Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (4) Senaste inläggen

ADD & ADHD relaterat Olika former av autism Tourettes Syndrom Motorikstörning (DCD) Tvångssyndrom (OCD) Trotssyndrom (ODD) Ansiktsblindhet (Prosopagnosi) Dyslexi & Dyskalkyli NPF + Psykisk sjukdom Övriga NPF Kan jag ha en diagnos? Utredningar (Hur? Var? När? Varför?) Allmänt Presentationer & Nya medlemmar Hjälpmedel & Stödinsatser Läkemedel & Behandlingar Lagar och regler (LSS, SoL, m.fl.) Ekonomi Kost och matlagning Tips och goda råd Var vi bor (Tråd för landskap/stad) (IRL-vänner sökes) Vänner sökes Tester Bilder & Foton Litteratur Media Dagis / Skola / Jobb / Praktik Familjeliv Diskussioner om NPF Berättelser ur verkligheten Fetalt Alkoholsyndrom (FAS) Off topic - [OT] Dagbok Lekar / Kluringar Om sajten & Om iFokus
Allmänt

ADD och autism

2013-01-08 11:36 #0 av: Smullis

Idag var jag och mina föräldrar på återkallelse. Fick reda på att jag har diagnoserna ADD och autism! :)

Anmäl
2013-01-08 12:40 #1 av: Gur4m1

Hur känns det, bra eller dåligt? :) Skönt?

Anmäl
2013-01-08 23:23 #2 av: Smullis

Både och faktiskt! Jag har ju länge vetat att det är något speciellt med mig, så givetvis var det skönt att veta vad det var. Samtidigt känner jag mig lite ängslig också. Tycker det är jobbigt att sticka ut från mängden :/.

Anmäl
2013-01-10 06:48 #3 av: Gur4m1

Du stack ju ut redan innan men nu vet du varför och det finns dessutom bättre grund att "dämpa" det om du vill :) Skönt att få veta så tidigt (nu utgick jag från att du är ganska ung) ^_^ Grattis! :) *Oroa dig inte, du är ju fortfarande du.

Anmäl
2013-01-10 12:45 #4 av: Smullis

#3 Ja men nu är det liksom "officiellt" att jag är annorlunda :P Men om jag ska vara ärligt förstår jag inte alls varför de förklarade mig autistisk. Har läst om vad det innebär, men känner knappt igen mig alls. Men men..

Anmäl
2013-01-10 14:38 #5 av: Gur4m1

#4 ingen utom din fmailj vet ju, om du inte vill, men det kna avra befriande att berätta så människor omkring en får större förståelse. Går man fortfarande i skolan kan jag däremot förstå att det är jobbigt att sticka ut, men i arbetslivet kan det vara både avgörande positivt eller negativt- meen de tär nog alltid positivt för din egen del. :)

kan vara autistiska drag, du får be dme förklara, sånt ska du inte behöva läsa om på nätet. Be dme försklara vad det är hos dig som fick dem att dra den slutsatsen, av nyfikenhet. Man blir ju inte "frisk" från Autism, ADHD osv. men man mår bättre om man förstår sig själv bättre :) Det är iallafall min egen upplevelse.

Bland vuxna som levt odiagnostiserade länge är det ofta en befrielse och lättnad som påverkar en positivt- att få veta diagnosen. Diagnosen ger dig ju inte sjukdomen, den ger bara svart på vitt. Men du är ju som sagt samma person före det och även om diagnosen är en del av en själv så är man inte bara sin diagnos. Lycka till :) Det där blir nog bra ska du se.

Anmäl
2013-01-10 14:55 #6 av: Smullis

Blir säkert bra, ja. Nu kommer jag ju få hjälp och sånt :).

Anmäl
2013-01-10 21:19 #7 av: purplehaze

Hej. Alltså ADHD, ADD och asperger är väl alltsammans former av autism vad jag vill minnas? Autism light - varianter. Föresten , jag har också ADD fick min diagnos för 4 år sen. Jag berättar gärna för andra men det måste man ju inte göra. Föresten är jag mer intresserad av mig sjäv och mina diagnoser än vad någon annan är:) skulle önska att folk frågade mer typ.

Anmäl
2013-01-11 00:10 #8 av: Smullis

#7 Hej! Jo så har jag också förstått det. Min lillebror har asperger och min andra lillebror ska snart också gå en utredning. Vi tror att han har samma diagnoser som mig. :)

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.