Annons:
Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 3628 ggr
[Kaktuz]
3/10/13, 11:11 AM

ADHD medicin granskas

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Annons:
Zaphix
3/10/13, 12:45 PM
#1

Med tanke på vilka skillnader i mina testresultat mellan omedicinerad och medicinerad så vet jag att jag är rätt typ av patient i alla fall.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[M Y M L A N]
3/11/13, 6:11 AM
#2

Varför tror man att det inte är rätt patienter som får medicinen? Utreds inte vuxna innan de får medicin utskriven?? Eller vad är problemet?

[Kaktuz]
3/11/13, 7:48 AM
#3

#2 Det har skrivits ut mycket, antar dem menar att läkarna borde testa andra innan. Jag har erfarenhet av att man ska testa minst tre icke stimulernade innan man får testa stimulerande.

tarotlasse
3/11/13, 2:14 PM
#4

Det är inte bara detta man utreder man utreder även om det är kostnads effektivt att behandla vuxna personer med ADHD medicinering och om att ADHD medicinering för vuxna inte ska ingå i högkostnads skyddet. 

Lasse

[Kaktuz]
3/26/13, 9:22 AM
#5

#4 Men skrev inte du att dem hade svarat på den frågan om högkostnadsskyddet ? Att dem inte alls skulle gräva i det.

dagdrömmarn
3/26/13, 12:28 PM
#6

Det är väl så enkelt att även vi som varit vuxna länge börjar förstå att våra livslånga svårigheter kanske har en benämning. När jag var barn hamnade bara alla omöjliga ungar i OBS-klass för att misslyckas där och vidare i livet.

Om jag inte varit så handlingsförlamad, och haft folk i min omgivning som fattat, så hade jag kanske fått hjälp långt tidigare. Nu är jag 57 år och har livet bakom mig. Det var nog bara så att förskrivningen var för låg förr!

Annons:
tarotlasse
3/26/13, 6:02 PM
#7

#5 

Jag fick svar från dem att de inte påstått att det  inte fanns ngn forskning på att det inte var kostnads effektivt. 

Att man för närvarande skulle undersöka mer innan man skulle göra en utredning. 

Men att en utredning ska göras innan året är slut. 

Men läser man diskremenerings lagen och FN konvetionens rekomendationer för funktionshindrade. 

Så bryter man mot båda enbart genom att göra en utredning för en enskild grupp eller specielt funktionshinder. 

Det är  dessutom enligt diskremenerings lagen förbjudet att överhuvudtaget planera en försämring  ekonnomiskt och i livskvaltet som enbart drabbar de med funktionshinder. 

 Så att  enbart  göra en utredning om  att ta bort all medicinering för de med vuxen ADHD ur högkostnads skyddet bryter mot diskremenrings lagen på flera punkter så jag har börjat på ett brev och en anmällan till diskremenerings ombuds mannen men har haft så mycket att göra de senaste veckorna så har inte färdigställt brevet och hänvisning till de olika paragraferna i lagen. 

Rent fakta så har man redan gjort dessa försämringar i vårt grannland Finland där medicinering för de över 30 år  med ADHD inte längre rabbateras utan de över 30 får betala fullt pris för ADHD medicinering.  Så är väl det man tittar på även här i Sverige.

 Lasse

Pelle Långlös
3/26/13, 7:26 PM
#8

Det sista stycket har jag "skrivit" här inne förut. Helt sjuka priser för adhd-medicin i Finland. Lägsta dosen (18mg) med 30 tabletter kostade mig 78€. Skulle jag öka medicinen så skulle det bli ännu dyrare.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

tarotlasse
3/26/13, 7:39 PM
#9

#8

 Ja det är skrämmande och jag är glad att du Pelle långlös  förmedlar hur det är i Finland. 

Så att vi här i Sverige regarerar . 

Trots att Svensk lagstiftning inte tillåter att göra skillnader mellan mäniskor oavsett  fumktions hinder, religon. ras, sexuell läggning och ålder. 

Så enligt Svensk lag är det olagligt att göra en enskild bedömning för en speciell grupp eller ålder. 

Så enligt lagen har alla oavsett ålder rätt till samma medicinska behandling på lika villkor. 

PRO har bara för ngn vecka sedan gjort en liknande anmällan där man drar in en vis medicinering efter en viss ålder på grund av kostnads skäl.  

Egentligen precis samma sak man gör med att utreda ADHD medicineringen för vuxna. 

Lasse

[Kaktuz]
3/27/13, 7:11 AM
#10

#7 Tack.

AvellerPå
4/21/13, 9:03 AM
#11

Jag har funderat lite kring tänkbara skäl till att det anses bevisat att medicinering hjälper barn men inte vuxna. 

Kanske är det så här:

Effekten hos barn bedöms mycket "utifrån" av lärare och föräldrar, fokus blir alltså på verklig förändring inom problemområdena.

Effekten hos vuxna bedöms sannolikt mest "inifrån" av patienterna själva. På det viset spelar så otroligt mycket mer in än bara själv funktionen i hjärnan. En vuxen som får diagnosen ADHD mår sannolikt rätt dåligt, har lärt sig en massa knep för att kompensera och har dessutom förväntningar på hur livet skall vara och hur det skall kännas. ADHD har blivit en del av personligheten och om medicinen tar bort drivet eller nödvändigheten att göra vissa saker, kanske man inte riktigt känner igen sig själv och tycker det är obehagligt. Biverkningar och direkt motvilja mot att alls ta medicin är andra faktorer som nog också faktorer som spelar större roll hos vuxna.

Att skilja ut det som har direkt samband med medicinen för en vuxen är inte enkelt och betydligt svårare än att fråga föräldrar och lärare hur barnet fungerar. Vi vet ju också att det är få läkare som är duktiga eller ens intresserade av detta och att många vuxna avbryter sin kan ha sin orsak i detta.

tarotlasse
4/22/13, 3:08 PM
#12

#11

Låt mig få tillägga det är bara våra myndigheter som anser att Medicinering för vuxna inte är kostnads effektiva.

Däremot visar ett stort antal  godkända vetenskapliga  forsknings rapporter att  medicinera vuxna med ADHD.

Är effektivt  för patienten och kostnads effektiva för myndigheterna.

Men myndighets personer och politiker är tydligen bättre utbildade och kommit med egen forskning inom området.  

Som visar tvärtemot vad all medicinsk forskning visar.

Lasse

Upp till toppen
Annons: