Annons:
Etikettkan-jag-ha-npf
Läst 1688 ggr
Wide Awake Dreamer
2013-03-05 22:04

Kanske ingen bokstavsmänniska ändå?

Jag har varit medlem här sedan i höstas fast jag inte har någon bokstavsdiagnos. Jag har dock gått och väntat på en ADHD/ADD-utredning som nu tyärr verkar dröja ett bra tag. Sedan någon vecka har jag dock påbörjat en arbetspsylologisk utredning (vi säger att det heter så, har ingen aning egentligen 🤦‍♂️) på Arbetsförmedlingen. Det är ju såklart ingen ersättning för en riktig utredning, men det har ändå kommit fram en del intressanta saker. Både jag och psykologen jag arbetar med är inne på att de symptom som jag tidigare tillskrivit odiagnosticerad ADHD eller ADD skulle kunna ha med ångest/oro att göra. Jag har själv börjat tänka i de banorna sedan en tid tillbaka. Psykologen på AF menar att en hjärna fylld av ångest och oro kan ge symptom som i mångt och mycket liknar ADHD/ADD-problematik. Och visst är det så att jag har ganska mycket oro inom mig, även om jag inte direkt känner någon ångest.

Praktisk innebörd av detta skulle vara att medicin inte är aktuell utan istället skulle det vara terapi och färdighetsträning som gäller. Jag vet inte om jag tycker det är bra eller dåligt? Det finns ju positivt och negativt med båda. Visst skulle det på sätt och vis ha varit skönt om man fick bekräftat att det var en neurologisk störning som ADHD. Svårt att förklara, men på något sätt känns det sämre om det skulle vara ångestrelaterat.

Men får jag möjligheten att göra en riktig utredning så gör jag ju det ändå, man vill ju ändå veta. Och utan en sådan utredning är det mest bara spekulationer. Men det skall bli intressant att se om det går att hitta strategier för att hantera mina problem. Det kan ju också kanske ge en hint om vad för slags problem jag har.

Annons:
Zaphix
2013-03-06 18:04
#1

Hoppas det är ångesten!

Vore ju otroligt skönt om du kunde få slippa både ångesten och de övriga problemen med det.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Wide Awake Dreamer
2013-03-06 21:07
#2

Ja, det är möjligt att du har rätt, det kanske är bättre om det är ångest det handlar om? Då finns det ju en liten möjlighet till att "bota", och framförallt kan man ju börja jobba på det direkt utan att vänta ytterligare på utredningar och medicinering. Det är ju värt att prova iaf.

Zaphix
2013-03-06 21:17
#3

Det finns stora möjligheter att komma till rätta med det.

Kanske inte ta bort ångesten helt, det tror inte ens min läkare kommer gå för mig, men däremot lära sig hantera den.

Jag har haft mycket ångest i mitt liv, men äntligen kommit till rätta med den och lärt mig hantera den. Har ångest fortfarande, men den påverkar inte mitt liv så mycket längre.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Wide Awake Dreamer
2013-03-06 22:00
#4

Vad skönt att höra att du kommit tillrätta med din ångest!

Jag måste själv erkänna att jag själv har svårt att se mig själv som en ångestfylld person. Jag har byggt upp en ganska städad och välbehärskad yta och alla som känner mig brukar beskriva mig ungefär så: städad och välbehärskad/lugn. Kanske är jag också rätt bra på att hantera vissa saker som många skulle tycka är skitjobbigt plus att jag är bra på att "spela" lugn när det krävs?! När det gäller mer vardagliga saker däremot, särskilt sådant som har med social interaktion att göra, då lider jag av en ganska handikappande inre oro som är svår att släppa. Det är mycket troligt att det är just den oron som spökar. Hoppas att jag också kan lära mig hantera den på ett bättre sätt!

[Sandi92]
2013-03-08 01:40
#5

Jag har diagnosen Asperger, men tror ändå att många av mina problem beror på ångest och dåligt självförtroende.

[Varulv]
2013-03-08 20:22
#6

#5 Du kan säkert ha rätt, Sandi92, men: vilket kom först: hönan eller ägget?

Kom ångesten och det dåliga självförtroendet först, eller kom aspergern?

Annons:
[Sandi92]
2013-03-08 22:32
#7

Varulv: Bra fråga. Inte så lätt att veta vilket som kom först. Har inte så klara minnen från tidig barndom.

blackfriday
2013-03-08 23:06
#8

Ägget kom först, och sedan hönan. För hönan kommer ur ägget.

Vad kom innan ägget? Gud? 

Nej, gud finns inte. Detta med gud är påhitt.

Liv efter döden, tarotkort, spöken, spådomar osv, är också ett påhitt.

Dumma jävla människor som inte vill tro att detta livet är ett skämt. Det vill säga: vi föds, vi dör och däremellan lever vi. Sen är det slut, finito, finish, game over. 

Men den tanken skrämmer rädda jävla fucking apor. Därför söker man sig till något annat. Det ger tröst och trygghet. Att det råkar vara humbug spelar mindre roll. Tron kan förflytta berg, har jag hört vissa kristna äckliga svin säga. 

Sen vill jag höja ett varningens finger för arbetsförmedlingens rehab:

Om det vill sig illa, så kan du bli erbjuden så kallad osa-anställning.

Det kan tex betyda att du får gå på ett bibliotek och sortera böcker och syssla med andra lättare arbetsuppgifter, som ett jävla mongo.

I princip kan du hamna var som helst, men förvänta dig ingen spännande miljö.

Wide Awake Dreamer
2013-03-09 11:16
#9

Vi får väl se! Har genomgått en massa s.k. kognitiva tester på AF nu och får veta "resultatet" till veckan. Hade i.a.f. inga uppenbara problem med något av testerna.

david89an
2013-03-09 15:11
#10

Väntat sen i höstas på utredning, kan du inte begära vårdgarantin som innebär att vänta max 3 månader och sedan skickar dom en till nån privat då dem är överbelastade? (typ nått sånt)

[Varulv]
2013-03-09 22:40
#11

#7 Innebär ditt sagda därför, att ångest skulle kunna ge upphov till Asperger? Att du vill hävda det?

[Varulv]
2013-03-09 22:50
#12

#8 Ja, du har rätt men - vem lägger ägget? Tja, det gör ju hönan. Visst - Gud kan mycket väl ha lagt första ägget, visst!

För övrigt empatiserar jag i hög grad med dig i det du skriver - vi är trots allt på samma våglängd du och jag. Men om jag håller med dig i 90 procent av dina slutsatser, så håller jag inte med dig i tio procent av dina slutsatser.

blackfriday - att vara realist, det kostar på, för dig, och för mig. Du och jag har valt (eller varit tvungna att välja) en smal väg genom det liv vi har förärats. Jag är väldigt medveten om det - och här ser jag att du är det likaså. Lätt att benämna NT "apor" - men: här finns ju faktiskt en anledning att tacka försynen för att du och jag (liksom andra) inte är som dom - och vad gör vi utav den insikten…!?

;)

blackfriday
2013-03-10 00:05
#13

#12

Utav den insikten, och den kommer fram som mest i sällskap med andra, eller när man kikar in i den andra dimensionen för ett ögonblick, är det som en våg av tacksamhet som sköljer över för att man kan skönja deras livslögner och ap-spel. 

Kanske minnen från ett tidigare tvång med skammässiga inslag i försök att passa in, och bli accepterad av massan. (det är inte lätt att passa in i fyrkantiga hål när man är en cirkel?)

Total förakt mot:

Kackel i hönsgården.

Ledarskap. 

Äta all slags mat.

Svenska komedier, tex Solsidan.

Grupparbeten och gruppdynamik.

Religiösa sekter och narcissistiska spåkvinnor med histrionisk personlighetsstörning som vill stå i centrum, veta bäst, och berätta om andar och andra väsen.

Kärleksrelationer.

Andra människors lukt.

Plötslig och oönskad beröring.

Kvinnor som säger: "man måste jobba för att få mig."

Moralpredikan.

Listan kan komma att fyllas på efter hand.

Om gud skulle funnits så som religiösa tror, så gör han inte ett skit.

Om han vill, men inte kan stoppa ondska, då är han inte allsmäktig.

Om han kan, men inte vill stoppa ondska, då är han inte alltigenom god.

Enligt kristna AS, så räcker det med att bekänna jesus i sitt hjärta för att få frälsning. Detta är enligt bibeln "den enda vägen till frälsning."

I praktiken innebär det att en SS-soldat, efter att ha plågat och torterat barn till döds, skulle kunna erkänna jesus innan han dör, och därmed få frälsning och komma till paradiset. Medan barnet som han torterat, kommer till helvetet då detta är judiskt och inte har en tro på jesus kristus som någon frälsare.

Annons:
[Varulv]
2013-03-10 00:58
#14

#13 Tänk såhär istället:

Du har just fyllt sex år. Du är omgiven av femåringar. Deras världsbild påverkar dig såklart. Du vill ifrågasätta den. På alla möjliga punkter. Du anser att du har rätt. Du känner att du måste försvara dina åsikter. Men de andras uppfattningar tar ändå över; du kan inte göra någonting alls för att stoppa deras framfart…

Klart att du blir bitter. Vad har du att göra i femåringarnas sandlåda du, som fyllt sex!?

Får du en insikt därav (trots att en sådan känns hård)?

Vad gör du i så fall med den insikten…?

Zaphix
2013-03-10 01:11
#15

#14: Kan väl lika gärna vara tvärtom..? ;)

Förlåt, kunde inte låta bli.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[Varulv]
2013-03-10 01:22
#16

#15 Absolut ja visst, Zaphix - det kan givetvis även vara tvärt om.

Men den, som är medveten om "andra sidans" uppfattningar, och finner dessa torftiga (och kan med överlägsenhet bemöta dem) torde, som en grov hypotes, ha kommit något steg längre. Men helt säkert är det så klart inte. Det kunde ju lika gärna handla om att ännu inte ha nått dit hän, att man hänger med i svängarna…

Fast visst - det är inte helt lätt att avgöra vem som är "högre" än den andre - den fyrkantige eller den runde? Kanske har båda ett berättigande?

blackfriday
2013-03-10 09:28
#17

Ja, moment 22. 

Men den svarta ankungen blir duktig på konterattacker.

[Varulv]
2013-03-10 19:23
#18

#17 Bra liknelse!

Wide Awake Dreamer
2013-04-19 00:09
#19

Testerna på AF visade att jag inte har några kognitiva problem eller inlärningssvårigheter. Snarare låg jag över medel på det mesta. Finns heller inget som tyder på problem med koncentrationen. Fick göra ett test med dator där man skulle sitta och följa en liten vit pick som rörde sig motsols i en cirkel. Den rörde sig normalt i ett litet steg åt gången, men någon gång ibland hoppade den två steg, och då skulle man trycka på en knapp. Testet pågick i 26 minuter (tror jag), men även det gick bra. Det finns alltså fortfarande mycket som tyder på att ångest och oro är huvudboven i dramat. Psykologen har också flera gånger kommenterat att jag inte riktigt faller innanför ramen för den diagnos jag har (Fobisk personlighetsstörning), iaf inte deras ram för den diagnosen.

Problemet är att vi nu inte kan komma överens om vilket arbetsområde jag skall söka mig inom. Jag vill fortsätta med det jag utbildat mig inom och det jag har jobbat med tidigare, men AF tror inte att jag klarar det utan vill att jag skall "sänka kraven lite"…😡

[Varulv]
2013-04-19 23:03
#20

Med andra ord, så rör sig frågan om utifall du är:

  • intelligentare än kreti & pleti

  • o-intelligentare än dito

- Vad har du för uppfattning själv?

Annons:
Wide Awake Dreamer
2013-04-20 13:26
#21

Jag är en sådan person som själv tycker att jag har lätt för att fatta saker och ting, men tyvärr har jag också extremt höga krav på mig själv: fattar jag inte precis ALLT på en gång känner jag mig dum. Jag har dessutom problem med det sociala, drar mig lite för att ta kontakt med folk och är rädd för att be om hjälp alltför ofta. Jag är rädd för att visa mig dum och hamna i underläge vilket gör att jag blir tillbakadragen. Jag är också rädd för att göra fel vilket gör att jag jobbar långsamt emellanåt. Jag är dock väldgit noggrann och mån om att allt blir bra gjort.

Om jag försöker vara objektiv så tror jag nog att jag är något intelligentare än kreti & pleti på många områden, men att mitt självförtroende gör så att jag känner mig som att jag är o-intelligentare. Jag tror att jag har potential att bli duktig på många områden, det visade också testerna, men mitt sociala handikapp och mitt självförtroende sätter käppar i hjulen. När jag stöter på hinder, såväl i arbete som i privatliv, har jag sämre resurser än andra att ta mig förbi dem.  

Jag skulle vilja ha ett arbete där jag får utmana och träna upp mina svagheter, tror att jag skulle kunna växa mycket på det sättet, men AF:s linje verkar hittills ha handlat om att få in mig på "curlade" jobb, dvs enkla jobb som erbjuder så lite utmaning som möjligt. Blir så trött på det!

Upp till toppen
Annons: