Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (4) Senaste inläggen

ADD & ADHD relaterat Olika former av autism Tourettes Syndrom Motorikstörning (DCD) Tvångssyndrom (OCD) Trotssyndrom (ODD) Ansiktsblindhet (Prosopagnosi) Dyslexi & Dyskalkyli NPF + Psykisk sjukdom Övriga NPF Kan jag ha en diagnos? Utredningar (Hur? Var? När? Varför?) Allmänt Presentationer & Nya medlemmar Hjälpmedel & Stödinsatser Läkemedel & Behandlingar Lagar och regler (LSS, SoL, m.fl.) Ekonomi Kost och matlagning Tips och goda råd Var vi bor (Tråd för landskap/stad) (IRL-vänner sökes) Vänner sökes Tester Bilder & Foton Litteratur Media Dagis / Skola / Jobb / Praktik Familjeliv Diskussioner om NPF Berättelser ur verkligheten Fetalt Alkoholsyndrom (FAS) Off topic - [OT] Dagbok Lekar / Kluringar Om sajten & Om iFokus
Litteratur

Söker böcker om autism

2012-12-27 22:50 #0 av: AnneN

Söker efter bra faktaböcker om autism, både de som är riktade till anhöriga och personal och de som är mer riktade till de som har autism.

Skriv gärna bokens titel (ev författare) och gärna en kort beskrivning av bokens innehåll.

/Mvh Anne
~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Anmäl
2012-12-28 21:26 #1 av: [Varulv]

Jag skulle framför allt vilja rekommendera en klassiker:

"Thinking in pictures : My life with autism" av Temple Grandin (1995; min upplaga är från 2006).

Boken förklarar allt så bra; samtidigt ger den tröst och hopp för oss med samma eller likartad diagnos som hon. Jag ser Temple Grandin som en verklig förebild för oss alla inom autismspektret.

αγάπη

Anmäl
2012-12-28 22:28 #2 av: AnneN

#1 Tack för tipset Glad Vet du om den finns översatt till svenska?

/Mvh Anne
~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Anmäl
2012-12-28 23:47 #3 av: Camillhe

Följer en autistisk tjej på FB, Carly Fleischmann, du kan hitta hennes historia på you tube och Carly och hennes pappa har även gett ut en bok. Rekommenderas varmt!

Anmäl
2012-12-29 19:33 #4 av: [Varulv]

#2 Nej, den finns inte översatt, vad jag vet åtminstone. - Men den är inte svår att läsa på originalspråket. Flört

αγάπη

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.