2012-12-09 03:08 #0 av: AnneN

Ja det finns ju då alla typer av människor...

Var idag på julmarknad på Hertsön där jag och hundarna hjälpte till att samla in pengar till behövande barnfamiljer i Luleå domkyrkas församling (är inte själv religiös, men ställer gärna upp för den goda sakens skull när jag kan). Det var riktigt trevligt med alla glada barn och vuxna Glad(Artikel om detta i Norrbottens Kuriren)

Men så kom det en äldre kvinna som är bekant till min kompis som jag var där med och börjar fråga mig om hur min kompis mår för "Hon är ju inte riktigt som alla andra" (kvinnans egna ord) Skrikandes Mitt svar blev "Vill du veta hur hon mår så får du fråga henne själv för jag pratar inte om min vän bakom hennes rygg! Och vem är den där alla andra som man ska vara som? Alla är vi olika mer eller mindre."

Kvinnan: "Jo men henne är det ju lite fel på för hon har ju sådana där mentala problem"

Jag: "Jaha, jag har också en radda med diagnoser, tex depression, adhd och autism." Här började jag bli irriterad, jag tål verkligen inte att det snackas skit om mina vänner!

Då får jag plötsligt en utskällning av denna kvinna i en mycket nedlåtande ton, ungefär som om hon skällde på en 3-åring, för jag skulle minsann inte vara så snabb på att berätta om mina mentala sjukdomar då det inte syns på mig för folk kan vara döma ut mig pga det.

Min sista kommentar till henne blev "Ja det är ju väldigt tur att inte alla är lika fördomsfulla och otrevliga som dig. Jag är så öppen som jag själv vill vara och väljer sådana som dig att vara fördomsfulla och döma mig så är det varken mitt fel eller mitt problem!"

Efter den kommentaren fick jag bara en mycket sur min och blick innan hon vände sig om och gick därifrån.

Jag förstår verkligen inte hur det skulle kunna vara fel av mig att vara öppen om mina diagnoser bara för att folk kan ha fördomar Förvånad Fördomar kan man mötas av på vilka grunder som helst, kan räcka med att man har "fel" kläder, frisyr, intresse, dialekt, hudfärg, tatueringar, piercingar, religion, hundras, bor i "fel" bostadsområde, etc...

Vad tycker ni, gör man fel om man väljer att vara öppen mot alla om sina bokstavsdiagnoser?