Annons:
Etikettannat-npf-relaterat
Läst 1608 ggr
Sofy
2013-04-24 11:50

Hur ska jag hantera denna kommentar?

De få gånger som folk får reda på att jag har AS så kläcker de ur sig "Nähe! Det tror jag inte att du har för du är så normal!" men nu har jag ju det och undrar hur jag ska hantera sånt alltså jag känner mig stött när de säger så men jag tror inte att de menar illa eller menar de illa?🤔

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

Annons:
kalindas
2013-04-24 11:54
#1

Normal!?! Finns det ens "normala" människor…

Svara: Normal, självklart är jag normal. Det är väl alla? Du också…

Blir förhoppningsvis en liten pik att de också är "onormala".

/Elisa

[Moa-]
2013-04-24 11:59
#2

Nej, de menar inget illa, snarare motsatsen.

Om du kollar på mediabilden av exempelvis AS så visar den en viss bild, och sällan på olika "nivåer" utan det är de som "drabbats" hårdast som visas upp. Detta blir människors referenspunkt om de ej har andra upplevelser att bygga dessa med.

[Moa-]
2013-04-24 12:01
#3

kalindas; ja, det finns "normala människor", normaliteten följer normen och statistiken. Däremot så är det inget fel att avvika från densamma, men att säga att det inte finns någon normalitet kommer jag aldrig att förstå.

Människor kan även vara "normala" i vissa aspekter men inte i andra, sedan är det upp till var och en om normalitet är åtråvärt eller ej.

Sofy
2013-04-24 12:04
#4

Hm…Sen när några nära kläcker ur sig "Jaha men det förklarar dina konstigheter!" alltså det är sjukt opassande att säga för jag förklarar ju inte för dom hur de beter sig helt konstigt och oetiskt när de gör vissa saker utan ser det som att det är normalt att göra saker annorlunda. Nu  blir det komplicerat när jag börjar tänka på det, haha!

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

Sofy
2013-04-24 12:05
#5

Glömde såklart skriva vad jag skulle fråga efter🤦‍♂️, hur ska jag hantera/tänka på saken när de sagt sånt?

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

[Moa-]
2013-04-24 12:10
#6

Sofy; du har ju en diagnos för att den beskriver dina handlingar som avviker från normen (bland annat), hur kan det vara fel att se denna som en förklaring till de handlingarna?

Nu är du missnöjd oavsett om människor ser din diagnos som förklarande eller "inte noterat "behovet" av den", hur vill du att människor skall reagera?

Det klassiska symtomet för AS är att tolka saker bokstavligt, att detta skett kanske förklaras för vederbörande just av att du har den diagnosen, är detta då fel eller sårande?

Annons:
Sofy
2013-04-24 12:27
#7

Nej självklart inte och jag har inga problem med att folk märker att jag är lite annorlunda, undrar bara hur jag ska hantera när de säger det på det viset då jag inte riktigt kan bestämma om det är illa menat eller ej.😮

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

[Moa-]
2013-04-24 12:37
#8

Sofy; utgå ifrån att ingen menar något illa, den gången någon faktiskt avser att såra dig eller vara elak så tror jag att det kommer att det kommer att vara tydligt. (Givetvis beroende på hur du uppfattar saker.)

Inget av de fall du beskrivit ovan tyder på något sätt enligt mig att någon vill dig illa eller menar något nedlåtande. Utan tvärtom, det första uttrycker att personen inte upplever att du har avvikit från den så kallade "normen" så personen, det andra uttrycker att personen har observerat att du någon gång avvikit från "normen" och att diagnosen förklarar varför du reagerade som du gjorde.

Båda helt utan ont uppsåt. =)

Sofy
2013-04-24 12:41
#9

#8 Okej, då är jag i rätt tänkebana.🙂

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

[Varulv]
2013-04-24 14:27
#10

Jag har också stött på den kommentar som du nämde först: - "Va!? du kan väl inte ha asperger…!?" Min reaktion brukar då bli, att jag känner mig lite smickrad. Dom betraktar mig i alla fall inte som ett "pucko" då, tänker jag i andanom. Samtidigt har jag kommit att inse, att denna folks första uppfattning om mig - att jag skulle vara "normal" - också är roten till allt det onda; de varseblir förr eller senare att något slags pusselbit fattas, och då börjar de ständigt återkommande bekymren…

En annan reaktion jag har mött är ett slags "tyst" bekräftande: personen ifråga kommenterar det inte vidare. Detta kan jag uppleva som lite obehagligt; jag gillar rakhet, och en sådan reaktion upplever jag inte som rak, utan som dold, lämnad åt mig att tolka. Och tolka, det kan jag inte riktigt i det fallet. Men förmodligen menar personen i det tysta att "det har jag ju redan förstått". Fast vissa kan säkert också tänka i det tysta: "jag har inte bett att få den infon; det vill jag inte veta någonting om" typ.

Upp till toppen
Annons: