Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (4) Senaste inläggen

ADD & ADHD relaterat Olika former av autism Tourettes Syndrom Motorikstörning (DCD) Tvångssyndrom (OCD) Trotssyndrom (ODD) Ansiktsblindhet (Prosopagnosi) Dyslexi & Dyskalkyli NPF + Psykisk sjukdom Övriga NPF Kan jag ha en diagnos? Utredningar (Hur? Var? När? Varför?) Allmänt Presentationer & Nya medlemmar Hjälpmedel & Stödinsatser Läkemedel & Behandlingar Lagar och regler (LSS, SoL, m.fl.) Ekonomi Kost och matlagning Tips och goda råd Var vi bor (Tråd för landskap/stad) (IRL-vänner sökes) Vänner sökes Tester Bilder & Foton Litteratur Media Dagis / Skola / Jobb / Praktik Familjeliv Diskussioner om NPF Berättelser ur verkligheten Fetalt Alkoholsyndrom (FAS) Off topic - [OT] Dagbok Lekar / Kluringar Om sajten & Om iFokus
Allmänt

Asperger

2012-12-19 00:23 #0 av: Hellgrim

Vet någon om diagnosen asperger enbart kan testas på personer i tidig ålder eller om man kan diagnostiseras vid vuxen ålder,
jag frågar efter som jag inte hittar så mycket information.

Anmäl
2012-12-19 00:24 #1 av: Anonym

Jag fick min diagnos som 27 åring, så det finns ingen åldersgräns på diagnosen.

Anmäl
2012-12-19 00:25 #2 av: Hera

Finns ingen åldersgräns nej. Finns de som är tex 50 år då de får sin diagnos.

Anmäl
2012-12-19 02:25 #3 av: JohannaEkroth

Jag diagnostiserades 2009 när jag var 28 år.

Som hera säger så finns det ingen gräns.

Jobbar på Anhöriga, BokstavsfolkHuvudvärk och Mag- & Tarmsjukdomar iFokus. 
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else -

Anmäl
2012-12-19 14:08 #4 av: [Varulv]

Och jag fick min diagnos 2008 när jag var över 50 år.

Diagnosen har ju bara funnits i cirka 15 år, så de flesta vuxna är säkert odiagnostiserade. I och med att diagnosen kom, så håller man nog bättre koll på det uppväxande släktet så att de diagnostiserbara också kanske blir diagnostiserade. Dessa kan då (i bästa fall) ges en bättre chans i livet än vad exempelvis jag kunde erbjudas.

Men mycket återstår ännu att göra för unga aspergare.

αγάπη

Anmäl
2012-12-19 19:50 #6 av: Hellgrim

Tack för era svar :)

Anmäl
2012-12-19 20:31 #7 av: blackfriday

/Red av moderator

Är vi i nazityskland och mina inlägg censureras, eller är det min internetuppkoppling som krånglar(?)

Anmäl
2012-12-19 20:34 #8 av: Hera

#7 Beor på vad du skrivit.
Skrev du något som bröt mot reglerna eller var orelevant kan ditt inlägg ha plockats bort eller röstats bort.

Anmäl
2012-12-19 20:49 #9 av: blackfriday

Absolut inte.

Jag rättade ett felskrivet ord bara. Kanske ska tillägga till regelverket att detta är förbjudet?

Anmäl
2012-12-19 20:52 #10 av: Hera

Då ansågs väl detta vara onödigt och togs bort.
Allt behöver inte stå i reglerna, en del saker kan man ju tänka på själv.

För övrigt får admin på sajterna redigera alla inlägg så att dessa passar på sajten.

Anmäl
2012-12-19 21:10 #11 av: JohannaEkroth

blackfriday - Jag ber om ursäkt om du reagerade på att jag tog bort ditt inlägg efter att ha redigerat felstavningarna i det inlägget du syftade på. Det var inte min mening att göra dig upprörd.

Anmäl
2012-12-19 21:47 #12 av: blackfriday

/Red av mod.

Höstlegenden: Okej, ingen fara. Då vet jag var det tog vägen iallafall :)

Anmäl
2012-12-20 16:45 #13 av: JohannaEkroth

Hellgrim - Tror du att du har diagnos själv?

Anmäl
2012-12-20 17:14 #14 av: Hellgrim

ja

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.