Annons:
Etiketttips-goda-råd
Läst 5808 ggr
Alyosha
12/31/12, 7:27 PM

Får man tacka nej till inbjudan till bröllop?

Jag undrar därför att min kusin precis förlovat sig och jag kommer kanske bli bjuden på bröllopet, men vill absolut inte gå. Jag hatar bröllop och om jag går kommer jag bara sitta där och vara deprimerad hela tiden och det kommer förstöra stämningen för allihopa. Finns det någon socialt acceptabelt ursäkt man kan använda, så man slipper gå? Att berätta för kusinen att hennes lycka påminner mig om min egen olycka är väl inte en ok grej att berätta :/ Det kommer låta som jag inte är glad för henne, vilket jag är. Det är bara jobbigt att bli påmind om det man aldrig kan få. Annars tänkte jag kanske hitta nåt sätt att göra mig själv sjuk kvällen innan, typ ta en riktig kall och lång dusch, så att jag inte kan gå. Sen kommer min lillebror antagligen förlova sig inom den närmaste framtiden, men då måste jag gå på bröllopet för det är ju min bror. Tänkte då ta mig igenom dagen genom att dricka vin. Brukar inte lösa mina problem med alkohol, men jag kommer inte palla annars. Och jag är faktiskt ännu gladare för han, för han har gått igenom mycket och förtjänar att hitta nån han kan dela livet med. Det kommer bara förstöra stämningen om hans egen syrra inte dyker upp.

Annons:
Candela
12/31/12, 7:37 PM
#1

Varför inte bara säga att du mår dåligt? Du behöver inte specifiera varför du mår dåligt, dvs att det beror på att du blir deprimerad över deras bröllop. Det kommer förmodligen tolkas som att du är fysiskt sjuk, men det är ju deras egna antaganden.

zatanica
12/31/12, 9:23 PM
#2

har skippat ett gäng bröllop genom att helt enkelt bara ha glömmt bort dem då man fått inbjudan så pass tidigt. Brukar ju stå svara senast och ett datum, man drar på det för att man inte vill och vipps har man glömmt det och tiden har gått sedan var dte problemet ur världen.

Gur4m1
1/1/13, 1:02 PM
#3

Ja, glöm bort inbjudan om du inte bara kan säga rakt ut till dme precis hur du mår och därför hellre avstår. Det är dina syskon, tänkte jag. De förstår nog. Självklart kommer de kanske bli besvikna och kanske undra "men ändå?" dås tår du bara på dig.

Har ni inte en speciellt nära relation och de redan vet om din situation men ändå skickat så var det väl mest en "trevlig gest" från deras sida, att bjuda dig så det är upp till dig, men du har iallafall fått en inbjudan.

Att låtsas vara sjuk just precis innan …de tär bara taskigt. Då har de ju planerat in att du kommer, det vill säga att din frånbvaro innebär både mat och bordsplaceringar och såklart andra förävntingar runt att få se dig där stör deras bröllop. Så var hellre rak och ärlig även om det är jobbigt, men det är dina syskon så socialt accepterat är det absolut (i min värld- i sverige? ingen aning).

Glömmer du bor tinbjudan så kommer de kanske ringa upp dig, såvida de inte redna ve tom ditt tillstånd att du inte vill gå på sådant. Man bruka rju ha OSA och då de inte får dit accepterande så kommer de heller inte att planera in dig och de tär ju bra för er båda.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Zaphix
1/1/13, 11:01 PM
#4

Eller så tar du dig i kragen och lär dig skilja på din egen olycka och andras lycka, det har inget samband. Man kan vara glad för andras skull även om man själv känner sig ledsen.

Jag kan vara väldigt nere och tycka synd om mig själv, men ändå försöka göra mitt bästa för att vara glad åt andras glädje. Hur olycklig jag själv än är så tycker jag ändå om att se andra glada och att de mår bra och försöker visa det.

Man kan absolut taca nej till bröllop, men i mina ögon är din anledning rätt självcentrerad faktiskt. Inget blir bättre i ditt liv av att du gräver ned dig i självömkan.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Honestyisdead
1/1/13, 11:27 PM
#5

Håller med Zaphix.

mayolica
1/2/13, 12:56 PM
#6

I första hand tycker jag nog att du borde försöka gå på brölloppet och göra ditt bästa.Glad

Om du absolut känner att du inte klarar av att gå på bröllopet är det klart att du kan tacka nej till inbjudan.

Om du ska tacka nej så tycker jag att det bästa är att tacka nej på ett seriöst sätt. Om du nu mår så fruktansvärt dåligt av att gå på ett bröllop så att det är omöjligt för dej klara av att orka komma? då är det bättre att säga som det är. Vill du inte berätta exakt kan du säga att något i stil med att du inte orkar med att gå på ett bröllop. Eller varför inte bara säga att du inte kan komma? om dom undrar varför och du inte vill berätta så säg att det är privata eller att det är för känsligt och du inte vill prata om det.Cool

Att låtsas glömma bort ett bröllopet istället för att tacka är absolut inte ok,det var nog den sämsta ursäkt jag har hört. I mina ögon är en person som gör så oseriös,ingen person att räkna med som jag kan ta på allvar FörvånadSkrikandesGråter

~ mayolica ~

Annons:
Gur4m1
1/3/13, 9:48 AM
#7

#6 Ha rman gjort det en g¨ng slipper man aknske framtida inbjudningar :> Problemet är ju oftast att folk som mår såhär får svårt att passa in i samhället och samhällets sociala normer och regler. Jag tycker att man ska kunna tacka nej. Man ska absolut inte tvinga sig att gå på tillställningar, om man inte känner att man kan uppbåda gott humör och tillföra en trevlig närvaro :)

Tyvärr tvingar folk sig till det eller driv till att göra återkall på märkliga sätt för det finns inget utryme för "bristen" att inte vilja vara social. Har TS inte dessa känslor under kontroll redan nu kan jag inte se hur man ska få "kraft" till det bara för någon annans bröllop.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Upp till toppen
Annons: