Annons:
Etikettadhd-add
Läst 1858 ggr
greenapple
3/12/13, 11:19 PM

Skoltips

Hej allihopa! Jag går i en väldigt stor klass i 9:an med hög press och mycket uppgifter. Något som egentligen inte passar mig. Jag får ständiga klagomål att jag pratar alldeles för mycket och stör andra, något jag ångrar jätte mycket på kvällen. Men under dagen är det inte lika lätt. Ingen vet att jag har en diagnos heller utan tror väll bara jag inte bryr mig och snart vet jag inte om jag kommer få sitta kvar med dom andra i klassrummet. Det verkar inte så om jag inte gör det jag ska en gång till. Så jag undrar, har ni något tips på hur ni gjorde i skolan om ni var så energiska och ofokuserade och måste-hända-saker-hela-tiden som jag? Några tips på upplägg som kan göra det bättre för mig? (Jag sitter redan på en bestämd plats i klassrummet)

Annons:
[M Y M L A N]
3/13/13, 7:00 AM
#1

Jag tycker absolut att du ska berätta för lärarna om din diagnos. Gärna ha ett möte med dem där till exempel Bup är med. Då måste lärarna ha förståelse för dig. Är det bättre för dig om du inte ser dina klasskamrater? I vissa skolor finns det skärmar som man kan sätta upp så man sitter avskilt. Man kan också använda hörselskydd eller öronproppar. Då kanske det bli lättare att tänka bort omgivningen, men det är klart då märks det ju tydligt att man är annorlunda.

Niklas
3/13/13, 10:00 AM
#2

Att skolan vet tror jag också är det viktigaste. Annars är det svårt för dem att hjälpa dig till en bra skolmiljö.

Lurar med Musik kanske kan hjälpa dig med koncentrationen.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

greenapple
3/13/13, 10:11 AM
#3

Tack för svaren. Jo precis, jag får väll berätta det snart. Ja musik med hörlurar vore bra men problemet är bara att man varken får ha mobil eller dator som hjälpmedel längre för då blir man utkastad, annars hade det varit väldigt bra.

Niklas
3/13/13, 10:38 AM
#4

#3: Fast det är det som är grejen med att de vet. Då måste de nämligen anpassa skolmiljön efter dig och innebär det musik i lurar så …


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

greenapple
3/13/13, 10:52 AM
#5

Jag har faktiskt sagt till EN lärare eftersom hon gång på gång klagade på mig och sa att jag inte kunde vara kvar i klassrummet med klassen längre och undrade varför jag aldrig tog till mig något. Då sa jag det och att jag tar Concerta för att kunna förbättra mig. Men fick knappt något till svar. Mest att det spelar inte så stor roll om man har diagnos eller inte, för det är fortfarande mitt ansvar att ta tag i min situation och att jag snart är vuxen sen var det inget mer tal om det och hon fortsatte vara tjurig. Därför är jag väldigt skeptisk att berätta för fler lärare..

Niklas
3/13/13, 10:55 AM
#6

Gör en större grej av det. Att berätta det i förbigående som svar på kritik mot att du är rörig tror jag fungerar sämre än om ni har ett möte med dig, föräldrar, BUP-representanter, lärare och rektor och bara pratar om dina särskilda svårigheter och styrkor.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
Upp till toppen
Annons: