Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (4) Senaste inläggen

ADD & ADHD relaterat Olika former av autism Tourettes Syndrom Motorikstörning (DCD) Tvångssyndrom (OCD) Trotssyndrom (ODD) Ansiktsblindhet (Prosopagnosi) Dyslexi & Dyskalkyli NPF + Psykisk sjukdom Övriga NPF Kan jag ha en diagnos? Utredningar (Hur? Var? När? Varför?) Allmänt Presentationer & Nya medlemmar Hjälpmedel & Stödinsatser Läkemedel & Behandlingar Lagar och regler (LSS, SoL, m.fl.) Ekonomi Kost och matlagning Tips och goda råd Var vi bor (Tråd för landskap/stad) (IRL-vänner sökes) Vänner sökes Tester Bilder & Foton Litteratur Media Dagis / Skola / Jobb / Praktik Familjeliv Diskussioner om NPF Berättelser ur verkligheten Fetalt Alkoholsyndrom (FAS) Off topic - [OT] Dagbok Lekar / Kluringar Om sajten & Om iFokus
ADD & ADHD relaterat

Concerta biverkning

2013-02-04 16:46 #0 av: [krlson]

Hej! Provade idag concerta 18 mg men det har varit den värsta dagen på länge. Mycket hög puls, varit extremt trött, illamående, ingen aptit, frysit och gråtfärdig/lättretlig över ingenting. Har mått dåligt i hela kroppen överlag som kanske berott på pulsen vad vet jag

Är det normalt första dagen och med en så låg dos?

Anmäl
2013-02-04 19:08 #1 av: VeganGeek

Det låter som du bara har fått biverkningar och ingen som helst nytta av medicinen. Kontakta din läkare så snart som möjligt så ni kan diskuteran om concerta är bra för dig.

Har inte hört någon innan som fått så mycket biverkningar så snabbt.

Anmäl
2013-02-04 19:43 #2 av: beezus

För mig fungerar Concerta, men får ändå dessa biverkningar

Anmäl
2013-02-04 20:48 #3 av: [krlson]

Nu, ca 12 timmar senare börjar jag känna mig som mig själv igen och må lite bättre efter en timme med rejäl frossa.

Nej nytta av medicinen har jag definitivt inte haft. Men frågan är om det är kroppen som vänjer sig? Jag kommer kanske må bättre när man trappar upp dosen som det är tänkt ska göras om två månader tror jag? Men i nuläget kommer jag inte kunna gå till skolan när jag mår som jag gjorde idag så det är ju en risk, men kanske det blir en vinst.. det är det svåra

Anmäl
2013-02-04 21:19 #4 av: Hera

Jag fick enbart massor av biverkninga och gav upp efter ett par veckor.

Anmäl
2013-02-04 21:35 #5 av: Zaphix

Inte fått några såna biverkningar alls trots att jag äter en rätt hög dos concerta. Lite dålig aptit när jag höjde dosen endel, men i övrigt inget sånt. Bara nytta av medicinen.

Vet inte om det är en invaningsperiod eller inte, men 18 mg är ju en väldigt låg dos så jag skulle nog inte våga prova enhögre om jag reagerade så starkt på en så låg dos.

Anmäl
2013-02-05 23:56 #6 av: AnneN

Enda gång jag får sådana biverkningar som illamående av concertan är om jag inte ätit en ordentlig frukost innan jag tar medicinen.

/Mvh Anne
~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Anmäl
2013-02-06 09:28 #7 av: Smålänning

Låter som mkt biverkningar för så liten dos:(

Annars har jag hört att man ska vänta 2-4v innan man kan säga om den hjälper helt.

Äter concerta 72mg på morgonen, 10mg ritalin vid behov på ef.

Men jag har oxå fortfarande biverkningar med concertan, mest när den går ur kroppen. Får ångest, deppig, kan bli väldigt lättirriterad.

Ritalinen hjälper typ bara 2tim knappt, sen kan jag bli arg och ångest mm..

Så vet inte hur det ska gå.

 

Men ger det ett par dagar? Kontakta läkaren om en telefontid (minavårdkontakter?) och berätta om biverkningarna, viktigt för de att veta oxå.

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

Anmäl
2013-02-07 17:53 #8 av: kattfesk

Jag hade precis som du biverkningar första dagen ;/

Vissa är mer känsliga än andra och det tar ett par veckor innan hjärnan börjar hoppa igång och kroppen vänja sig ;)

Min läkare jämförde hjärnan som en klocka, normalstördas (ursäkta ord valet xD) hjärnor går åt medurs medan vi som har en npf diagnos vår hjärna går åt andra hållet och när vi tar concerta eller en annan medicin så börjar den sakta men säkert gå åt rätt riktning ;)

Anmäl
2013-02-14 13:56 #9 av: Oohjaa

När jag åt concerta fick jag superbra effekt det första halvåret sen gick det nerför. Rasade i vikt då jag inte kunde äta, sömnlöshet, hjärtklappningar, ökat nikotinberoende (sökte lugnande effekt antagligen) Muntorrhet, extrem huvudvärk, blixtrar i huvudet, tandgnisslande, folkskygg, ångestattacker och självmordstankar. 

Kontaktade min läkare och fick dosen höjd?????!!! Blev satt på Zoloft (antidepress) Fick biverkningar av Zoloften också.

La ner medicineringen och sa upp kontakten med min läkare. Har sedan dess levt utan hjälp. 

Anmäl
2013-03-03 23:00 #10 av: Målarkladd

Concerta hjälper mig enormt med att hålla fokus lättare och jag tar mig tid att stanna upp. Men fastnar i saker som jag gillar att göra. Kan inte längre passa tider utan att stressa som en galning. 

Den ger mig också kraft att genomföra och slutföra saker som jag tar mig för.

Men, den ger mig också kraft att grubbla och kan göra mig mycket ledsen.( Det är ju lite jobbigt att man inte är som man borde vara alltid.)

När den går ur blir jag jättetrött och fryser ofta.

Mår bäst av den när jag har behov av den, t ex när jag ska vara i nåt socialt sammanhang och är lite igång hela tiden.

Om jag inte tar Concerta blir jag trött, sover mest, och har mycket svårt att hålla mig till en sak i taget.

Tar 54 mg på morgonen och ibland 36 till framåt eftermiddan.



Anmäl
2013-03-03 23:02 #11 av: Målarkladd

Jag tror på att du har för låg dos...eftersom du har de biverkningarna som jag har när den släpper. Jag fick också lite känning av pulks och annat men det minskar när man är lagom aktiv, Då blir det en vinst!


Anmäl
2013-03-05 11:26 #12 av: EvaLetters

Jag är inne på 7:e dagen med Concerta. Tre första dagarna 18 mg sen 36 mg nu. Andra dagen mådde jag som du beskriver men för min del tror jag det handla om att jag började dagen som jag brukade. Men en mugg kaffe på fastande mage sen åt jag och sen tog jag Concertan. Efter det skippade jag kaffet på morgonen, drack te och åt frukost som vanligt. Sen dess inga direkta biverkningar. Kände mig lite smått halvpundig i lördags men det har lagt sig. Ska till läkaren imorron igen. 

Kan tillägga att jag fått diagnos nyligen som 50-årig kvinna som lever nyktert och drgfritt sen ett antal åt tillbaka. 

Anmäl
2013-03-05 13:40 #13 av: bubbelbruden

Jag har aldrig fått några biverkningar men jag är väldigt noga med att äta ordentlgit ca 30min innan jag tar medicienen och har upptäckte att jag får massa biverkningar när jag inte gör det och värst var det första 2 månaderna men sen lärde jag mig hur jag skulle äta och ta min medicien för att minska risken för biverkningar.

Anmäl
2013-03-09 19:49 #14 av: tarotlasse

Jag har inte heller drabbats av några större biverkningar. 

Var bara under den första månaden då  jag drababdes av en fruktansvärd huvud värk. 

Men jag vet att de flesta biverkningar brukar släppa efter några veckor så jag ville vänta innan jag slutade. Eftersom Concertan i övrigt gav mig sådan oerhörd hjälp i min vardag. 

Jag började som de flesta andra med 18 mg i dag  tar jag 90 mg om dagen. 

54 mg + 36 mg 

Lasse 

Anmäl
2013-03-11 14:20 #15 av: SgtArdbeg

Tar du någon annan medicin?
Det verkar som att 1+1 ibland blir 3 eller kanske tom 7 när det gäller medicin.
Jag åt Concerta 54 och Voxra 150 - många biverkningar! Illamående, ingen matlust, hjärtklappning, högt blodtryck, muntorr osv osv
Tar nu 36 mg då jag vaknar, 18 mg till kl 09 och Seroquel 100 mg till natten.
Inga biverkningar alls än så länge, blodtrycket sjönk snabbt till normalt när jag slutade med Voxra...

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.