Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (4) Senaste inläggen

ADD & ADHD relaterat Olika former av autism Tourettes Syndrom Motorikstörning (DCD) Tvångssyndrom (OCD) Trotssyndrom (ODD) Ansiktsblindhet (Prosopagnosi) Dyslexi & Dyskalkyli NPF + Psykisk sjukdom Övriga NPF Kan jag ha en diagnos? Utredningar (Hur? Var? När? Varför?) Allmänt Presentationer & Nya medlemmar Hjälpmedel & Stödinsatser Läkemedel & Behandlingar Lagar och regler (LSS, SoL, m.fl.) Ekonomi Kost och matlagning Tips och goda råd Var vi bor (Tråd för landskap/stad) (IRL-vänner sökes) Vänner sökes Tester Bilder & Foton Litteratur Media Dagis / Skola / Jobb / Praktik Familjeliv Diskussioner om NPF Berättelser ur verkligheten Fetalt Alkoholsyndrom (FAS) Off topic - [OT] Dagbok Lekar / Kluringar Om sajten & Om iFokus
Läkemedel & Behandlingar

Konstig biverkning av concerta?

2013-01-07 17:10 #0 av: Köpenhamn

Hej!

Jag äter 54 mg concerta på morgonen pga ADHD. Det har hjälpt mig tycker jag, men jag har en jobbig biverkning, nämligen att jag pressar tänderna. Jag kommer på mig själv att jag gör det och så var det inte tidigare. Jag fick rådet att ta ytterligare snabbverkande medicin på em, men har inte gjort det då jag inte vill att detta ska bli värre, jag får tex ont i tänderna och huvudet. Någon som känner igen sig? är det något som går över? Den positiva effekten övervägen än så länge, men lite bättre kan det ju bli om jag slapp detta :)

Hoppas på svar.

Anmäl
2013-01-07 17:14 #1 av: Hera

Hur länge har du ätit medicinen?

Det är en biverkning som kan skada dina tänder, så prata med din utskrivande läkare om det. En bettskena för natten kan vara bra att skaffa.

Anmäl
2013-01-09 21:22 #2 av: Ariallavonc

Jo, känner igen. Har bitit sönder fyra-fem tänder vid det här laget, men har inte tänkt på det som biverkning av Concerta, utan som stresssymptom.

Anmäl
2013-01-10 05:33 #3 av: AnneN

Jag har också den bieffekten, pratade med min läkare om det eftersom det gav mig stora problem med smärta i käken, fick då tips om att när jag känner att jag börjar spänna käken/bita ihop så ska jag gapa, massera kökmusklera och försöka aktivt tänka på att slappna av med käken. Kan även fungera att tugga tuggummi för att spänningarna i käken ska släppa.

Denna biverkning blir värre för mig av stress/oro/ångest.

/Mvh Anne
~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Anmäl
2013-01-11 12:47 #4 av: Rebellkatten

Hmm, jag har också de problemen, men trodde det var ett symptom på stress, har inte ätit så mycket concerta under 14 dagar eftersom jag varit sjuk och annat, men har ändå haft problem med käkarna..=/

Anmäl
2013-01-15 02:34 #5 av: AnneN

#4 Ja det kan även vara en symtom av stress

/Mvh Anne
~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Anmäl
2013-05-03 14:40 #6 av: creativitet

Jag har precis börjat med Medikinet (ätit ca 2 veckor) och jag har samma problem, spänningar i käken men det går även bak mot nacken. Känner mig inte stressad på något vis utan har misstänkt att detta är en biverkning av medicineringen..... :-/

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.