Annons:
Etikettekonomi
Läst 9090 ggr
LinaIsabell
2013-02-26 06:36

Ekonomiskt stöd. Hjälp!

Jag har Aspergers och studerar just nu. Nästa år kommer jag inte få tillgång till csn eftersom jag inte klarar tillräckligt många kurser. Jag undrar om man då kan få tillgång till någon form utav ekonomiskt stöd eftersom jag inte klarar av att jobba.

Jag klarar egentligen inte av att studera, och om allt går som önskat hade jag velat studera i egen takt till hösten, kanske runt 25-50 % och jag kommer aldrig klara att jobba eftersom jag knappt klarar att ta mig till affären en gång per vecka.

Jag vet inte alls vad jag ska ta mig till och funderar på att ta livet av mig till hösten eftersom jag vet att jag inte kan leva utan inkomst. 

Om någon har råd så är de mer än välkomna!

Annons:
[silkesnosen]
2013-02-26 06:48
#1

Alltså att ta livet av sig är aldrig ett alternativ. Jag är ingen expert, men har du någon kontaktperson? Börja med att ringa soc eller försäkringskassan, arbetsförmedlingen och be dem hjälpa dig vart du ska söka hjälp. Det viktigaste är att du vågar fråga! Ta ett uppehåll från studierna och sök jobb, så att du ger dig själv tid att finna struktur och en hanterbar vardag. Be de nära och kära om hjälp!

LinaIsabell
2013-02-26 07:11
#2

Jag kommer aldrig klara ett jobb. Jag har aldrig ens klarat en praktik under grundskolan. 

Jag har ingen kontaktperson och har aldrig varit i kontakt med FK. Jag hade en LSS-kontakt när jag bodde i en annan kommun men det hjälper inte nu när jag bor här. 

Jag kommer heller inte kunna få ersättning ifrån soc eftersom jag hyr en lägenhet som jag hyr ut i andra hand svart (jag behöver en reservbostad eftersom jag kan bli tvingad att flytta från nuvarande bostad men orkar inte bo där själv eftersom det är i korridor med delat kök, massa fester osv) och jag hyr en bostad själv svart där hyran betalas kontant. Soc ser alltså att jag får insättning på mitt konto från min rumskompis, den personen som hyr min lägenhet och att jag sedan tar ut en stor summa pengar. 

Jag tror inte att soc är villig att ge pengar när jag inte med papper kan redovisa var de uttagna pengarna går.

[Spökriddare]
2013-02-26 12:20
#3

Självmord är aldrig lösningen.

Aneema
2013-02-26 13:02
#4

Har du haft stöd enl LSS i en kommun så borde du ju vara berättigad till det även där du bor nu. Det låter som du behöver hjälp att reda ut din situation och få klarhet i vilken hjälp du har rätt att få. I många kommuner finns det något som heter personligt ombud http://www.personligtombud.se/

Om de finns i din kommun så skulle jag rekommendera att du tar kontakt med dem och att de får hjälpa dig med hur du går vidare. Kan du inte jobba pga ditt funktionshinder så kan du ha rätt till aktivitetsersättning. Det kan också finnas möjlighet att få så kallade lönebidragsarbeten (då betalar arbetsgivaren en del av din lön och resten betalas av bidrag) om din arbetsförmåga inte räcker till ett vanligt arbete.

msö
2013-02-26 13:52
[Varulv]
2013-02-26 20:31
#6

Jag förstår dig LinaIsabell, och jag har själv reagerat som du gör här.

Vad ska vi göra åt saken då?

Tja, jag vet faktiskt inte. Men det första vi kan göra är ändå att försöka hitta ännu fler likasinnade. Vi är i alla fall två här nu, du och jag. Andra och ytterligare bör finnas.

Ju fler vi är, desto starkare vi bli

!

Annons:
msö
2013-02-26 20:59
#7

Kolla in min länk ovan. Min son har ADD och han fick studera 50% med fullt studiestöd under tre år.

Om det nu är studera du vill? Känner också ett par stycken med asberger/autism som har fått aktivitetsstöd, det söker man genom Försäkringskassan och man måste ha ett läkarintyg på att man inte kan arbeta på minst ett år. Detta gäller om man är under 29, för äldre är det lite andra regler, men liknande. Man får inte studera under tiden om det inte är grundskolestudier eller gymnasiet man vill läsa in.

LinaIsabell
2013-03-02 10:45
#8

Tack för alla länkar och tips. 

Angående att studera 50 % med fullt studiestöd så kommer det inte gå eftersom jag inte kommer vara berättigad csn nästa termin så jag kommer inte kunna få/låna pengar utav dem alls. 

Det är studera jag vill göra, så det blir ju extra knepigt ifall man inte kan få aktivitetsstöd för det. :(

JohannaEkroth
2013-03-02 11:42
#9

Ansök hos FK med aktivitetsersättning. OBS; ersättning, ej aktivitetsstöd. Det är för personer med funktionsnedsättningar eller andra saker som hämmar livsföringen och man kan studera och praktisera samtidigt som man får den. 19-29 år måste man vara för att få det. Sedan är det sjukersättning som gäller från man fyller 30 år, men är osäker om man får studera på den.

http://www.forsakringskassan.se/privatpers/studerande/studera_med_sjuk-_eller_aktivitetsersattning/aktivitetsersattning_vid_forlangd_skolgang

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Dexters_matte
2013-03-02 14:41
#10

Hej!

Varför kommer du inte få lån nästa termin?

LinaIsabell
2013-03-02 15:01
#11

#9 Tack så mycket, ska kolla upp det. 

#10 För att jag inte har klarat tillräckligt många högskolepoäng. Csn har som krav att man ska klara ett visst antal hp för att kunna söka studiemedel.

LinaIsabell
2013-03-02 15:04
#12

#9 Det står ju där om förlängd skolgång igen, och det kan jag inte få för. Sedan står det också att om man har aktivitetsersättning kan man prova på att studera men då pausas aktivitetsersättningen och man får söka CSN istället, vilket jag ju inte kan göra. :(

Dexters_matte
2013-03-07 17:35
#13

Jag skrev ut min frustration om exakt samma problem i mitten av januari. Blev diaognastiserad med ADD och Dyslexi 2009. Läste på högskolan flera omgångar med och utan csn 2005-2007. För mig löste det sig och de strök de 20 poäng som jag inte hade tagit pga funktionshinder. 

Ring och prata med dem. De är inte helt omöjliga om man har bra själ till missade poäng. 😉

Annons:
bubbelbruden
2013-03-12 22:45
#14

Har du papper på att du har en funkteonsnedsättning så kan du få extra veckor på csn och du kan få studera med mindre krav så dui inte behöver fixa så många poäng som andra..

annars så rekomenderar ajg dig att kolla på hemsidan till kommunen där du bor vad dert är för nr du ska ring för att få ett presonlig ombud, tyvär kan det ta ett tag att få i vissa kommuner men du borde undertiden då kunna få hjälp av öppen psyk med både samtyal coh stöd i din vardag och dom kan hjälpa dig med csn det gjorde dom för mig.

Upp till toppen
Annons: