Annons:
Etiketterlagar-reglerlss
Läst 6861 ggr
AnneN
2012-12-11 00:35

Beviljad LSS, men vad innebär det?

Jag fick idag ett brev med posten där det meddelas att jag blivit beviljad LSS… Glad

Det stod något om personlig plan, mm… Men riktigt vad är det man kan få hjälp med via LSS?

Vet att det är bland annat personlig assistans, speciellt boende och liknande man kan få, men just de sakerna känns inte aktuella i mitt fall.

Någon som är insatt i LSS och kan berätta om detta på ett sätt som är mer begripligt än det jag lyckas hitta på kommunens hemsida?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
[RadioMG]
2012-12-11 00:43
#1

Har du något funktionshinder? Jag har jobbat med LSS men många av de kan inte ens skriva.

Vad har du ansökt för? Jag jobbade på en dagcentral där de kom ner och tillverkade saker samt sålde lite i cafet vi hade.

[Tassy]
2012-12-11 00:46
#2

Du kan få en kontaktperson som agerar som en slags kompis som tar med dig på aktiviteter och liknande. Målet är att få hjälp att komma ut ur hemmet en stund. Många fastnar ju inne av diverse anledningar som ensamhet och sociala problem.

Sen rent praktiskt har du rätt till ett tandvårdskort som gör att tandvården går på vanliga vårdens högkostnadsskydd.

Sen kan du få lite all möjlig hjälp att planera och strukturera ditt liv och annat smått och gott.

AnneN
2012-12-11 00:48
#3

#1 Jag har autism (högfungerande) och ADHD.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[NinaCrown]
2012-12-13 00:05
#4

#2 Kontaktperson är något jag funderat på att skaffa, men vet du hur det går till? (Ursäkta om jag drar i väg lite TS men måste bara få veta ^^'') Får man välja vem man ska ha som kontaktperson, ska man prova sig fram eller får man den man får?

Och det där med tandvård måste jag kolla upp O.O tror närmligen det låssna en flisa från en tand igår.

[Tassy]
2012-12-13 00:35
#5

Man får prova sig fram lite. Du blir tilldelad en, så får du säga vad du tycker och om du vill prova, annars får du träffa nån annan. Sen får ni en prövotid och sen utvärderas det, så du kan när som helst byta om ni inte passar Glad

[NinaCrown]
2012-12-13 01:11
#6

#5 Ok, så man kan inte lämna in förslag alltså? Glad

Annons:
[Tassy]
2012-12-13 01:59
#7

Jo, det kan man göra. Glad

Honestyisdead
2012-12-13 18:20
#8

Dessa saker erbjuds för personer med LSS beviljat.

"1. rådgivning och annat personligt stöd som ställer krav på särskild kunskap om problem och livsbetingelser för människor med stora och varaktiga funktionshinder,
2. biträde av personlig assistent eller ekonomiskt stöd till skäliga kostnader för sådan assistans, till den del behovet av stöd inte täcks av beviljade assistanstimmar enligt 51 kap. socialförsäkringsbalken,
3. ledsagarservice,
4. biträde av kontaktperson,
5. avlösarservice i hemmet,
6. korttidsvistelse utanför det egna hemmet,
7. korttidstillsyn för skolungdom över 12 år utanför det egna hemmet i anslutning till skoldagen samt under lov,
8. boende i familjehem eller bostad med särskild service för barn eller ungdomar som behöver bo utanför föräldrahemmet,
9. bostad med särskild service för vuxna eller annan särskilt anpassad bostad för vuxna,
10. daglig verksamhet för personer i yrkesverksam ålder som saknar förvärvsarbete och inte utbildar sig. Lag (2010:480)."

Hämtat från; http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19930387.HTM

#1 Jag känner många med LSS och en stor del av dom kan både läsa och skriva normalt.

tarotlasse
2012-12-13 18:42
#9

När man har ngt problem som påverkar en i vardagen kan ju även var ett tillfälligt problem så har vi SoL.

Som är Socialtjänstlagen och den säger att  du har rätt till hjälp av komun o myndgheter  en rättighets lag men bara en rekomendation.

För har man en resurs brist så kan man säga nej till denna hjälp.

Låt säga om du vill  studera och sökt in på en skola men du klarar inte detta utan hjälp och ber om en assistent i skolan eller låt säga att du sitter i en rullstol och behöver en rullstols ramp eller liknande

Så rekomenderar SoL lagen att skolan ger dig den hjälpen men så får du ändå ett Nej för skolan motiverar detta med att de inte har pengar och ekonomiska resuser till detta och får då lov att säga nej.

Nu när du är inskriven inom LSS lagen om särskilt stöd så är det en skyldighets lag.

Söker du nu denna skola och ber om samma hjälp så även om skolan inte har pengar till denna hjälp så måste de enligt lagen ge dig denna hjälp  de kan inte säga nej för de inte har pengar personal eller saknar rullstols ramp t.ex

Utan då måste de skaffa sig dessa resuser  det är  skillnaden i lagen.

Du har rätt till LSS om du har ett varaktigt  bestående problem som påverkar din vardag på ett negativt sätt.

Det behöver inte vara ett funktions hinder det kan vara ett annat problem som bedöms som bestå av ngt slag.

LSS finns i 3 kategorier.

kategori 1 Medfödda hjärnskador o personer inom Autist spektrat.

Kategori 2 Hjärnskador som inte är medfödda t.ex hjärnskador genom olycka  hjärnblödning osv

Kategori 3  Varaktiga bestånde problem som skapar betydande problem i det vardagliga livet och kan vara precis vad som helst o behöver inte heller ställas ngn diagnos av läkare för den bedömningen.

Beslut kan tas av komunens LSS handläggare eller av socialtjänsten.

Du kan även utan LSS tex söka personlig assistent kontakt person tekniska hjälpmedel osv och kommunen kan säga ja till detta ändå. Men vid slutet av budgeten och kanske pengarna tryter  ja då kanske kommunen  säger nej och får  också lov att säga nej om resuser saknas .

När sonen var liten och det inte fungerade i skolan och han behövde en assistent i skolan så sa skolan nej för en sådan liten skola hade inte råd med en sådan kostnad motiverade dom sitt nej med.

Veckan efter ilsknade de sociala myndigheterna till av olika anledningar och social sekreteraren  på soc skrev då med omedelbar verkan  in sonen inom LSS.

Dessutom lämnade hon  en lista till skolan med assistenter som kunde börja  arbeta med omedelbar verkan. Så nu kunde inte skolan säga nej längre utan de var  illa tvugna att anställa en assistent även om de saknade resuser till detta.

Men även om du är inskriven inom LSS så i varje enskilt fall så bedömmer man vad för hjälp du behöver, Sitter du inte i rullstol och söker en rullstols ramp så får de säga nej även om du är inom LSS för du klarar dig även utan denna ramp.

Samma sak om du vill ha en personlig assistent så ska kommunen räkna på hur många timmar du behöver P assistent,

Bedömmer man att du behöver mindre en 20 timmars  hjälp  kanske 12 timmar så kan det bli nej ändå. Kommunen  kan då hänvisa dig till hemtjänsten i stället.

Men hjälpen får du även om det kanske inte blir en personlig assistent.

De kan även bedömma att du inte behöver just denna hjälp utan kansle då en ledsagare eller kontakt person  eller god man.

Men behöver du över 20 timmar i veckan kan de inte säga nej.

Eller  om du söker handikapp anpassad bostad o  din bostad har 2 våningar så kan komunen göra den bedömningen att du har alla behov på 1a våningen kök toalett badrum o sov rum så då kan man faktiskt säga nej till hjälp att komma upp till 2a våningen även om du går inom LSS.

För LSS kräver att du ska ha det livsviktiga behoven tillfredställda men bedömmer man att det du behöver inte tillhör dessa livsviktiga behoven så kan man säga nej ändå så ändå viss tolknings fråga.  Som kan bedömmas helt olika från en kommun till en annan kommun.

Samma med färdtjänst så har visst har du rätt till detta men olika kommuner har olika regler och olika kostnader så behöver tyvärr inte vara lika i hela landet tyvärr.

Har du ingen sysselsättning  eller en deltids sysselsättning  så har du rätt att ha tillgång till en daglig verksamhet enligt LSS.

Din personliga plan är vad du själv anser vad du har  för problem och vilka problem du vill ha hjälp med och hur du vill utvecklas i framtiden.

Denna plan kan du göra själv eller med din assistent kontakt person eller handläggare.

Vilket gör det lättare för kommunen att göra en handlingsplan på vilken hjälp dels  det du vill ha och dels vad du behöver. Handlingsplanen där brukar handläggare du själv, kontakt person kan även delta  annan personal som kan rekomedera dina behov t.ex  arbets terapuft. sjukgymnast, läkare.

i Denna handlingsplan där ska allt man planerar bokföras och även tidsbestämmas låt säga att du vill ha en kontakt person så ska det stå i din handlings plan att detta ska fixas innan den och den dagen. Efter 6 månader eller om det är ett år ska man följa upp denna handlings plan se  så allt är gjort och när det är gjort  är det inte gjort ska det också noteras och man ska då även skriva varför man inte gjort detta. För  att så så man följt handlingsplanen och man gör en ny handlings plan för nästa period.

På detta sätt kan alldrig kommunen säga att man glömt eller missat dina behov utan ngt som de enligt lag måste göra och följa,

Jag vill säga att handlingsplanen är både en trygghet för dig och även för kommunen och att man inte hamnar mellan stolarna ngn stans.

Plus att du själv  faktiskt får vara med och påverka och bestämma vilken hjälp och vilket stöd du vill ha. För du som vet bäst vilken hjälp och vilket stöd du behöver.

Sedan ska kommunen göra allt för att genomföra detta som är möjligt.   Vissa saker kanske inte är möjliga o då får man motivera varför detta inte är möjligt.

Detta blev  väldigt mycket men det är en väldigt omfattande lag

Läroboken är ännu mer omfattande och en tjock bok he he.

Lasse

Honestyisdead
2012-12-13 19:08
#10

#9 I länken i mitt förra inlägg får man bra information.

Spacegirl31
2012-12-13 22:52
#11

LSS är ingen skyldighetslag, det är en rättighetslag!

* ~* Ha en bra dag *~*

tarotlasse
2012-12-16 23:24
#12

11 Där har du fel SoL där har man rättighet att få hjälpen, Men den kan avslås på grund av resurs brist.

Så du har  rätten men finns inte resurserna kan man säga nej

Men Lss det är en skyldighets lag så har inte komunens eller myndigheterna resurserna så är de skyldiga att skaffa dessa annara nlir de åtalade.

Lasse

Spacegirl31
2012-12-18 21:16
#13

Okej, då menade vi olika saker, jag tänker utifrån ett brukarperspektiv och menar att det är en rättighetslag för brukaren.

Man har rätt till det man blivit beviljad!

* ~* Ha en bra dag *~*

Annons:
AnneN
2013-01-10 05:39
#14

Idag kl 13 ska jag på första mötet med LSS-teamet… Vet inte vad som väntar där, vilket givetvis gör att jag har ångest = inte sovit något alls inatt Rynkar på näsan

Får hoppas att det är vettiga alla 3 personerna jag ska träffa där, bara det att behöva träffa 3 nya personer i en för mig helt ny situation är fruktansvärt jobbigt.

Berättar mer ikväll då jag kommer hem från praktiken, om jag inte är för trött för då får ni vänta till imorgon.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Honestyisdead
2013-01-10 13:23
#15

#14 Hur gick det?

AnneN
2013-01-20 01:09
#16

#15 Oj hade helt glömt att uppdatera…

Vet inte om jag blev så mycket klokare av mötet, men det verkade som att de fick veta vad de behövde iallafall Obestämd De skulle kolla upp lite saker, bla det jag står i kö till arbetsterapeut och sedan boka in en ny tid för mig och då vill de även att min sambo följer med på mötet.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Upp till toppen
Annons: