Annons:
Etikettannat-npf-relaterat
Läst 2125 ggr
[lindamariapettersson]
2013-05-03 00:16

Deprimerad av saker och prylar?

Hej. Jag vilja fråga er här inne om ni upplevt något liknande: Fakta: Det är väldigt mycket i mitt liv som händer just nu och förstår att detta kan skapa udda beteenden. Men förutom stress och förändringar vad är detta jag gör? Jag får ont i magen när jag ser alla prylar, möbler, garderober med kläder m.m i mitt hem. Inte främst jackan jag faktiskt använder eller soffan jag sitter i. Men förrådet fullproppat med prylar, "kan va bra att ha" eller en stor påse med gamla tvspel i hörnet som samlar damm. Halvtrasiga saker, aldrig använda saker eller möbler som inte fyller någon som helst funktion. (eller dom där stolarna som kan vara bra att ha när man har kalas) Ett skåp för städsaker även fyllt med målarburkar, plastlådor, blommkrukor, udda verktyg, tavelramar "som blir snygga om man målar om dom" Jag vet inte hur många exempel jag ska ta, men även om det är rent och snyggt hemma och jag väldigt sällan köper nya prylar (jag älskar att få och ärva möbler m.m) Så undrar jag om någon av er också fått liknande känslor "att allt måste bort!! jag mår illa när jag ser allt som står i mitt hem!!!" Ja? men gör något åt saken då tänker kanske ni. Jag har det men det blir inte bättre. Jag har slängt 3/4 av mitt pyttelilla förråd, jag har rensat i alla kläder, lådor med papper och skänkt bort möbler. Jag bor i en 2a och har nu inte mycket överflödigt kvar hemma. Men jag blir inte av med känslan, jag ser bara materiella prylar som inte gör livet varken bättre eller mer meningsfullt. Ja, men fokusera då utanför hemmet på att utvecklas, läs en kurs, gå med i en förening och träffa nya människor! Nu vill jag ju inte att ni ska trolla med knäna och få fram svaret på meningen med livet. Men jag har skaffat nya vänner, föreningsaktiviter som jobbar för en god sak, men allt det ger mig inte mycket och problemet som är stört dyker upp när jag kommer hem. (hem måste man ju) Jag undrar om ni upplevt er hemmet som något som kväver er? Eller alldeles för mycket material ting och alldeles för otacksam och vill bara ha mer och nyare. Eller är denna relativt nya "städmani" jag skaffat mig Concerta som spökar? Eller en livskris som blev verklighet när jag fyllde 30 bast 2012 och fick min ADHD diagnos?? Vad säger ni?

Annons:
Cahira
2013-05-03 00:30
#1

Om du slänger eller skänker bort allt som är "utifall att" så kommer det känns bättre :) Tror du behöver luftigare hem.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[lindamariapettersson]
2013-05-03 00:57
#2

Tack Cahira. Det rådet har jag gjort senaste månaderna. Men undrar lite hur långt jag ska gå för jag blir inte nöjd hur mkt jag än slänger ut….

[lindamariapettersson]
2013-05-03 01:02
#3

Jag fantiserar ofta om att göra mig av med allt utom säng och användbara kläder. Det är ju genomförbart, men samtidigt drömmer jag om ett hem som är välkomnande, mysigt och fyllt av vänner (dom kan säkert sitta på golvet ;-) men om man har en soffa eller dylikt blir de lite skönare) (ni får stå ut med att jag är förvirrad just nu :-) lite därför jag frågar er om tips)

Cragan
2013-05-03 01:06
#4

kasta/sälj allt i förrådet som du inte har känt att du har behövt det senaste året eller på någon månad o lägg ut ett nytt lass där sen någon månad senare eller ett år så rensa igen. o repitera tills du är på den nivån med grejer du trivs med.  är nog det bästa tipset jag kan ge iaf  om det är bra eller inte det är upp till var o en o avgöra 🙂

Cahira
2013-05-03 01:07
#5

Jag behövde bli i princip minimalist för att må bättre. Inte för mycket disk så det inte blir ett berg och överväldigande, inte för mycket möbler osv. 

Att flytta till större utrymme är ju ett alternativ?

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[lindamariapettersson]
2013-05-03 18:04
#6

TACK Cahira 😃det du sa hjälpte mig en hel del. Tänk vad små uppenbara ord kan göra, när man är fast i sin egen hjärna.

Annons:
[Varulv]
2013-05-03 20:51
#7

lindamariapettersson, det är inte ADHD eller Concerta eller din privata livskris som spökar, utan det är  t i d s a n d a n .

Samma tidsanda som får ungdomar i din ålder att köpa en villa med en gammal odlad trädgård, fälla alla trän, rensa bort allt växtliv med rötterna, och sedan grusa av med vit singel så, att suven och stadsjeepen och även den lilla tvåsitsiga moppebilen får plats och har vändradie där på grusplan.

Dessutom vill ni inte ha en enda bok inomhus, således är bokhyllor tabu i era hem.

Välkommen in i Framtiden! 😃

Dampmongo
2013-05-06 01:27
#8

Jag älskar fängelseceller. Under flera år längtade jag efter att få sitta i en mysig fängelsecell. TV, säng, skrivbort och dass i ett samma rum. Perfekt. 

LindamariaP: Jag undrar om Bokstavslirare är lämpade för att bo storstäder. Jag tror ta mig tusan inte det. Det är för mycket stök och bök.

Cahira
2013-05-06 01:32
#9

Sen jag flyttade hit bor jag nu på landet med massa djur och långt ifrån grannar. De enda ljud jag hör är från fåglar och korna, hästarna, hundarna m.m. i princip och hör då en bil kommer. 

För första gången sover jag rätt så bra för hjärnan behöver inte registrera så mycket då jag sover (teori) och min ADD kommer till bra användning. Mitt detaljsinne ser direkt om det ligger glas på marken eller annat vasst, ser om ett stängsel inte är som det ska, om en ko inte verkar kry eller verkar nära födsel, osv. 

Jag har hittat mitt hem. 😍 Här hör jag hemma!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Dampmongo
2013-05-06 01:35
#10

Chaira: Gött!

AvellerPå
2013-05-06 17:30
#11

Läste en gång på nätet en kvinna som skrev ungefär såhär: 

"Om jag fick leva som Robin Hood med min pilbåge, ständigt i rörelse, på min vakt och med alla mina tillhörigheter hängande i ett bälte runt midjan, då vore min ADHD inget problem" 🙂.

Upp till toppen
Annons: