Annons:
Etikettutredningar-hur-var-när-varför
Läst 1199 ggr
Bara Anna
1/21/13, 5:09 PM

"Tvinga" fram undersökning från skola?

Jag är mamma till en oerhört charmig, levnadsglad busfrö på 7½ år som jag också misstänker har någon form av ADHD/AS el. dyl. Alla de klassiska symptomen finns där: Rastlösheten, dålig impulskontroll, en riktig klätterapa, svårt att fokusera på de viktiga "tråkiga" sakerna både hemma och i skolan……

I skolan noterade de i sex-års verksamheten hans brist på impulskontroll och självbevarelsedrift (som det där med att kaxa sig mot en flera år kille i matkön! ^^) och nu i ettan så har motoriken och rastlösheten  noterats. Klassföreståndaren som är bra så till vidare att hon är villig att slåss för att min son skall ha rätt till samma utbildning och utvecklingsgrad sdom de andra klasskamraterna tror dock mer på att motorik-problemet är något separat och inte tecken på något mer och har börjat om sjukgymnastik och dyl. Själv tar jag mig mest för pannan och undrar varför de inte åtminstone vill göra en utredning när tecknen är så tydliga`?! Åtminstone för att ha uteslutit någon form av diagnos…..

Bör jag låta dem hållas med sin sjukgymnastik (skall tydligen ha något form av samtal med skolsyster i veckan) eller propsa mer på ev ADHD? OM vi får göra en utredning - hur stor är risken att diagnos då blir felaktig (pga att jag propsat i onödan) och vilka konsekvenser kan detta få? Kan min son få en felaktig stämpel då som begränsar honom för resten av skolgången?

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

Annons:
Niklas
1/22/13, 1:26 PM
#1

Om du tror att en eventuell diagnos kan hjälpa honom tycker jag att du ska jobba för en utredning. Manmåste utgå ifrån att de inte utreder och sätter felaktiga diagnoser. Utredningar är ofta omfattande. Jag har svårt att tro att det är vanligt att de felaktigt sätter en diagnos för det måste finnas mycket som stödjer det.

Vad får dig att tänka Asperger? Inget av det du skriver tycker jag låter som det.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Bara Anna
1/22/13, 10:34 PM
#2

Egentligen bara familjehistoria. Min far uppvisar flera av de klassiska symptomen (vill inte gå in på mer detaljer egentligen) även om han aldrig fått diagnos.

Mmmm, tack kloka ord dock!

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

Niklas
1/23/13, 6:37 AM
#3

Okej. :-)


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

kattfesk
2/7/13, 6:52 PM
#4

Det är vanligt att AD(H)D är ärftligt :)

Verkar bra klassföreståndare han har :)

Men sjukgymnastik verkar lite väl.. det räcker om det finns en liten studs matta i ett litet rum om han blir disträ eller får en energi kick :)

Har för mig att skolans sjuksyster kan skriva remisser om utredningar ;)

En liten människa som ser på hur jorden snurrar ;)

Upp till toppen
Annons: