Annons:
Etikettfetalt-alkoholsyndrom-fas
Läst 5285 ggr
sandradarling
2013-01-02 14:42

FAS - Fetalt Alkohol Syndrom?

Hej,

ser att det inte finns en flik med FAS.

Jag har FAS och skulle bli glad om det fanns andra med FAS som vill prata av sig lite om diagnosen. :)

MVH Sandra

Annons:
Honestyisdead
2013-01-02 14:54
#1

Vad är detta för diagnos?

JohannaEkroth
2013-01-02 14:58
#2

Hera - Det är medfödd funktionsnedsättning som man kan få om modern dricker under graviditeten.

http://user.tninet.se/~fxg297r/nep_fetalt_alkoholsyndrom.htm

sandradarling - Absolut kan jag göra en kategori om detta.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Honestyisdead
2013-01-02 15:00
#3

Tack för länken

sandradarling
2013-01-02 15:01
#4

Fick diagnosen pga att min mamma drack alkohol under graviditeten.

FAS heter numera FASD - Fetal Alcohol Spectrum Disorders.

"FAS kan ge upphov till både fysiska och psykiska skador, i stort sett samtliga kroppens och hjärnans funktioner kan påverkas. Barn med FAS har ofta lågfödelsevikt och litet, ibland asymmetriskt, huvud. Bland de specifika ansiktsdrag som ingår i diagnosen är korta ögonspringor, lång överläpp med utslätad läppfåra och smalt läpprött de vanligaste.

Barn med FAS har ofta svårigheter med mat och sömn. Fysiska defekter, både på yttre och inre organ, är vanligt. Försämrad motorik och balans, syn- och hörselproblem är också vanligt. Barn med FAS är ofta överaktiva och har svårt med koncentrationen vilket leder till att de ofta diagnostiseras med ADHD. Ofta innebär FAS även inlärningssvårigheter, dåligt närminne och bristande logisk förmåga. Personer med FAS har ofta svårigheter med socialt samspel, empatisk förmåga, distanslöshet etc."

Klippochklistra frå Wikpedia :)

JohannaEkroth
2013-01-03 01:53
#5

TS - Nu är kategorin skapad. Vill du att jag flyttar den här tråden dit?

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

sandradarling
2013-01-03 10:51
#6

Ja det kan du göra :) Tack :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: