Annons:
Etikettkan-jag-ha-npf
Läst 1238 ggr
[Linsenhejhej]
5/1/13, 8:43 PM

AD/HD som 17-åring?

Hej.

Kan det visa sig att man har AD/HD när man är 17 år gammal, där koncentration och hyperaktivitet aldrig tidigare varit problem?

Annons:
[Linsenhejhej]
5/1/13, 8:57 PM
#1

Jag har diagnosticerad Aspergers syndrom och selektiv mutism.

Men nu på senare tid har jag funderat på om jag kanske har ADD eller ADHD också. Jag har alltid räknats som en lugn person, jag har alltid kunnat sitta still och till exempel se en film. Men nuförtiden måste jag hela tiden trumma med fingrarna på saker, röra fötterna och liknande. Jag vill ut och gå eller springa, för jag är så rastlös.

Jag har blivit mycket bättre från min selektiva mutism, och nu har några nya sidor hos mig kommit fram. Jag pratar periodvis jättemycket och jätteofta. Ofta slänger jag ut kommentarer som jag inte har tänkt igenom. Jag kan inte lyssna på instruktioner utan att bli distraherad av annat. Jag är mycket barnslig ibland. Det händer ofta att jag får stora aggressionsutbrott, utan större orsak, som övergår till gråtattacker. 

Det finns så mycket att berätta … Kämpar

Zaphix
5/1/13, 10:10 PM
#2

Jag betvivlar att det skulle röra sig om det om du inte haft några problem i barndomen.

Kan ju vara annat som spelar in. Något som hänt sista tiden? Oroad över något? Mer avslappnad nu?

Alla människor har nog problem med rastlöshet och koncentration i perioder i livet utan att det rör sig om någon bokstavskombination.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[Joanna76]
5/2/13, 7:43 PM
#3

Jag själv har AS men blir sjukt rastlös på alla typer av möten. Ju mindre rör mig det mötet handlar om desto mer rastlös blir jag.

[Varulv]
5/2/13, 8:42 PM
#4

Också jag har AS och kan uppleva stor rastlöshet i en del situationer.

Som sjuttonåring har du ju också kommit in i en ny fas av livet. När man är 17 ska man ju vara "fullvuxen". Jag minns att jag själv som aspergare hade särskilt svårt i den fasen av min utvecklig - jag hängde helt enkelt inte med de andra kamraterna i deras utvecklig, utan kände ett större behov än annars av att försöka inrätta tillvaron efter mina egna speciella behov.

Upp till toppen
Annons: