Annons:
Etikettmedlemspresentationer
Läst 970 ggr
Idnoike
12/7/12, 11:21 PM

Tänkte presentera mig...

Hej allihop. Är ny här på forumet och tänkte att jag lika gärna kan presentera mig. Av ren artighet förstås.

Jag är 17 år och diagnostiserad med autism, ADHD, OCD, depression samt GAD (generaliserat ångestsyndrom). Konsekvenserna av dessa diagnoser är en konstant känsla av att ha hjärnan inhyrd som konferenslokal, vilken för tillfället innehåller fem oerhört narcissistiska medlemmar som alla strider om vem som skall ha makten. Jag tvivlar starkt på att kriget någonsin kommer att upphöra.

Mina problem började redan för 17 år sedan då jag bestämde mig för att kravla mig ut ur livmodern och fick en chock av alla intryck som plötsligt slängdes emot mig. Man kan säga att jag lider av posttraumatisk stress. Skämt åsido. Ha-ha… ha. Ja, jag är trasig.

Hur som helst, där har vi min presentation. Mitt dagliga sociala behov är härmed uträttat.

Annons:
Pelle Långlös
12/8/12, 4:24 PM
#1

Välkommen hit. Jobbigt med de fem personerna i ditt huvud.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Idnoike
12/8/12, 5:41 PM
#2

#1 Tack så mycket! Mina hjärnspöken hälsar så gott.

Pelle Långlös
12/8/12, 5:44 PM
#3

Skrattande

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

zatanica
12/8/12, 9:37 PM
#4

oj jag som tycker det räcker med två (tre) viljor i huvudet, adhd:n AS:en och jaget. Så kan ana din röra.

Kul att du hittat hit Glad när fick du dina diagnoser om man får fråga?

PiganX
12/9/12, 5:18 PM
#5

Välkommen hit! Glad

Idnoike
12/16/12, 8:12 PM
#6

zatanica, fick OCD och depression-diagnoserna när jag var typ 14 har jag för mig. Dom andra nån gång förra året. Ledsen för sent svar :)

#5 Tack ska du ha!

Annons:
PiganX
12/16/12, 9:06 PM
#7

Hur är det att leva med OCD? Undrar nämligen eftersom jag själv har drag av det.

Idnoike
12/18/12, 11:16 AM
#8

Mycket frustrerande skulle jag säga. I mitt fall samspelar diagnoserna väldigt mycket, Aspergern gör att jag inte vill gå ut, är osocial osv. vilket gör att jag blir rastlös och hyperaktiv (ADHD) vilket i sin tur sätter igång tvångstankarna. Allt detta tillsammans gör mig nedstämd/deprimerad.

Jag har levt med OCD sedan jag var ca 3-4 år, så jag kommer inte ihåg hur det var innan. Därmed är det svårt att berätta hur det är att leva med det, eftersom jag inte känner till något annat.

Mina tvångstankar gör att min hjärna "hakar upp sig". Det som andra inte tänker på eller tycker är trivialt skruvar min hjärna upp och gör till ett jätteproblem. T.ex. måste jag tänka på en viss sak, upprepa saker i huvudet, röra vid grejer ett visst antal gånger osv. Jag har mycket tics, men också mentala tvångshandlingar som inte märks. Jag tvättar händerna överdrivet många ggr, känner mig alltid smutsig. Jag är däremot inte hypokondriker som många andra med OCD.

Jag har heller inte samma "katastroftänk" som man ofta läser om i beskrivningar av OCD. Detta var en av anledningarna till att jag först tvivlade på att jag hade diagnosen. Jag går till exempel inte och kollar flera gånger om jag har stängt av spisen, jag tror inte att huset ska brinna ner eller att någon jag känner kommer bli sjuk/skadas på grund av något jag gör. Visst har jag lite av de här dragen, men inte fullt så mycket.

Senare insåg jag att diagnoser skiljer sig väldigt mycket från person till person. När man läser beskrivningar får man en stereotypbild som oftast inte stämmer överens med verkligheten. Eftersom inte 100% av beskrivningarna stämde in på mig trodde jag först att jag inte hade OCD. När jag sedan gick till BUP behövde de inte ens göra en utredning för att slå fast att jag hade tvångssyndrom.

Om du inte har sett den kan jag rekommendera filmen "The Aviator" som bygger på flygaren Howard Hughes liv. Han led av OCD under en stor del av sitt liv och porträtteras utmärkt av Leonardo DiCaprio.

Upp till toppen
Annons: