla fall som jag minns..

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Gur4m1
2012-11-25 12:22
#5

Hm…nu är jag iofs vuxen och folk bemött emig som en idiot före min diagnos :) Kanske just för att folk inte kunde förstå och knappt jag själv. Idag, som vuxen med diagnos så upplever jag inte att andra vuxna ser det som negativt, de flesta har lite koll eller känner någon med diagnosen. De värsta kommentarerna är väl då folk "tyckt" en jävla massa om det. Degraderat det till att "det inte finns," eller "Alla har det ju nu, tydligen". Att det är "en sjukdom/hjärnskada" som är påhittad, eller ett sätt att skylla på för att man är lat/dum/ ja…

JAg ser det inte som en skada, absolut inte en hjärnskada som jag skulle vilja vara utan. Jag fungerar ju fint i livet men under andra förutsättningar. Det känns bra nu när man vet så man slipper skämmas och känna sig dum :) MAn är bara annorlunda i vissa situationer.

Lite som när man förr it idne sa att vänsterhänthet var en hjärnskada, ett "fel" på hjärnan ;) Sånt man måste skratta åt idag…

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Rebellkatten
2012-11-25 12:38
#6

För min egen del vill jag gärna veta om folk jag skulle jobba med har en diagnos. För att kunna bemöta dem på rätt sätt.

Men inte alla vet ju inte vad det innebär att ha en sådan här diagnos. Jag har berättat där jag jobbar, men jag tror inte de riktigt fattar vad det innebär heller. Men å andra sidan så verkar många av dem vara odiagnosticerade. Särskilt min chef som verkar ha minst ADHD.

Innan jag fick min diagnos när jag hade vanliga jobb så tyckte folk att jag var konstig och "fel" ändå. Om jag hade kunnat säga att jag hade ADD så hade de kanske inte varit lika elaka. =/ Men sånt kan man ju inte veta.

Annons:
CajsaBajsa2
2012-11-25 13:53
#7

Jag har inte haft min diagnos särskillt länge så jag har ingen erfarenhet av det än. Men jag tänker att det ibland kan vara bättre att säga t.ex. "min hjärna har svårt för att hålla uppmärksamheten och bearbeta intryck, så jag kan behöva hjälp med blabla…" osv. istället för "jag har ADHD". Just eftersom många inte vet vad det är, vet bara att det är en diagnos och har kanske en omedveten fördom om att diagnospersoner är lite udda osv.

[Varulv]
2012-11-25 14:17
#8

#7 Ja, det tycker jag är en bra metod! Då konkretiserar man problemet och ringar in det; preciserar det.

Och när du har förtäljt något så konkret som exempelvis att "min hjärna har lite svårare än de flesta andra hjärnor att ta in och bearbeta intryck", så blir det inte lika lättvindigt för motparten att avfärda som "modenyck", "inbillning", "ja men så är det för alla ska du veta", o.dyl. Dessutom är det då inte lika enkelt för motparten att måla upp för sitt inre en fördom om "en asocial typ", "en kriminell", "en bråkstake" etc.

Gur4m1
2012-11-26 07:31
#9

#7 ja ajg brukar säga så när jag ska obba i grupp "låt oss sätta oss i ett grupprum, jag har ADHD- jag har svårt att fokusera i den här röran" eller liknande. De flesta förstår även om de inte vet exakt vad det är. Tror det skulle ta mer "snurr" om man sa "jag är dampig" eller något. Folk idag använde rju damp/ADHD på samma sätt barn gjorde under 80-talet med CP-skadad. Men man hör ingen säga "nehe du Pelle sådär säger man inte, den med ADHD rår inte för att hon har ADHD" ;) Som man gjorde med folk som säger "är du Cp/Sepe eller?".

Märkligt. Eller ja, många anser ju sig veta att ADHD inte är ett riktigt tillstånd, det är bara något man fejkar för att få frisedel.

Trevlig måndag!

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Upp till toppen
Annons: