Annons:
Etikettadhd-add
Läst 2581 ggr
[krlson]
2013-01-22 23:05

Kan jag ha add eller adhd?

Jag minns att när jag var väldigt liten var jag väldigt tyst och tillbakadragen, när alla dom andra barnen sprang runt så satt jag ofta brevid för mig själv och tittade på. Jag visste inte hur jag skulle ta kontakt och de största målen för mig på dagis var att våga leka med de andra barnen. Annars var jag väldigt snäll som barn, jag bråkade sällan och var också väldigt trött dygnet runt. Men ibland på videofilmer osv märker jag att jag verkligen vill ha uppmärksamhet genom att prata framför kameran och få folk att lägga märke till mig.

Efter ett par år förändrades allt och jag blev den som pratade mest i klassen och alltid hördes. Jag hade lätt att hamna i konflikter och ibland kunde det bara flyga ur saker ur munnen som jag ångrade efteråt. Dock var jag fortfarande ganska trött. Annars var jag som de flesta andra, bara att jag gärna testade på bus mer än andra kanske. Skolarbetet gick väll helt okej men många lärare klagade på brist på fokus

Nu när jag är 15 år och har läst om Add/Adhd så börjar jag inse att så mycket mer stämmer in. Nu är jag fortfarande en riktig pratkvarn i klassen och känns som jag drivs på en motor. Samtidigt som jag oftast är trött hela dagen tills på kvällen då jag alltid blir så mycket piggare och har svårt att sova. Jag förlägger alltid saker flera gånger per dag, jag är nog ganska impulsiv och kan lätt göra saker utan att tveka som jag kanske sen ångrar. Saker många andra också klagat på är att jag aldrig kommer igång med saker oavsett om det är att gå upp på morgonen eller att börja göra en läxa. Jag förskjuter det bara. Om det är för jag är för trött (jag är tröttare än de flesta) eller det är för tråkigt vet jag inte, men jag vet att jag tycker det är så jobbigt att spara allt till sist, ändå gör jag det varje gång. Det enda ämnet som verkligen går åt skogen i skolan är matte, andra ämnena går faktiskt bra men jag har mycket stöd hemma som hjälper mig med läxor osv annars vet jag inte hur det skulle se ut. Jag sitter ÁLLTID och rör på en kroppsdel t.ex. handen när jag sitter stilla och så fort det blir för stilla sätter jag igång och gör någonting t.ex. lagar mat även om jag inte är hungrig. Vad mer? Jag spiller ofta saker och går in i saker. Pratar ofta bara för att prata. Jag har också svårt att träffa nya personer eftersom tanken att inte komma på något att prata om eller säga fel är extremt jobbigt. Får inte glömma att jag är en riktig tidsoptimist heller som alltid kommer försent

Men jag har lätt för vänner och behålla dom, även om jag alltid måste säga vad jag tycker och det kan bli mycket konflikter så är jag väldigt humoristisk och vänlig. Sedan vet jag egentligen inte hur mitt minne är. Visst jag förlägger nycklar, plånböcker och kort på några sekunder men jag kommer nog ofta ihåg saker jag hör eller när man gör tester tillexempel där man vet att det verkligen verkligen krävs koncentration, då kan det absolut gå bra även om det krävs en del av mig att finna den.

Min fråga är om ni tror att det kan finnas något NPF problematik? Och om det lutar åt ADHD eller ADD? Eller tror ni snarare jag bara är en trött person i sig som därför får problem i vardagen?

Annons:
Gur4m1
2013-01-23 09:14
#1

Läst artiklar där de pratat om att man kan ha en "blandning" av ADD/ADHD och att ADD dessutom är vanligast bland tjejer. :) Tycker du ska kolla upp det där, speciellt då dina lärare klagat på dig och det är viktigt att få ordning på det om du ska gå på gymnasiet osv. Om vi säger såhär: Har du en diagnos så blir det sällan bättre med tiden, det kan ge medsjukdommar, depressioner, utbrändhet. Man kämpar ju på men uppnår sällan samma resultat som andra med samma metoder så att säga, såklart man sliter ut sig :) eller börjar slå ner på sig själv.

Det värsta som kan hända är att du får vet aatt du faktiskt har diagnosen, det bästa som kan händ är att du får veta att det inte är det som är problemet, men kanske någonting annat? :) Du låter på många sätt som en normal tonåring ^_^ MEn efterosm du själv upplever ett igenkännande och ett problem i skolan så tycker jag absolut att du ska kolla upp det. Man hamnar inte i ett straffregister så att säga.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Upp till toppen
Annons: