Annons:
Etikettutanför-ämnet
Läst 1440 ggr
Honestyisdead
4/25/13, 1:55 PM

Hjälp inför flytt

Jag ska flytta nästa månad och skulle gärna ta emot lite tips om vad det är man ska göra innan flytten.

Har adressändrat
Sagt upp internet
Anmält att elen ska flyttas
Köpt flyttlådor, silkespapper och bubbelplast
Ordnat med flytthjälp

Vad är det mer jag behöver göra?

Hur fungerar det med TV licensen? Ska jag avanmäla det och anmäla nytt efter flytten? Och hemförsäkringen, går det automatiskt eller ska man avanmäla den och skaffa ny?

Har någon här kanske en bra punktlista på vad som behöver göras?

Annons:
Niklas
4/25/13, 4:22 PM
#1

Du kan anmäla ändrad adress på TV-licensen. 

Har du några andra prenumerationer och abonnemang som du vill ha med dig kan det vara bra att meddela dem också. Kabel-TV och tidningar till exempel.

Banker och försäkringsbolag brukar efter ett tag få ändrade adressuppgifter automatiskt, men det är inte fel att meddela dem direkt. 

Har du telefonnummer och adress registrerade på Hitta.se och såna ställen? Det går att ändra för hand.

Annars tror jag att flytten av dina saker är det viktigaste och det verkar du ha fått med.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Honestyisdead
4/25/13, 5:08 PM
#2

Tack :) Har inga andra abonemang och är inte registrerad på hitta och liknande. Men kontaktar radiotjänst, försäkring och bank :)

Ska bara komma på var jag har min försäkring. Den hamnar nämligen på hyran och det står inte vilka det är. Hoppas dom jag bor hos har koll ;)

Smålänning
4/26/13, 8:43 AM
#3

Viktigt är att gå in på adressändring.se och göra en eftersändning av din post på den gamla adressen. Så om den gamla adressen får post så skickas den till din nya. Ibland kostar det, men värt det. Ibland mkt billigare för studenter och ungdomar. Där på sidan kan man oxå boka av en lista med företag som man ska få del av informationen att man har flyttat. Säg inte upp några försäkringar el så. Ring till dem och änmäl den nya adressen och inflyttningsdatum. Då slipper du vänta på systemet ska uppdateras. Posten blir rätt ifrån början. Medlemskap på internetsajter mm där borde du ändra till nya adressen. Ja… Är inte riktigt vaken än.. Hoppas d hjälpte lite. Lycka till med flytten!

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

Honestyisdead
4/26/13, 9:07 AM
#4

3 jag har redan adressändrat och valde bort eftersändning eftersom det kostade nästan 500kr. Då ringer jag hellre till de få ställen som jag får brev från och ger min nya adress.

VildaVittra
4/26/13, 11:13 AM
#5

Kolla upp om din bank har en filial på den nya orten.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Honestyisdead
4/26/13, 11:22 AM
#6

Det är samma ort som innan.

Annons:
cykelpump
4/26/13, 11:36 AM
#7

Att göra lista ang städningen om du inte hyr städservice! :-)

Honestyisdead
4/26/13, 11:39 AM
#8

#7 Bra tips.

Har du några bra punkter på städning?

VildaVittra
4/26/13, 11:46 AM
#9

Den här använde jag: http://www.skandiamaklarna.se/sites/default/files/files/pdf/produktblad_checklistaflyttstadning.pdf

Enda saken jag gjorde annorlunda var att jag lät krokarna sitta kvar, för det är något jag uppskattar när jag flyttar in, så man slipper snubbla på tavlor.

Något du kan göra är att börja packa redan nu. Man behöver ju inte mer än säsongens kläder, två uppsättningar tallrikar osv. Det är skönt att dela upp det, så man inte är slut av packningen när det är dags att flytta och packa upp.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Honestyisdead
4/26/13, 11:54 AM
#10

#9 Krokarna kan man ju inte lämna kvar om inte den nya hyresgästen accepterar det. För övrigt har jag inte tavlor :P Så det blir inget problem.

Tack för länken, den var bra.

Tänkte börja packa på måndag :)
Är glad att jag bor i en etta nu, inte så mycket att packa mer än kökssaker.

Upp till toppen
Annons: