Annons:
Etikettadhd-add
Läst 20004 ggr
Stressfia
2013-04-14 09:34

Blivit deprimerad av concerta, bättre med ritalin?

Har medicinerat med Concerta i drygt 1 1/2 månad, och insåg efter någon veckas bruk att jag började känna mig "grå" inombords. Nu sedan 2 dagar tillbaka känner jag mig helt klart deppig. Jättejobbig är det. Så pass så att jag nu sedan två dagar tillbaka inte tagit medicinen. Kan detta vara ett starkt tecken på att Concerta inte är rätt för mig? Eller att jag rent utav inte ska äta CS mediciner alls? 

Är lättstressad normalt, har låg impulskontroll, är ljudkänslig. Med Concerta i kroppen förstärks allt detta. Jag har två barn, och det är pga dom som jag sökt hjälp. Vill inte bli ett ännu sämre jag…Om ni förstår. :(

Ska träffa min läkare i veckan, och då vill han förmodligen att vi ska byta concertan mot Ritalin. Men om jag blir deprimerad av Concerta, och allt det negativa förstärks, lär inte det bli detsamma med Ritalin?

Är lite inne på att kanske testa något helt annat, som typ voxra. 

(sitter och funderar på om jag ska ta min tablett i dag eller inte??? Kommer i gång lite då..men vill inte må sämre)

TAck och hej, leverpa…Godis?

Annons:
[LillaOrkide]
2013-04-14 15:48
#1

Hej.

Känner så väl igen mig i det du skriver. Jag har ätit Concerta 1 månad längre än du.  Har testat utan medicin, men mår ännu sämre då :-(

Har inga barn, inget jobb. ett fåtal vänner. Livet har varit upp och ner, och jag har varit mycket ensam. Har en djup depression, gråter ofta, känner mig lite lätt stressad, och har alldeles för mycket tid att fundera över mitt mående. Är 38 år och lever ensam. Har tidigare alltid haft jobb, men är sjukskriven nu. För mig är jobb jätte viktigt, men har ingen självkänsla att  klara av och söka.  Ja ja , jag hoppas det blir bättre framöver, man måste ju kämpa …undra bara hur länge man orkar, jag vägrar börja med sobrilen igen, fast det var dom som fick mig att må bättre.

Kram

Smålänning
2013-04-14 19:14
#2

Jag åt Concerta innan olika doser. Fick ångest mm när den gick ur. Nu äter jag bara Ritalin och funkar mkt bättre, dock trött när den går ur, men fick höjd dos nu och det verkar hjälpa:) Lite kort inlägg…

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

mayolica
2013-04-14 19:37
#3

 Doseringen kanske inte är rätt inställd?  Man kan bli deprimerad,få ångest och må dåligt av både för låg dos och för hög dos.

 Med tanke på att du bara har haft den i en och en halv månad är det mycket troligt att      dosen inte hunnit bli rätt anpassad. Det kan ta tid innan man provat ut och  hittar rätt doseringar och ev kombinationer. 

Ganska vanligt är att dom som har Concerta  kan behöva snabbverkande Ritalin som tillägg.

Jycka till.

~ mayolica ~

Stressfia
2013-04-15 11:09
#4

Tog min tablett idag…ingen förändring, i alla fall inte till det negativa. Har ändrat dosering ett par tillfällen, och har hittat min dos. Dock är det nog så att jag inte klarar av just concertan, blir för ojämn verkan på mig. Ska testa Ritalin och hoppas verkligen att jag mår bättre på den. Håll tummarna!!!!Tack för era svar :)

Kram L

[LillaOrkide]
2013-04-15 11:27
#5

Hej Fia.

Dela gärna med dig sedan hur du mår på Ritalin. Jag håller tummarna för dig.

Kram

Stressfia
2013-04-18 10:38
#6

Hallå igen…Träffade läkaren igår, som nu tycker att jag ska testa Medikinett 20mg den modifierade kapseln. Tog den första nu i morse, kände precis lika som med concertan. Dvs ökad ångest, lättstressad. Enligt läkaren skulle medikinnetten vara "mildare", och vara lättare för kroppen att uppta. Han hade en patient, som upplevde att han blev mindre aggressiv på medikinett. Förmodligen lite för tidigt att uttala sig om det nu, men känner mig precis samma som innan. Hmm

Någon här med erfarenhet kring medikinett? Hur länge verkar den? Läkaren sa inte mycket, tyckte jag skulle läsa fass. 

Hej svejs :)

Annons:
[LillaOrkide]
2013-04-24 13:21
#7

Ingen erfarenhet av den medicinen.  Vilken konstig läkare du har. Är h*n inte skyldig att informera dig om din medicin? 

Jag slutar med min Concerta idag. Har mått så dåligt och fått värre problem sista veckorna. Ökad ångest, ännu mer stressad, humöret är hemskt, konflikterna ökar.. 

Kanske inte har ADHD, dom tankarna har ju slagit mig gång på gång nu sista tiden. Men jag har ju fått den diagnosen.  Får försöka börja träna hårt igen. Hur lätt är det då? När motivationen är noll..  Tänker iallafall inte äta någon medicin som gör mig ännu mer stressad.

Fia hoppas Medikinet funkar för dig, jag håller tummarna. 

Hej Svejs !!!

Stressfia
2013-05-21 13:53
#8

Hej igen, gått ett tag sedan jag skrev sist. Stått på medikinet sedan dess och tycker väl att jag helt klart mår bättre på den. Fått utskrivet voxra då jag blev deprimerad. CS mediciner kan dessvärre ha denna negativa effekt på många. Jävla tråkigt, när man behöver medicinen :( Finns det andra alternativ? Någon med erfarenhet!? POK Stressfia

Dampmongo
2013-05-21 19:32
#9

Jag ska smälla i mig min första Concerta tablet imorrn (18 mg). Efter tre dagar ska jag äta 36 mg. 

Concerta och Ritalin är väl samma typ av medicin? Strattera kanske gör skillnad?

JohannaEkroth
2013-05-21 20:10
#10

Concerta och Ritalin är samma ja, bara tiden de sitter i som skiftar. Har för mig att Ritalin är kortare verkningstid på. 6 timmar, jämfört med Concerta som har 12 timmar. Rätta mig gärna om jag har fel.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

mayolica
2013-05-22 01:55
#11

Concerta och Ritalin har samma verksamma ämne,men dom är olika uppbygda  och kan ge olika effekt. det kan vara värt att prova att ta Ritalin snabbverkande tabletter  ihop med concerta  ,medikinet eller Ritalin kapslar eller liknande.

~ mayolica ~

Dampmongo
2013-05-22 04:17
#12

Jag har en vän som äter Ritalin eller Concerta 54 mg/dag. Vid behov tar hon också 5 mg medikinet för att funka under kvällen.

I helgen är det tänkt att jag ska känna av medicinen (36 mg). Får se om jag blir lugn och fin. Lyckas jag sitta stilla och koncenterar mig utan avbrott under 4 tim lär jag bli lycklig.

AvellerPå
2013-05-23 05:23
#13

#12 Lycka till Dammpongo

Annons:
Dampmongo
2013-05-25 17:45
#14

Hej alla, 

Tack AvellerPÅ.

Idag tog jag 36 mg Concerta för första gången. Jag känner mig väldigt lugn och fin, "varm i huvet" och känner ett litet men behagligt "tryck" i skallen. Det kan också bero på att jag är lite stel och har ont i nacken. 

Lite läskigt faktiskt.

Niclas87
2013-05-30 00:01
#15

Concerta gör mig och deprimerad och dessutom ångest fylld.

Har nu Ritalin men har också provat venlafaxin

Stressfia
2013-05-30 20:42
#16

Har nu stått på Medikinet ett tag, och kan lugnt påstå att Concerta för mig är som rävgift! Har testat ta en tablett då och då för att se om jag inbillat mig. Men icke… För jättedåligt på eftermiddagen och kvällen. Medikineten däremot funkar nästintill klockrent. Måste dock äta ordentligt annars blir jag för stressad av den! Mycket mildare, och jämnare verkan. Är förfarande på 20mg, vet inte om man borde testa att höja? Hmm.. Önskar att man kunde få dom att verka fler timmar än bara 4. Ibland ännu kortare :/ Någon som testat Ritalin? Eller Metamina? Är den så bra som alla säger? Mindre ångest/stress?

Hayabusa_
2013-05-30 22:40
#17

Rävgift?!🙂Concerta var hemskt. Jag står på Ritalin 40mg/dag och det fungerar ganska bra hittils. Ska upp i dos i veckan och hoppas på resultat till det bättre. Metamina är väl ett sista alternativ bland CS. Bökigt som fan med licens-förskrivningar m.m  Hört att det är mindre biverkningar och allt positivt. Tror att det är bra att min medicin känns lite pyton när den går ut och att jag får chans att "ladda-om" tills nästa dag. Min åsikt är att alla medeciner/droger har ett pris man får betala. Mirakel hör hemma i sagor. Men med rätt inställning och en realistisk förväntan på grejjerna så har man en god chans till förbättring.

 Konstigt nog är dem jag känner som har Metamina idag ALLA gamla amfetaminister(någon som håller med?). Känns lite som metadon för heroinister. Slutförvaring eller vad man ska säga. Hoppas Ritalina ska hjälpa för egen del så jag slipper ta nya preparat.

Stressfia
2013-06-14 10:34
#18

Var ju dum att återigen testa Concerta 54mg igår…hade slut på Medikineten. Kändes ok, men dock stressad. Tills den började gå ur, precis som man släpper ut luften ur en ballong, luften bara gick ur mig. Blir helt inåtvänd, trött, osocial. Får anstränga mig för att inte verka otrevlig. Och givetvis kom ju ångesten som amen i kyrkan. Så jävla trist, då den sitter i nästan 6 timmar mot knappt 4 på min ordinära. 

Någon som vet hur Ritalin är jämfört med Medikinet? Miljade, samma utsöndring/verkan?

Hej hopp!

Stressfia
2013-09-18 11:42
#19

Återigen längesen jag skrev i min tråd… Har nu testat fram och tillbaka med medikinet i olika doser, Concerta olika doser. Tycker jag blir så dämpad/ låg av cs. Concerta är helt klart värst att ta om man ser till biverkningar. Medikinet sitter bara i strax över 3 tim… Funderar återigen på att lägga ner det helt :/ så jävla synd bara. Kommer ju igång med medicinen i kroppen, mindre osocial, gladare. Men samtidigt förstärker den mitt negativa mående. Är jag stressad förstärks det. Arg samma.. Va fan mer kan jag göra? Finns det någon alternativ medicin? Kram

nikkaluokta
2013-09-18 13:26
#20

#19 Stressfia Känner så igen mig i det du skriver… Å jaa har nu alltmer funderat på om det är värt det här med medicin… Samtidigt så önskar jag inget hellre än lite lugn inombords… Å kunna få sova som "vanliga" gör! Jag testat Medikinet men blev så uppvarvad å tokstressad av den samt att blodtrycket steg… Sen Concerta å nu är jag arg konstant, skitförbannad helt enkelt… Dessutom deprimerad grande! Ilska å gråt mest hela dagarna… Har fått sluta med Concerta å ska tillbaka till Dr om drygt en vecka! Då ska jag få prova nästa medicin… Känner mig inte motiverad! Jag undrar precis som du… Vad f-n kan man göra?! Jag vill ha lugn inombords å dämpa alla input (intryck) å sova… Funderar på å fråga om sömnpiller eller nåt sånt å så nåt typ lugnande som man kan ta typ då det lixom blir för mycket… Hur går det för dig? Vad har du nu för medicin?

Annons:
Stressfia
2013-09-18 23:39
#21

Nikkaluokta Känner precis som dig… Ska också tillbaka till min doktor om en vecka. Undrar vad han ska säga då? Behöver den där kicken för att komma ur mitt ide, men inte till vilket pris som helst. Och speciellt inte när man har barn. Har både Concerta och medikinet, men tar bara ibland när jag verkligen måste få gjort viktiga saker. Sen går jag på fluoxetin mot stress/ångest och depression. Testat voxra men blev arg och mer stressad av den.

Niclas87
2013-10-10 02:18
#22

Det ändå jag har bra om är Strattera Metamina ( ingen ångest ingen oro vad jag vet). Medikenett eh väl ändå typ som Ritalin btw

fluffymind
2013-10-11 19:15
#23

Comcerta fungerar jättebra för mig, frånsett att avtändningen, eller vad man nu ska kalla det (är ju aldrig påtänd), är trist. Inte läge för raketforskning då, om man så säger.

PappaPuttePutin
2014-06-05 21:12
#24

Jag har käkat Concerta nu i några månader,och dom första 2-3  veckorna funka bra…men nu är jag trött och grinig som bara den,har också börjat o bli deppig.Deppig var jag sällan innan jag börja med concerta…concerta,ritalin och medikinet innehåller samma substans men har olika frisättning.Metamina är ju ett riktigt amfetamin (Dex amfetamin),dex amfetamin var ju inne på 70 talet minns jag och det gick jag och knapra på på den tiden och det är en stor skillnad mot Concerta typ,därför är det så krångligt för läkare att få licens och så.Kan tänka mig att Metamina är bra,hoppas jag får den så småningom.Kan känna mig aspig också på concertan,jag har asperger/adhd och som sagt i början funka det jättebra och nu inte

Upp till toppen
Annons: