Annons:
Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 1087 ggr
carrobruden
2013-04-10 15:39

Ang concerta och alkohol

Jag har ätit Concerta 54mg i några veckor nu, men avstått från medicinen dem dagar jag vet att jag kommer dricka alkohol. Men nu den senaste tiden har jag fått panikattacker flera gånger per dag, och varit allmänt nedstämt, varken orkat plugga eller ens gå upp ur sängen, gråter för minsta lilla och blir sur och arg på dem flesta i min omgivning för småsaker. 

Pratade med min läkare nyss och han sa att det skulle bli bättre med ångesten inom en tid, men så sa han även att alkohol kan påverka concertan trotts att jag inte tagit medicin dem dagar jag druckit. Har försökt googla på frågan men får bara fram en massa att man inte ska dricka dem dagar man tar medicin osv. Så därför tänkte jag kolla med er här om någon kanske kan känna igen sig? eller vet något mer om detta? Kan det vara alkoholen som påverkar medicinen idag eller är det möjligtvis något annat?

Carro

Annons:
piotrr
2013-04-10 15:50
#1

Alltså inte för att lägga mig i hur du väljer att leva ditt liv utan bara från mitt och min frus perspektiv känns det lite farligt att välja att dricka alkohol istället för att ta medicin som man behöver. 

Samtidigt vi också hur det kan vara, men det skulle kännas väldigt oansvarigt av mig att rekommendera något annat än att undvika alkohol och ta medicinen som utsatt istället. 

Det bästa jag kan säga är väl att ingen verkar ha dött av att kombinera de två, och om du är orolig över om medicinen slutar fungera när du dricker alkohol så kan man åtminstone garantera att medicinen slutar fungera om man inte tar den! 

Hoppas det löser sig. 

Du förresten, när jag tänker efter - alkohol i sig är ju också en depressant, den har också en centralstimulerande effekt i sig, så kanske går det att förklara nedstämdheten åtmistone, med enbart alkoholens verkningar.

/ Per

Sajtvärd för Skepticism

carrobruden
2013-04-10 16:43
#2

Fast jag brukar i vissa fall inte ta min medicin under lördag & söndagar oavsett om jag ska dricka alkohol eller inte. Känner inte att det påverkar mig så mycket att det blir farligt om jag skulle gå utan medicin någon dag i veckan ibland. Men iallafall så vet jag om att man inte borde blanda dem två samtidigt. Däremot visste jag inte att om jag exempelvis dricker alkohol en kväll att det kan komma att påverka effekten av medicinen nästkommande dagar. Han sa dock att det kan bero på andra orsaker också men började spekulera lite i det, då jag inte alls hade någon aning. Får prova att utesluta alkohol och se om det blir bättre helt enkelt. 

Jo precis, men dricker någon gång på helgerna vid speciella tillfällen och inte heller så stora mängder så känns lite konstigt om det skulle påverka hela min sinnesstämning en vecka senare. Men får ta det med läkaren igen när jag ska dit ville mest bara kolla om någon kände igen sig.

Princesseen
2013-04-10 19:31
#3

Det är inget att rekommendera. Du blir påverkad på ett helt annat sätt av alkoholen när du tar medicinen (även om det bara är dagarna runt omkring). Jag har haft en del hemska upplevelser under mina år med medicin mot ADHD och vägran att ge upp drickandet. Kan inte svara på om det du känner är pga att du druckit. Speciellt eftersom det note kommit fram om det alltid är dagen efter alkoholen eller om det är när som helst.

JohannaEkroth
2013-04-10 22:13
#4

Ja, även fast du avstår från medicinen de dagar du dricker alkohol kan du få dessa ångestattacker. Många som äter Concerta dricker inte alls, utan väljer alkoholfritt pga ångestattackerna.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Upp till toppen
Annons: