Annons:
Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 1903 ggr
[lindamariapettersson]
2013-04-29 20:15

Feedback från er om Concerta m.m

**Hej bokstavsfolket <3

Jag vill höra vad ni tänker om Concerta, och hur det påverkat mig som jag skriver om i texten nedan. Några varningstecken? Ska en helt enkelt bara "vänta och se vad som händer"**

Helt ny på sidan och vill så gärna vara med och prata, så jag lägger ut min text i en tråd, ihop om att VERKLIGEN :) få respons. Har ni något annat spännande här inne som ni kan rekommendera  Ska jag presentera mig någonstans? :D

Jag: tjej , 31 år ung, pojkvän, katt, kaniner, diagnos ADHD 2012, ätstörning aka träningsmani och fixerad vid hälsosam mat, sjukskriven och alltid sömnlös.

Concerta. Dag 1-4 på 18 mg, var spännande och i huvudet var det väldigt "tyst, lugnt och skönt!" (tilläggas; ingen annan medicin, inga anti-depp)

Därefter på 36 mg var jag ett vrak i 4 veckor, ingen kontakt med sjukvården pga av brist med tider hos dom. 4 veckor av ångest, sömnlöshet, och djup depression. Efter ca 5-6 veckor höjde min läkare dosen till 36 mg på morgonen och 18 mg till på tidig eftermiddag. Känns väl okej i kroppen, mitt huvud är fortfarande ganska lugnt och skönt, men det är något som inte stämmer. Jag är inte hyper på utsidan, men på insidan. Om ni förstår den liknelsen? Hjärnan kan jag hantera helt okej, (tankarna är lugna, lagom spontan och lagom koll på läget, liiite jobbiga manier men det känns som att det är upp till mig att tygla dem) men inte pulsen, eller känslan av att allt inom mig rusar på i 180 km i timmen. (det kryper inte i benen, eller puls som i hjärtslag, utan en ångest-puls i bröstet, en icke mätbar puls rusar på inom mig och ger mig en känsla av "allt är fel!!") 

Jag vet inte hur jag ska förklara det riktigt, och definitivt inte hur jag ska förklara det för mig läkare som säger "är du säker på att du VERKLIGEN har ADHD" 110% säker på att jag har ADHD, har även en diagnos på pappret efter en lång utredning. 

Förutom allt ovan så orkar jag inte ens beskriva hur många nätter i veckan jag ligger sömnlös, en av sju kanske jag får imovan, eller liknande att fungera kring 3-4 på natten/morgonen och sover då fram till 13 nästa dag. Skit kul! inte :)

Så nu undrar jag. Concerta? Ritalin? Strattera
Jag har läst väldigt mycket om vuxna med ADHD som mår bra av en kombination av Concerta på morgonen och Ritalin på kvällen. Väldigt väldigt sugen på detta. Men i slutändan är det läkaren som bestämmer vad man äter. Ingen anning när jag får träffa en läkare nästa gång. Har dock mailat mina vårdkontakter och beskrivit problemet med ångesten, sömnen och medicinen.

Feedback tack! :) 

lite skör tjej är jag nog allt just nu, så ta det lilla lugna med mig :)

Annons:
BosseBo
2013-09-10 21:07
#1

Hej! Hur har det gått för dig med medicineringen?

nikkaluokta
2013-09-11 09:54
#2

Önskar jag hade nåt vettigt att säga men… Du är inte ensam! Det du skriver passar perfekt in på mig… Jag blir själv tokig snart :-( Försök ta upp detta med din Dr för det finns andra alternativ! Jag ska till min Dr 30:e september… Styrkekram! Hej

Honestyisdead
2013-09-11 09:55
#3

Ts konto är borttaget. Synd att hon inte fick svar.

Upp till toppen
Annons: