Annons:
Etikettadhd-add
Läst 4034 ggr
Rainbowarrior
2013-03-03 19:24

Osäker utredning

Hej!

Jag håller just nu på med en ADHD utredning. Jag har gjort en förut men de tyckte då inte att uppfyllde kriterierna i barndomen. Efter ca ett år med ny psykolog så kände jag att jag ville ta upp detta igen. Jag har sedan tidigare fått diagnosen Borderline och har mått dåligt i ca 10 år. Jag är nu 24 år. Psykologen tycker att det är svårt att urskilja vad som är vad. Jag tänkte göra en lista på hur jag var i barndomen och hur jag är nu. Ni får gärna skriva till mig om vad ni tror.

Barndomen:

*Svårt för matte (extrahjälp)

*Väldigt blyg utanför hemmet med människor jag ej känner. Speciellt vuxna. Hade annars väldigt lätt att skaffa vänner. Jobbigt att stå längst fram i klassen.

*Agressionsutbrott

*Blir lätt frustrerad

*Svårt att påbörja och avsluta saker

*Väldigt "clownig", ville få folk att skratta, i hemmet

*Svårt att ta egna intiativ hemma

*Väldig separationsångest från mamma

*Hade svårt att ta mig iväg till skolan även fast jag tyckte det var kul när jag väl var där

*Svårt att passa tider

*Om jag hade en idé om något så var det svårt för mig att tänka om och ändra tanken. Tex om det var bestämt att jag skulle åka skridskor nästa dag och det inte blev så. Då kunde jag bli arg och frustrerad.

*Bekräftelse på att jag gör rätt

*Slarvig, svårt att organisera

*Om något intresserar mig kan jag ofta utan problem ägna mig åt det.

*Svårt för monotona arbeten

*Svårt att klara av större arbeten. Fick då ofta hjälp av mamma eller någon i familjen. Sparade ofta alla skolarbeten till sista dagen.

Vuxen, ungdom från ca 14 år:

(Jag har ungefär samma beteende från barndomen så jag upprepar inte från listan ovan)

*Svårt att komma ner i varv på kvällen

*Impulsiv

*Låg självkänsla

*Otålig. Vill att saker ska hända på en gång

*Ständig oro

*Svårt att behålla kontakter

*Brusar lätt upp

*Deprimerad

*Trött nästan jämt

*Har en massa idéer om vad jag vill göra men de blir aldrig av

*Handlingsförlamad

*Hamnat i dåliga kärleksrelationer

*Utvecklat ett drogmissbruk (som jag är fri från)

*Väldigt svårt att förstå längre texter eller instruktioner för en skoluppgift.

*Hoppade av skolan i 9an när jag kom väldigt mycket efter och mådde dåligt psykiskt. Läste upp på IV. Började gymnasiet men hoppade av efter ett år med samma anledning. Försökte efter det läsa upp på folkhögskola två år. Hoppade av när jag nästan var klar för att jag hade så mycket frånvaro och låg efter i väldigt mycket.

Hjälp!

“For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible.” Stuart Chase <3

Annons:
Rainbowarrior
2013-03-03 22:24
#1

Ingen annan här som har Borderline och ADHD/ADD?

“For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible.” Stuart Chase <3

JohannaEkroth
2013-03-03 23:45
#2

Det låter som du har citerat min problematik i punkt och pricka. 😮

Jag har fått diagnosen Aspergers Syndrom med koncentrationssvårigheter liknanade dem man har vid ADD. Men AS som fullständig diagnos.

Du har inga svårigheter med det sociala, som att du känner dig som ett ufo där folket talar ett annat språk?

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Rainbowarrior
2013-03-04 12:41
#3

Okej. Hur kommer det sig att du inte fick diagnosen ADD? Min psykolog är också inne på att jag kanske bara har liknande symtom. Nej jag har inte direkt svårigheter för det sociala. Jag kan känna mig obekväm i nya situationer men sen brukar det gå bra. Jag har alltid tänkt att jag är så för att jag jämt varit väldigt blyg.. Men jag tar för mig mer ju äldre jag blir. Med sånna jag känner är jag en riktig pratkvarn. Kan man ha Aspergers utan att ha problem med det sociala?

“For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible.” Stuart Chase <3

JohannaEkroth
2013-03-04 12:51
#4

Har faktiskt ingen aning. Tror jag inte har tillräckliga koncentrationssvårigheter med tanke på att jag kan hyperfokusera på roliga saker. Var inte tillräckligt "dålig" på datortestet där man ska trycka på en viss tangent för en viss bokstav siffra.

Beror mycket på hur du svarar på de testerna som innefattar det social språket i stort. Det handlade om att lägga bildserier i rätt ordning.

Här är ett test du kan göra om Autism/Asperger: https://sites.google.com/site/l7r3g8of/home

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Rainbowarrior
2013-03-04 13:44
#5

Haha, jag gjorde också det där jävla datatestet! Jag höll på att bli galen och fick inte bra resultat! Blev ofokuserad efter typ de 5 första siffrorna/bokstäverna

Jag gjorde ett liknande test igår.. för jag började läsa om Asperger och tyckte att det kunde stämma in på mig, då fick jag dessa resultat:

Din Aspie poäng : 98 av 200
Din neurotypiska (icke-autistiska) poäng: 109 av 200
Du verkar ha både Aspie och neurotypiska drag

Det är också väldigt svårt när psykologen frågar om saker i barndomen. Jag har svårt för att minnas och det blir ännu svårare när jag måste svara på en gång, jag blir stressad. Men nu i lugn och ro så listade jag ju allt jag kunde komma på och ska ta upp detta med honom. Det är väldigt viktigt för mig att få rätt diagnos nu. Har stått och stampat på samma ställe väldigt länge.

“For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible.” Stuart Chase <3

JohannaEkroth
2013-03-04 15:06
#6

Man kan ju få drag av autism eller så som diagnos. Bara det kan vara svar nog och till hjälp.

Vet du om du gör en fullständig utredning där de kompletterar med autismspektrum-biten?

Då gjorde du sämre än mig på data-testet, positivt om du "söker" ADHD/ADD-diagnos.

Gjorde du testet jag länkade till?

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Annons:
Rainbowarrior
2013-03-04 15:49
#7

Nej vi gör bara en ADHD utredning. Det är aldrig någon som sagt till mig att jag kan ha asberger. Varken psykolog eller annan.. men jag tycker ändå att det är konstigt att de inte gjort något sådant test på mig.. det brukar man väl göra när man misstänker ADHD

Ja jag gjorde testet men jag fick inget svar? Ska de maila svaret.. förstår ingenting.

“For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible.” Stuart Chase <3

JohannaEkroth
2013-03-04 16:45
#8

Ja, jag har för mig att svaret mailas.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

IsabellAJ
2013-03-06 19:38
#9

min bror har Aspergers symptomen. De kunde aldrig sätta diagnosen även om läkaren och mamma visste att han hade det. Han har väl egentligen inga problem med det sociala. HAn har ett arbete där det går jätte bra, han kan vara trevlig mot folk och prata med dem. Mest om de har liknande intressen så han har nått att prata om. Men han är helst själv. Han trivs av att vara ensam, men måste han vara delaktig kan han vara det på ett trevligt och bra sätt :)

(tänkte bara eftersom ni undrade om man kunde ha AS men utan det sociala, visst han har fortfarande problem med det sociala. Men det funkar när det måste )

Rainbowarrior
2013-03-07 01:52
#10

Okej, Tack för informationen! Det kan vara bra att veta och haf ska ta upp det med min psykolog :)

“For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible.” Stuart Chase <3

Upp till toppen
Annons: