Annons:
Etikettadhd-add
Läst 3891 ggr
Rainbowarrior
5/5/13, 5:41 PM

Jag är så ensam

Jag vet inte om det är rätt att posta här men jag har iaf ADD och jag tänkte att fler av er med olika diagnoser kanske kan känna igen sig i det jag skriver?

Har precis fått min diagnos, är 24år nu och det känns verkligen som en befrielse. Som att jag fått svar på varför saker och ting har varit väldigt svåra för mig. Jag har också Borderline

I torsdags hämtade jag ut min nya medicin, Concerta 18mg och hade stora förhoppningar. Äntligen kanske jag blir lite piggare och hittar någon slags motivation att göra något. Vad som helst! Men nu mår jag bara piss. Jag gråter om vart annat och känner mig trött hela tiden utan att kunna sova eller känna ro. Ja, jag vet att det kan ta ett tag att vänja sig.. så jag har inte gett upp än.

För några månader sedan så började jag av någon anledning må rätt bra. Det började kännas ljusare efter tio års tid av toppar och dalar (mest djupa dalar dock). Därför känns det väldigt surt nu när jag tappat allt det bra. Tycker inte att något är kul.

Känner att jag behöver skriva av mig lite, så detta kanske blir lite förvirrande.

Jag är bara så ensam! Jag har ca 2 ganska bra vänner och rätt många bekanta men jag vågar inte öppna mig och lägga energi på att få fler väldigt bra vänner. jag är mest ensam i mitt hem. Har inget jobb. Ingen utbildning. Inte direkt någon dröm om vad jag vill göra heller. Ibland tror jag att jag har kommit på "Ja! Men det är ju detta jag ska syssla med" men sedan avtar känslan och jag tappar det. Går tillbaka till mitt gamla mönster av ensamhet. 

Hur tar man sig ur den här bubblan? Känner någon igen sig? Vad gör man när man är fast i ett ekorrhjul där all energi går åt till att försöka genomlida dagen?

“For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible.” Stuart Chase <3

Annons:
zatanica
5/5/13, 6:34 PM
#1

Jadu bra fråga hur man gör, ta var dag för sig, ändra någon liten detalj vart efter, ge det tid. Har insett att man kan tydligen inte ändra allt det där som man skulle vilja på en gång.

Tror även det är viktigt att aceptera sig själv för den man är, sedan våga stå för det även mot andra och vara öppen och rak med hur man fungerar.

Men tid, massor av tid, är snart 30 och hoppas innerligt att jag nu är på väg åt rätt håll och ser en liten, liten ljusning. Men hade gärna sett den för minst 10 år sedan.

Om det gick vore det underbart att kunna ta semester från sig själv, så man verkligen kunde samla kraft och energi.

completeness
5/5/13, 7:53 PM
Smålänning
5/5/13, 9:32 PM
#3

Hej Ang concertan så fick jag ökat ångest av den när den gick ur, fick höjt dos hjälpte ifs lite, men kom på kvällen ändå. Nu äter jag Ritalin och det funkar bättre iaf. Det är samma ämne men utsöndras snabbare, vilket verkar ha en stor skillnad person till person. Jag känner igen mig i det där "ja! Det vill jag göra!" Sen några minuter senare försvinner känslan. Försöker mana fram den igen men funkar sällan:( Att den försvinner tror jag är att jag inte gör den direkt eller att det behövs pengar (som jag inte har) eller känner jag efter för mkt och inser "nä, jag är för trött". Att ha en plats eller ett tillfälle som är lyckligt eller som känns bra att fokusera på är bra. T ex jag läste en bok för många år sedan ( en smak av vin) som är jättebra. Där målade jag upp en händelse i boken. Man får oftast bilder när man läser. Så den bilden med det lugnet, solnedgång, doften av trädgård, musiken som strömmat ur fönstret, fågelkvitter eller vad det kan vara tänker jag på och ser mig sitta där och bara vara Krångligt? Ja ibland:) men den kan få mig till en positivare känsla iaf. Och kanske få in den bilden,känslan, dofterna,musiken, ljuset i lägenheten eller huset där man bor gör så man får mer energi? Nä nu blev det lite flummigt kanske :/ Men klart vänner och allt påverkar oxå. Har man en god vän med samma intresse så kanske man pushar varandra mer eller kan komma överens om att göra det. Att ta vara på topparna är svårt, men man måste försöka… Önskar själv att jag hade mer "ja!" I livet. Ny blev det för långt p jag tappat tråden… Ja så har man ADHD oxå;)

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

Smålänning
5/5/13, 9:33 PM
#4

Hej Ang concertan så fick jag ökat ångest av den när den gick ur, fick höjt dos hjälpte ifs lite, men kom på kvällen ändå. Nu äter jag Ritalin och det funkar bättre iaf. Det är samma ämne men utsöndras snabbare, vilket verkar ha en stor skillnad person till person. Jag känner igen mig i det där "ja! Det vill jag göra!" Sen några minuter senare försvinner känslan. Försöker mana fram den igen men funkar sällan:( Att den försvinner tror jag är att jag inte gör den direkt eller att det behövs pengar (som jag inte har) eller känner jag efter för mkt och inser "nä, jag är för trött". Att ha en plats eller ett tillfälle som är lyckligt eller som känns bra att fokusera på är bra. T ex jag läste en bok för många år sedan ( en smak av vin) som är jättebra. Där målade jag upp en händelse i boken. Man får oftast bilder när man läser. Så den bilden med det lugnet, solnedgång, doften av trädgård, musiken som strömmat ur fönstret, fågelkvitter eller vad det kan vara tänker jag på och ser mig sitta där och bara vara Krångligt? Ja ibland:) men den kan få mig till en positivare känsla iaf. Och kanske få in den bilden,känslan, dofterna,musiken, ljuset i lägenheten eller huset där man bor gör så man får mer energi? Nä nu blev det lite flummigt kanske :/ Men klart vänner och allt påverkar oxå. Har man en god vän med samma intresse så kanske man pushar varandra mer eller kan komma överens om att göra det. Att ta vara på topparna är svårt, men man måste försöka… Önskar själv att jag hade mer "ja!" I livet. Ny blev det för långt p jag tappat tråden… Ja så har man ADHD oxå;)

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

Rainbowarrior
5/5/13, 9:53 PM
#5

Tack för era svar och era fina tips!! Det känns lite bättre nu. Satte mig faktiskt och mediterade lite och det hjälpte! Det är ju bara så jobbigt att det ska gå upp och ner som en berg och dalbana! Tar mycket på energin.

“For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible.” Stuart Chase <3

Dampmongo
5/6/13, 1:17 AM
#6

Rainbowwarrior: Gött att du mediterar. 

Jag tycker också att du ska leta upp ett bra dansställe där det liras ruskigt hård tekno och stampa bort ångesten. Musiken kommer blåsa bort alla dina negativa tankar och inte ge utrymme för att älta. Efteråt kommer du vara så jävla trött att du somnar som en bebis. Hoppas du gillar tekno. Bor du i Skåne kan du följa med mig nästa gång. Lycka till!

Annons:
Upp till toppen
Annons: