Annons:
Etikettadhd-add
Läst 4563 ggr
jenlon405
2012-12-10 19:07

Ritalin och mat

Hej!
Jag blev just medlem och hoppas jag publicerar detta inlägg på rätt ställe.

Hur som helst har jag funderingar angående mat när man har Ritalin som medicin.
Jag fick min ADHD-diagnos för ett par månader sen och fick testa Concerta, vilket absolut inte fungerade och nu har jag fått Ritalin vilket jag tar 4 ggr per dag.

Jag har riktigt svårt att äta och har gått ner jättemycket i vikt, min fråga är om det finns någon som har tips på bra mat att äta i samband med Ritalin

Jag har inga svårigheter alls att få i mig frukt, men det räcker ju inte. 
När på dagen ska man äta? Vad ska man äta? Är det något man ska undvika, t.ex. kaffe?
Jag har alltid slarvat med måltider och börjar nu inse vikten av mat när jag har denna medicin. Kvällarna är rejält jobbiga för mig, nedstämd och utmattad, jag antar att det är för att jag inte ätit.

Virrig text, hoppas ni förstår, och hoppas någon har tips :)

Annons:
Porklash
2012-12-11 08:09
#1

Rejäl frukost innan medicin kan vara en hjälp men det kanske du redan äter? Fyra gånger om dan är det snabbverkande tabletter? Då kanske du kan prova med att vänta lite med någon tablett så att effekten kanske dippar något så att det kan bli lättare att äta?

pEr

jenlon405
2012-12-11 10:51
#2

Jag har aldrig vart en person som äter frukost, innan diagnos och medicin åt jag mitt första mål runt 15 på dagarna.

Bara en dos är snabbverkande tablett, det är kvällsdosen vid behov.

Vad menar du med rejäl frukost? Skulle fil och flingor vara bra? Jag åt en knäckemacka imorse och bara det var svårt då jag inte är en frukostperson, men jag måste nog lära mig att äta på morgonen. 
Som du märker är jag helt vilse i det här och är glad för alla tips jag kan få Glad
Tack för rådet!

Rebellkatten
2012-12-11 18:28
#3

Gör som skalman, ställ ett larm med jämna mellanrum så du kommer ihåg att äta

Om du inte orkar laga mat kan du ju äta proteinbars.

jenlon405
2012-12-11 20:28
#4

Det där med proteinbars hade jag inte tänkt på, jättebra, tack!

HannaM
2012-12-11 23:33
#5

Är det svårt att äta stora mängder kan ju energität mat vara bra så du inte hamnar på energiunderskott och går ner. Nötter är ett kanonexempel på energität mat. Att inte snåla med fett är också bra om man behöver få i sig energi och inte orkar stora mängder. Ska man äta frukt och grönsaker är det bättre att satsa på avokado och banan än tex gurka och äpple.

Att ha lättäten och lättillagad mat hemma brukar underlätta ätandet och vet man med sig att man glömmer eller har svårt med hungerkänslor är mattider rätt bra. Som ovan föreslår kan man ställa en klocka och äta och på så sätt skapa en vana som kroppen då vänjer in sig på och man börjar bli hungrig när det är dags. Om inte annat ser det till att man inte glömmer att äta.

jenlon405
2012-12-12 12:40
#6

Tackar!

Annons:
Smålänning
2012-12-12 15:49
#7

Jag har blivit mkt mer hungrig sen jag började med concerta…jätteskumt. Ska ta upp det med läkaren imorgon. De verkar inte funka som de ska heller.

Vad kände du av concertan som inte funkde?

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

jenlon405
2012-12-12 16:07
#8

Hört om folk som blir det, udda, undra vad det beror på?

Jag verkar ha problem med depotmediciner överlag, men concertan gjorde mig helt konstig. Den fick mig "normal" i 1-4 timmar, efter det var jag virrig, ledsen, hade smått panikkänslor och fick stora problem med kroppen längre fram på dagen, blev bara liggandes och svimfärdig.

Att sänka, höja eller lägga till en dos gav inga resultat, blev alltså lika konstig oberoende på dos, väldigt konstigt.

Smålänning
2012-12-12 16:27
#9

Känner igen det, särskilt att de funkar bäst som du säger de första timmarna. Det är ju då det snabbverkande går ut.. Sen är det depo resten av dagen. Ja, jag kanske ska föreslå Ritalin helt istället. Tänkte föreslå Ritalin på morgon och kväll å Concerta vid middag. Var det svårt att få Ritalin istället?

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

jenlon405
2012-12-12 16:42
#10

Det jobbiga med Concerta är ju att om man mår dåligt av den så håller det i sig så himla länge, usch.

Absolut inte svårt, snarare självklart att jag var tvungen att byta, jag ringde till den som sköter min behandling en dag när det var som värst och sa att jag vägrar ta skiten längre, hon förstod precis för man ska ju inte må jättedåligt utav medicinen.

Sen hurvida jag ska fortsätta med Ritalin vet jag inte, de föreslog andra mediciner/lägga till någon, den här typen av mediciner är kluriga och väldigt individuella verkar det som.

Även om ritalinet kan vara jobbigt så är det inte ens i närheten av vad Concerta ställde till med för mig

Smålänning
2012-12-12 17:52
#11

#10 skönt att höra att det finns flera. Har tänkbart det bara är biverkningar men de brukar gå över efter 3v. Nu har jag iaf en referens. Hoppas det går bra imorgon bara:/ Både praktikintervju och läkarsamtal.. Å lucia tidigt på förskolan.. Men det kan ju vara mysigt iaf:)

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

jenlon405
2012-12-12 18:20
#12

Hoppas det löser sig :)

Anonym
Anonym
2012-12-14 11:27
#13

Jag har aldrig haft problem att äta tvärtom ,blev jättehungrig av dom först i början. Efter ett tag blev det som vanligt,är varken mer eller mindre hungrig på grund av ritalinet.

Annons:
Upp till toppen
Annons: