Annons:
Etiketterautism-aspergers-syndromkörkort
Läst 10955 ggr
Honestyisdead
2013-04-23 15:38

Körkort med diagnoser?

Ni som har Körkort och ADHD/och/eller AS, hade ni problem med att få övningskörningstillstånd pga era diagnoser?

  • Redigerat 2020-10-23 10:55 av Niklas
Annons:
[Varulv]
2013-04-23 16:15
#1

Nej, jag tog Körkort långt innan diagnosen var uppfunnen…

[LillaOrkide]
2013-04-23 17:52
#2

 Nej, Jag är Yrkeschaufför med behörighet BECE  :)

Tog Körkort vid 18. Är 38 idag, fick diagnosen senare.

Honestyisdead
2013-04-23 18:08
#3

Okey, men riktar mest frågan till dom som tog det när de var diagnosticerade. Hade ni inga diagnoser var det ju självklart inga problem med dom 😎

Zaphix
2013-04-23 18:45
#4

Ja.

Behövde läkarutlåtande för körkortstillståndet och för att få det blev jag tvungen att klara ett IVA-test med okej resultat. Behövde en höjning av concertan för att klara det.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Honestyisdead
2013-04-23 19:06
#5

Vad är nu IVA test?

Nu blev jag nervös! Trodde inte det skulle betyda något alls.

Zaphix
2013-04-23 19:10
#6

Testet man gör vid utredningen vid datorn där man ska klicka när man ser eller hör en viss siffra. Används även vid insättning av medicin då det visar rätt bra på de olika problemen man har vid ADHD och om dte skett någon förbättring.

Man måste skicka in läkarutlåtande vid ADHD, men kan säkert vara olika vad de olika läkarna kräver för att kunna skicka in ett.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Annons:
Honestyisdead
2013-04-23 19:15
#7

Ok, tack för svar.

[NinaCrown]
2013-04-23 19:19
#8

#6 Är ett sådant test kravet så kommer inte jag få Körkort 😇

Zaphix
2013-04-23 19:23
#9

#8: Jag klarade det inte på första försöket trots medicin, men efter höjning av medicinen fick jag helt okej resultat.

Äter du rätt dos av medicin?

Är väl tänkt att medicin ska kunna hjälpa en så pass mycket att man klarar testet, annars bör man justera dosen.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[NinaCrown]
2013-04-23 19:26
#10

#9 Äter ingen medicin då inget jag provat fungerar, har även AS och själva aspergern går ju inte att medicinera ^^''

CamillaS
2013-04-23 19:57
#11

#0 Ska du börja med körkortet, eller är det bara en generell fråga? :)

Jag hade förut en DAMP diagnos som dom nu tagit bort idag och ersatt med ADD. Men på den tiden kryssade jag iaf i att jag hade DAMP.

Så då blev jag tvungen att gå till BUP för samtal och för att dom skulle intyga åt mig att jag klarade av att köra bil. Behövde även ett utlåtande från min skola som jag gick på då (Naturbruksgymnasium) att jag skulle klara av att framföra en bil, då jag redan då körde traktor och truck på skolan så sa dom att jag inte skulle ha några problem med det.
Efter det fick jag mitt körkortstillstånd beviljat.

Fast har tyvärr inte mitt Körkort än idag pga olika orsaker, men har varit väldigt nära att ta det. Så nu är jag igång igen och ska ta det så snart som möjligt. :)

Honestyisdead
2013-04-23 19:58
#12

#11 Jag ska ansöka om att få övningsköra. Och då var man tvungen att fylla i sådana diagnoser.

CamillaS
2013-04-23 20:00
#13

#12 Ok. :)

Annons:
Honestyisdead
2013-04-23 20:03
#14

Äter ju ingen medicin och är inte intresserad av att göra det heller. Men det gick inte bra på det testet när jag gjorde det under utredningen.

Ladydragon
2013-04-23 23:30
#15

#14 jag förstår din åsikt och jag delar den 

MEN tror du då att du är en bra bilförare? klarar du av att hålla fokus koncentration m.m tyvärr så visar testet att du inte kan det eller har jag fel? 

jag förstår så väl att det kan kännas väldigt viktigt med Körkort och bil men man måste ju vara en bra bilförare och kunna hantera det annars är man ju livsfarlig i trafiken….

ta upp dina frågor med din läkare och se vad han/hon anser 

för min del så vill jag inte äta medicin och tycker livet funkar rätt bra ändå dock så leder detta att min läkare på vårdcentralen säger nej till att skriva ett utlåtande och jag vet att Vuxenpsyk säger samma sak
och jag förstår jag sulle vara en urusel och farlig förare…

jag tycker livet funkar helt oki utan bil och Körkort men jag tror det är en vanesak man vänjer sig helt enkelt…..

Honestyisdead
2013-04-24 00:15
#16

Jag är säker på att jag skulle klara köra bil efter bra Träning. Tror inte det gick så dåligt att det kan hindra mig, jag hoppas inte det.

Zaphix
2013-04-24 07:31
#17

#16: Jag trodde inte det heller. Men nu i efterhand när jag sett hur stor förändring det blev i min koncentrationsförsmåga, hyperaktivitet och impulskontroll så inser jag att nog ändå hade varit en rätt usel förare tidigare.

Men å andra sidan fick jag väldigt dåliga resultat på testet, även för att ha ADHD.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Honestyisdead
2013-04-24 08:10
#18

Jag tror inte jag har ADHD alls, tror den är borttagen igen och att det var AS som "lurades". Det sa den senaste läkaren. Och jag är aldrig hyper.

[Sandi92]
2013-04-24 21:05
#19

#4 Sånt test gjorde jag under min AS-utredning. Antar att jag hade bra resultat eftersom jag inte fick nån ADD-diagnos.

Men måste man säga att man har diagnos då? Eller tar de reda på sånt? Har inte tagit Körkort än, då jag inte har råd.

Honestyisdead
2013-04-24 21:08
#20

#19 Det står en fråga om det i ansökningen. Ljuger man om det och dom får reda på det kan du få böter.

Annons:
[NinaCrown]
2013-04-24 21:09
#21

#19 Tror inte att dåligt resultat betyder adhd/add. Jag har varken ADD eller ADHD utan endast AS, men mitt resultat vart "snabb och inkorrekt", då jag fastnar i mönstret att första-responsen-är-rätt-respons-oavsett-hur-många-fel-jag-gör. 🤦‍♂️

tarotlasse
2013-04-26 20:53
#22

#1 Oj varulv är du så gammal trodde ens inte det fanns bilar i mitten av 1800 talet.

 Då man började diagnosers överaktiva barn.he he 

 Men kanske det fanns ngn  enstaka bil när den första internationella diagnosen kom 1902 då hette det MBD. 

 Jag fick diagnosen 30 år efter jag tog mitt Körkort. Men när jag var 22 år så var jag kallad till soc för att utreda lämpligheten i att jag hade Körkort

På grund av mitt vilda leverne. Men fick behålla det för att det krävdes Körkort i mitt yrke och jag aldrig gjort några trafikförselser.

Jag hade blivit utredd en gång tdigare i en annan kommun men då fick jag ett brev från soc att utredningen var nedlagd och var undertecknad med ett namn jag kände igen och avslutades med puss o kram,.

Då rodnade jag i hela ansiktet men det är en annan historia.

Lasse

tarotlasse
2013-04-26 21:50
#23

Jag läste för ett tag sedan en bok som heter Hej jag heter Allan. 

Det är en man som berättar om sitt liv som dyslektiker. 

En mycket intresant  och läsvärd bok och hur mäniskor med funktions hinder behandlades av myndighetrna förr. 

Jag tror det var på  50 talet  eller början av 60 talet är lite osäker på tiden då han tog sitt Körkort

Men då blev han kallad till stadens mentalsjukhus för en utredning om hans mentala hälsa innan han fick sitt Körkort en utredning som tydligen tog flera år innan han blev godkänd och fick sitt Körkort

Då hade han redan klarat körkorts provet flera år tidigare. 

Lasse

[Varulv]
2013-04-26 22:44
#24

#22 Jodå Lasse - bilar det fanns det vid 1800-talets mitt (fast de kallades lokomobiler och drevs med ånga). Dock var det inte lika noga med körkortsutskrivandena då som det är nuförtiden. Man stegade helt enkelt in till länsman och bad om ett "körkort" - och så skrevs det ut. Inga krångligheter alls…

Nejdå, skämt åsido. Jag personligen har Aspergers syndrom. Diagnosen myntades vid mitten av 1990-talet. Först på allra senaste tid har det tydligen börjat ställas krav liknande dem, för ADHD:are, även på aspergare - vilket framstår som mycket besynnerligt. (Vi har debatterat detta i en annan tråd för inte så länge sen.)

Upp till toppen
Annons: