Annons:
Etikettadhd-add
Läst 2995 ggr
[krlson]
2013-01-21 19:04

Add test / adhd men koncentration

Någon som har tips på ett bra adhd/add test online eller t.ex. Någon berättelse om nån som har det så man kan jämföra lite mer med sig själv och blir säkrare. Sen undrar jag om man kan ha ADD fast det största problemet är att minnas vardagligen och komma igång med saker och få saker att fungera i vardagen även fast man kan fokusera på t.ex skolarbete när man väl kommer igång? Alltså kunna koncentrera sig

Annons:
Zaphix
2013-01-21 20:36
#1

Grunden i ADD är väl ändå bristande koncentration, är ju en uppmärksamhetsstörning.. Så nja, kan du koncentrera dig på saker är väl kanske inte ADD det som kan definera din problematik.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Gur4m1
2013-01-23 12:43
#2

#1 fast "när man väl komme rigång". Frågan rä hur ofta man kommer igång, hur är det med sådant arbete som inte alls intresserar dig etc?

TS: det där skulle lika gärna kunna stämma på en vän jag har som har AS. Hans främsta (irriterande;) ) egenskaper var dåligt minne till vardags- möten etc, eller städa, va dhan ställde bilen, och att få saker gjorda.

Har själv ADHD/ADD (unde rutredning) och jag kna fokusera/koncentrera mig men bara stundtals eller unde rotorligt goda former, oftast inte alls. Finns intresse så finns massor med koncentration/fokus. T.ex när jag målar, så kna jag fokusera på det jag gör, för det är i sig en otroligtomväxlande handling, det händer hela tidne saker (målar inte med olja fyi) ;) men t.ex se en film rakt igneom utan att somna eller spring aiväg för att göra tusen andra saker (borsta tänderna, göra fik, kolla mailen, kolla iFokus, läsa nättidningar, mata fiskarna, gå på toa, vika kläder, boka tvätttid, bläddra igenom Tara, läsa om flygfiske…). När jag ser film med andra går det sådär, ser jag en film utan någon annan kan det ta en hel dag från att jag startade den till att sluttexterna rullar. Serier är lite bättr eför där förändras oftast handlingen mellan avsnitten, men även där kna jag börja pilla med annat. Skolarbete….har aldrig läst en läxa frivilligt/eller unbder tvång sen 1986 (då jag började skolan).

I mina skolbetyg syns tydligt vilka ämnen jag fungerar med, inte pga lathet. JAg har massor med energi ibland, ibland inte, hjärnan går på högvarv, jag är otroligt hjälpsam- men jag tänker göra så mycket ändå händer så lite och där emellan verkar jag tappa bort en massa saker, nycklar, tider, möten, ämnen, fakta och vänner.

Men är jag intresserad så finns där en koncentration. tyvärr varierar mina intressen oftare än årstiderna. Någon som känne rigen sig? :)

TS: Läs här på forumet så märker du snart om du känner igen dig. Det var så jag fick stöd att söka vidare till utredning. Igenkänning finner nog de flesta, det är när det är ett problem som det blir aktuellt. Alla är ju kanske lite vimsiga ibland, har en dålig dag eller tappar bort relationer. Det är när det blir ett tydligt mönster som påverkar ditt liv negativt som man bör göra något åt det.

JAg gick till en psykolog och sa "jag vill göra utredning". De ställer frågor osv för att se om det finns tecken för att göra en sådan. Vad ger ett internet test? :)

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Upp till toppen
Annons: