Annons:
Etikettdiverse-npf
Läst 2960 ggr
zatanica
2013-05-08 21:47

Läkarutlåtande

Fick för mig att läsa igenom mina diagnos papper eller vad man säger. Läkarutlåtandet för aktivitetsersättningen låg överst så började där.

Fastnade lite på ruta 3 där, status och objektiva undersökningsfynd,

Där står följande, stora svårigheter med kortidsminne. känslomässigt sluten. Svarar adekvat på frågor. Välvårdad. Begränsat kroppsspråk. Nedsatt ansiktsmimik. Inga tecken på hallucinationer eller vanföreställningar. Neutralt stämningsläge.

Låter helt sjukt och kan inte påstå att jag kan relatera till detta.

Kan ju tillägga att jag har ADHD och Asperger, det var även första gången jag träffade denna läkare och vid första orden han sa så tyckte jag inte om honom, fick inget förtroende alls. Kanske därför han tyckte jag verkade kort, därac raden med svarar adekvat på frågor.

Blev även lite nyfiken på era läkarutlåtanden/diagnos papper om det står något underligt/knasigt eller liknande

Annons:
Dampmongo
2013-05-08 22:12
#1

Nedsatt ansiktsmimink. Superintressant. Vilka slutsatser hade herr doktorn dragit om du hade kommit dit i trasiga jeans och tuppkam?

zatanica
2013-05-08 22:39
#2

jadu det kan man ju undra, men jag tror inte den doktorn är kvar längre, tyckte jag hörde sist jag var på habiliteringen att de hade en ny doktor nu. Hoppas det är en som passar bättre för jobbet.

[Varulv]
2013-05-11 22:00
#3

Kanske är det samma doktor som uttalade sig om mig? (Jag tror vi tillhör samma landsting du och jag.) Det där med välvårdad känner jag igen - och: "ordinärt klädd". Likaledes: "Inga tecken på hallucinationer eller vanföreställningar. Neutralt stämningsläge."

😉

zatanica
2013-05-12 00:15
#4

Ja varulv vi lär ju ha samma läkare. Nyköping och Eskilstuna delar ju på dem. Undrar vad han tänkte på med vanföreställningar? Konstig prick :)

Ladydragon
2013-05-12 02:36
#5

Det där låter lite som en standard grej att skriva så 🤔 vad jag kan minnas så står det så i flera av mina läkarutlåtanden….

[Varulv]
2013-05-12 14:22
#6

#4 Jomen det är kanske inte så konstigt som det låter. Autism/asperger ska ju fastställas, och då måste näraliggande diagnoser uteslutas - exempelvis schizofreni. Hade du eller jag uppvisat hallucinationer eller vanföreställningar, då hade vi inte kunnat få våra aspergerdiagnoser, ty sådana är diagnoskriterierna.

Det där med välvårdat yttre försvagar väl snarast diagnosen - ett framträdande kännetecken på en aspergare lär ju vara ovårdat yttre och/eller säregen klädstil. Så vi får uttyda läkarns utlåtande som så, att  t r o t s  att vi framstår som hela, rena och prydliga, så tilldöms vi aspergeri.  På något litet sätt kan man kanske se det som en komplimang…? 😉

Annons:
Upp till toppen
Annons: