Annons:
Etikettverklighetsberättelser
Läst 1814 ggr
[NinaCrown]
5/6/13, 4:12 PM

Black out?

Förra veckan var jag med om något jätteläskigt, som jag bara inte kan skaka av mig. Det hjälper inte heller att jag inte vet riktigt vad som hände eller varför 😕

Var på väg till gymmet och hade precis gått ner till markplan i min trapp och var på väg till porten när jag bara inte kunde komma på vart tusan jag var någon stans 😮 Jag visste inte heller vart jag var på väg, vart jag kommit ifrån eller varför jag var där jag var. Det var bara blankt! Skulle jag försökt komma på vem jag själv var tror jag inte att jag skulle kommit på det heller!

Detta satt säkert i iaf 2-3min. Först står jag bara och stirrar som ett fån innanför porten, men min naturliga reaktion när jag är rädd är att ta mig bort ifrån den skrämmande platsen så jag går ut och börjar på något magiskt vis gå emot gymmet. Känner inte igen mig ute på gården heller fast att jag varit där massvis med ggr. Plötsligt släpper det bara, precis lika plötsligt som det började och jag vet exakt vart jag är och vart jag ska!

Vad fasen var det som hände egentligen?! Har varit med om liknande saker förut, men då har det varit en sekund här eller en sekund där och absolut inte minuter…

Har AS om det kan ha något med saken att göra?

Annons:
SSKAnna
5/7/13, 8:18 AM
#1

Innan jag medicinerade  med cs fick jag ofta minnesluckor och balck-outs. Det var som att jag inte hade tillräckligt med arbetsminne på hårddisken!

Sista gången fick jag en 5 dagars koma typ; jag var vaken och gjorde allt jag skulle med det var som att jag sov eller var en zombie för jag minns INGET från den veckan!

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

Honestyisdead
5/7/13, 9:20 AM
#2

Tycker du ska prata med en läkare om det. Kan bero på mycket.
Hjärnblödning, tumör, tryck, stress mm. Viktigt att kolla upp det.

[NinaCrown]
5/7/13, 12:42 PM
#3

#1 Grejen är att jag minns allt, exakt. Till och med med ovanligt mycket detaljer 😮

#2 Skulle inte tro på att det är fysiskt fel i hjärnan som hjärnblödning… Fick nämligen vara med om den roliga erfarenheten att röntga hjärnan inför min AS-utredning och hade "black outs" även innan denna röntgen. Men ska ta upp det med min psykolog, har talat om det för min handläggare på dagliga verksamheten och hon tycker jag ska vända mig till psykologen.

[NinaCrown]
5/7/13, 1:25 PM
#4

Jag fundera på om det kan vara någon typ av ångest attack?

När jag har svimmat vid blodprov (har nålfobbi och kan därför svimma vid sådana tillfällen) så brukar jag ha en liknande känsla när jag kvicknar till igen.

Är inte riktigt samma känsla, och den har inte suttit i lika länge samt att de haft en triggande faktor som skett väldigt nära attacken…

SSKAnna
5/12/13, 9:13 AM
#5

#2: Hjärnblödning?? Tumör?? Njae, den sannorlikheten är nog rätt låg som väl är.

Nina; prata med din läkare ändå för, som du skriver, kan det ju vara kopplat till stress/ångest och då kanske någon typ av KBT/DBT kan hjälpa.

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

Honestyisdead
5/12/13, 9:14 AM
#6

5 beror på vad du menar med låg. Det är inte ovanlugt med små hjärnblödningar. Och i båda fallen kan minnet påverkas.

Annons:
[NinaCrown]
5/12/13, 4:20 PM
#7

Väntar på ny tid på handikapcentrum. Det brukar gå ganska fort för mig att få tid hos psykologen där, och han brukar snabbt kunna slussa mig dit jag behöver 🙂

Känns som att det kommer gå mycket fortare än om jag försöker få en läkartid.

SSKAnna
6/9/13, 9:03 PM
#8

NinaCrown; hur har det gått för dig? Har du fått någon förklaring på dina minnesproblem?

#6- Jag tycker inte att man ska skrämma upp människor i onödan och visst; det är väl numer inte ovanligt att folk får en stroke och att detta leder till problem med minnet. Däremot brukar det inte vara ett första symptom! 

Det var alltså i TS fall som den sannorlikheten var rätt låg; inte rent generellt…

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

Honestyisdead
6/9/13, 9:09 PM
#9

#8 Du ser det som skrämma upp, jag ser det som att upplysa om att man ska gå och få det kollat och inte vifta bort det.

Det kan för övrigt vara det symtom som gör att man märker det jo.

Helt ok att du inte finner det som nödvändigt att ta upp det som jag gjorde. Men efter att ha sett sådant på nära håll så finner JAG det viktigt.

[NinaCrown]
6/9/13, 9:32 PM
#10

Mest troligen skedde det pga stress, och har inte hänt igen sedan dess. Har dock inte haft möjlighet att prata om det med psykologen än pga krockande scheman och den klassiska svårigheten att få tid innan sommaren 😐

Men har en tid den 24e denna månaden då jag ska ta upp detta och se vad som sägs 🙂

SSKAnna
6/10/13, 11:17 AM
#11

Jag tror också att det var stressrelaterat men det kan vara bra att få hjälp att hantera stressen så att det inte händer fler gånger.

Ja; det verkar som att samhället tror att alla sjukdomar och problem också tar semester. 😮Hoppas du får ihop det iaf!

Återigen var det NinaCrowns tråd jag svarade på när skrev att sannolikheten var låg! Jag avråder ingen med neurologiska symptom från att kontakta sjukvården men de symptom som beskrevs verkade vara något annat. Då är jag ändå sjuksköterska och jobbar med strokepatienter dagligen.

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

Honestyisdead
6/10/13, 11:58 AM
#12

#11 Vet inte varför du upprepar dig. Jag har inte sagt något som inte stämmer. Det är uppfattat för längesedan att du inte gillade det jag skrev. Men det bryr jag mig faktiskt inte om eftersom det KAN var allvarligare saker än stress när det kommer till minnet. Därav finner jag dina kommentarer överflödiga.

Om du jobbar med det varje dag vet du också att det finns många olika symptom som man märker det på. Minnet är ett av dom. Speciellt då det kommer till så kraftiga minnesförluster.

Upp till toppen
Annons: