Annons:
Etikettdiverse-npf
Läst 3452 ggr
zatanica
2013-01-15 00:45

intelligens vs social

Min sambo hade en intressant tanke här om dagen. Han hade tydligen lagt märke till att ju smartare någon var desto sämre var de på den sociala biten. Samt de som har en stor social förmåga var ofta inte lika smarta (allmänbildade). Har någon här tänkt i samma banor eller lagt märke till liknande?

Annons:
yoanna
2013-01-15 00:50
#1

Det stämmer när det gäller min vänskapskrets. Dom som e smarta är sämre på att vara sociala, och dom som är sociala är mindre bildade. Och så har vi mig som känner mig som ett mellanting men med en släng åt mer social än allmänbildad Flört

zatanica
2013-01-15 00:55
#2

Kul att fler lagt märke till det, hade inte tänkt på det alls förens min sambo påpekade det :-) Kom då även på att jag träffat på folk son varit smarta men sedan blivit sociala riktigt mycket och då märktes inte längre intelligensen av.

Gur4m1
2013-01-15 12:38
#3

Det där är nog väldigt olika :) Jag har vänner som är otorligt sociala människor med hög intelligens, men även intelligensa människor som _vill vara_ sociala men folk sällan tål dem då deras beteende itne passar i socialt umgänge. Det främsta problemet med sistnämnda är att de ständigt ska stödja sig på sin "intelligens" så "normalt folk" känner sig som skit :P Vem vill umgås med sådana människor? Jag vill inte städnigt bli pikad om hur korkad jag är för att den jag umgås med råkar ha några högre IQ eller bättre betyg eller hakat upp sig på något speciellt ämne.

Men då tänker jag inte på allmänbildning då jag inte tycker det i sig är ett mått på intelligens. Jag tänker IQ, matte, logiskt tänkande, att ta till sig information med källkritiskt tänkande, analysera osv. Att papegojja en massa fakta är inte intelligens.

Men ja, har hört påstå sådant förut, att hög iq kan ofta innebära lägre eq, sen finns de folk med lågt/högt av båda också.

Upplever att många intelligenta försöker lära sig att bli sociala och lyckas med olika resultat :> "Härmar" socialt beteende, ska analysera situationer osv. Var tillsammans med en väldigt intelligent man som såg ner på alla som inte var lika allänbildad som honom, mig själv inberäknad (jag är dock inte korkard för det) men han fungerade också socialt men bara till en viss gräns. Man kom "this far but not further" för lärde man känna mer om honom så ville man inte det :P Så sjukt otrevlig/obekväm människa!

Samtidigt var han mycket social…som ett skal. Korrekt beteende. Troligen inlärt, väldigt självmedvetet och väldigt fast i det inser jag såhär i efterhand. Middagar, sociala events, umgängeskrets, föreningsliv etc. Så det där är nog inget man rakt av kan påstå att asocial =intelligent, eller tvärs om, men jag har också sett det mönstret i mitt umgänge. Jag känner ingen som är obildad och inte är social också ;) Om vi vrider på det den vägen.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

[Varulv]
2013-01-15 19:27
#4

Enligt Howard Gardner finns det 9 intelligenser, varav social intelligens är en, och logisk/matematisk är en annan. Och, som sagt, sju andra intelligenser finns även.

Enligt tester jag har gjort, så framträder i synnerhet tre av Gardners intelligenser tydligare än de andra för min personliga del; dessa är:

  • Visuo/spatial intelligens
  • Matematisk intelligens
  • Musikalisk intelligens

Var och en individ lär ha sitt eget unika intelligensavtryck.

Glad

Zaphix
2013-01-15 20:05
#5

Inte märkt av att det skulle vara så faktiskt. De smartaste människorna jag träffat har alla varit duktiga socialt också.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Smålänning
2013-01-15 22:26
#6

Finns ju massa olika intelligenser iq sq eq mfl…

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

Annons:
Gur4m1
2013-01-16 10:44
#7

#6 så många upplever ett mösnter av att har man mycket av det ena har man mindre av det andra :)

#4 ja jag mins planscher på min folkhögskola som tog upp sånt där ^_^ efteroms jag är kosntnärlig och har bra "spatial" förmåga så tog jag upp detta med min dåvarande sambo (snubben med 130+ iq men noll eq -_- ) och han tyckte att hela idén var idiotisk :) Jag skulle acceptera att jag helt enkelt var en idiot ;)

Jag vet att det finns olika intelligenser, det märker man om man umgås med olika typer av människor om inte annat.

The big bang theory är ju en serie som bygger på asociala men otroligt intelligenta människor :> Det roliga är att jag upplever t.ex Leonar dosm en otroligt empatisk och social människa. Kanske lite OT.

Vad räknas som socialt, att man vill vara social men blir utfryst, eller att man kan anpassa sig för att fungera i sociala sammanhang? :) scial intelligens är ju att kunna det sistnämnda antar jag. Men att vara social är väl att vilja vara med människor?

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Wide Awake Dreamer
2013-01-16 15:05
#8

Jag tror att det är en populär bild många har om att intellektuellt begåvade människor har låg social begåvning, medan det är tvärtom för socialt begåvade människor. Men jag tror inte att det är riktigt så sant som många tycks tro. Jag har iofs själv träffat en del som har bekräftat denna populära bild, men jag har nog träffat minst lika många människor som har varit begåvade på båda områdena.

zatanica
2013-01-16 15:43
#9

#8 kan det kanske inte vara lite så att överlag så stämmer denna bild? Men det finns ju alltid undantag när det gäller allt.

Zaphix
2013-01-16 19:00
#10

#9: Det tror jag inte. Jag har iaf inte träffat en enda människa som varit väldigt intrelligent men inkompetent socialt.

Men ja.. Kanske beror på bland vilka sorters människor man rör sig bland också.

Inbillar mig att de med AS och endel med ADHD kanske drar sig till de som har AS och umgås med dom för att man fungerar på ett liknande sätt. Och umgås man med flera personer som har AS eller är som AS'are så träffar man säkert på flera som är väldigt smarta, men saknar social förmåga.

Jag har aldrig umgåtts så mycket med de som inte fungerar så bra socialt, och därmed heller inte träffat på så många såna som varit väldigt smarta.

Visst har jag träffat på många som det inte stämmer för socialt, men de har heller inte varit mer smart än andra.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[Varulv]
2013-01-16 20:35
#11

Är inte "smart" egentligen en social egenskap…? Obestämd

Själv klassas jag som "intelligent", men känner mig väldigt "osmart"…

Är dessutom funktionshindrad på det sociala området (kanske just därför, att jag inte är tillräckligt slipad och smart, utan alldeles för uppriktig och blåögt ärlig…?)

Wide Awake Dreamer
2013-01-17 00:22
#12

#9 Min egen erfarenhet är som sagt att folk kan vara både sociala och smarta, lika gärna som att de kan vara bättre på en av sakerna och sämre på den andra. Men hur det ser ut generellt är svårare att säga. Kanske lutar det över lite åt något håll, jag vet inte, men jag tror att det i mångt och mycket handlar om en myt. Sedan kan det också vara lite som du själv är inne på i inlägg #2 att vi inte märker intelligens på samma sätt hos dem som är socialt begåvade.

Själv skulle jag nog säga att jag har både viss social och intellektuell begåvning, men pga mina handikapp, Fobisk personlighetsstörning och eventuell bokstavsdiagnos, har jag aldrig kommit i närheten av min potential. Om det sedan är sant är ju en helt annan sak men det känns bättre att skriva så…

KAGE
2013-01-18 12:32
#13

Överlag så tycker jag absolut att det stämmer.

/Karoline.

Annons:
[Varulv]
2013-01-18 13:44
#14

På ett sätt kan det stämma. Vi aspergare är ju i regel "självtänkare". Och är man självtänkare, så reflekterar man över både det ena och det andra; man är nyfiken på tillvarons natur, vetgirig. Därav blir man nog lätt ganska allmänbildad.

En social däremot, begränsar sig kanske mera inåt den sociala bubblan, lyssnar mest till andras uppfattningar och tänker kanske inte lika naturligt som en aspie i första hand självständigt. Därav blir det möjligen ofta ett slags rundgång och "inavel" inom gruppen; input sinar, så att säga.

Zaphix
2013-01-18 17:40
#15

#14: Det tror inte jag på faktiskt.

Jag är social av mig, men ändå en självtänkare. Liksom många andra jag känner.

De AS'are jag träffat har nog inte varit mer allmänbildade än andra, snarare tvärtom i flera fall. Precis som alla andra finns det variationer även där.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[Varulv]
2013-01-18 20:56
#16

#15 Ja, att du är en självtänkare tillika intelligent och kreativ, det betvivlar jag inte.

Men är du verkligen social…? Har du prövat din uppfattning därom tillräckligt kritiskt verkligen?

Obestämd

Zaphix
2013-01-18 21:47
#17

#16: Allt är väl relativt kanske, är inte hypersocial, men heller inte asocial. Rätt normalt social, kanske en aning mindre än normalt, men ändå inom normalspannet. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[Varulv]
2013-01-19 15:34
#18

#17 Som jag då ungefär kanske? Jag känner mig relativt social - men: har sociala svårigheter som jag inte kan bemästra. Dem får jag leva med, och det är en central del av asperger/autismtillståndet.

Between_white_sheets
2013-01-23 07:13
#19

Jag förstår inte varför folk drar intelligens till att vara smart?

Efter ex antal intelligenstester där svaren har visat på en sammanlagd EQ på över det normala så anser jag mig vara ett levande bevis.

Att handla smart i div situationer hör inte ihop med mig, jag handlar fullständigt logiskt.

Vad är då skillnaden på att handla smart eller att handla logiskt?

Kan ta en sak som många säger när något har dött.
Man säger att personen gått bort, jag frågar helt automatiskt utan minsta tanke -Vart?
Jag vet att man inte ska ställa den fråga, men jag har ingen nödbroms att dra i, när jag sagt ordet så skäms jag, men jag kan inte hindra frågan i och med att den är logisk.
Tycker ni att jag är smart?

Smart handlar om att klara av den sociala biten, att kunna vara en i mängden.

Jag hatar den här jävla diagnosen (Asperger) men den har förklarat varför jag handlar som jag gör, och säga vad man vill, men smart är det sista jag vill kalla det.

Gur4m1
2013-01-23 09:54
#20

#19 tänkvärt :) Du är intelligent men inte så smart?

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Annons:
zatanica
2013-01-23 12:19
#21

#19 finns ju som sagt olika slag utav inteligens Glad Om man tänker på de som är väldigt kunniga/inteligenta inom olika vetenskaps områden exempelvis rymdfysik mm de är ju ofta mycket inteligenta men kanske inte så smarta, lite små viiriga och så. Om man tänker den stereotypa bilden utav forskare, kunniga som 17 inom sitt område men totalt värdelösa på andra områden.

#20 har noge n stor poäng där Glad

[Varulv]
2013-01-23 17:44
#22

#21 Ja, man kan bara ta Einstein som exempel…

Upp till toppen
Annons: