Annons:
Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 8019 ggr
kristina130
5/10/13, 9:00 AM

Cs+blodtrycksmedicin

  1. Hej!

    Jag undrar om det är någon som äter blodtrycksmedicin tillsammans med centralstimulerande? Jag blev insatt på Tenormin ( 25 mg till en början ) då jag haft högt blodtryck en tid. Tror att blodtrycket är åldersrelaterat/ärftligt, då min mamma fick högt blodtryck i samma ålder som jag nu är. Men, läkaren på vårdcentralen visste inte om man kunde ta dessa ihop, på apoteket sa det att det skulle gå bra.

    Skulle vara skönt att höra om någon annan här har erfarenhet av att ta dessa mediciner ihop.

Annons:
Honestyisdead
5/10/13, 1:16 PM
#1

Med centralstimulerande, vad menar du för medicin då?

En del mediciner som metylfendiat ökar ju risken för högt blodtryck, och då är det nog inte så bra att äta dessa mediciner.

Bitterflickan
5/10/13, 2:32 PM
#2

Hej

Jag äter Ritalin samt amlodipin (för blodtrycket) har även fått nåt nytt preparat då blodtrycket höjdes efter insättningen av ritalinet, Har dock inte hämtat ut detta ännu. Har haft högt blodtryck i många år (antagligen ärftligt då både far och mor fick det i tjugoårs åldern)

Har inte hört nåt om att det inte går att äta dessa ihop. Har ätit kombinerat sen i januari nu. Dom flesta jag känner som går på cs äter någon blodtryckstablett eller tabletter för nedsättningen av pulsen. 

Och apoteket har ju sina listor som dom kan jämföra med dina mediciner för att se så inga krockar. 

😐

kristina130
5/10/13, 6:04 PM
#3

Hej och tack för svar!

Hera, jag äter Medikinet, hade inte högt blodtryck de första 6-9 månaderna,utan det har kommit nu, jag fyller 49 i år, och min mamma fick högt blodtryck när hon var i ungefär samma ålder som mig, så tror att det kommer därav.

Bitterflickan, det var skönt att höra att det är någon mer som äter blodtryckssänkande ihop med cs. Jag blir så osäker när det är ny medicin som man inte haft innan, försökte googla på det, men kunde inte hitta något. Men då vet jag, då är det lugnt, och som du säger apoteket har ju också listor, och de har kollat, så då borde det vara ok.

tarotlasse
5/11/13, 11:20 AM
#4

Det är rätt att man ska vara försiktig med centralstimulerande medicin om man har högt blodtryck. 

Centralstimulerande kan höja blodtrycket liksom ett flertal olika naturläkemedel. 

Så gott som alla bantningsmedel på marknaden är blodtrycks  höjande. Så mycket mer en bara CS man behöver se över.

Men under läkarkontroll så kollar man regelbundet blodtrycket. 

Så inte det påverkas av den centralstimulerande medicinen.

Jag tar 90 mg Concerta  och medicnerar med Diovan comp + Bisopropol för blodtrycket.

Kollar blodtrycket vid varje läkare besök minst var 3e månad. 

Lasse

SSKAnna
5/12/13, 9:25 AM
#5

Det finns inga risker med att kombinera cs och blodtrycksmedicin. Det enda svåra är att man gasar med en och bromsar med en så att säga.

Centralstimulerande medicin är ju just stimulerande, på alla system så cs brukar göra att de flesta mediciner mot högt BT har lite sämre effekt, särskilt Betablockerarna.

Jag hade inga problem med mitt BT men när jag började med cs steg pulsen och BT. När jag åt Metylfenidat blev det jättejobbigt, speciellt när det systoliska/övertrycket blev för högt. Metamina har för det mesta färre biverkningar på hjärta/kärl hos vuxna men jag äter fortfarande BT-medicin för att hålla pulsen rätt.

Det viktiga här är inte att man får behandling när BT stiger, inte att direkt sluta med cs om de fungerar. Och; som sagt, det går alldeles utmärkt att kombinera de olika cs-preparaten med BT-mediciner. Det kan bara behövas högre dos i vissa fall.

Jag har haft cs+BT-med. i ca 3 år.

För övrigt har läkaren som förskriver cs skyldighet att kontrollera BT…

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

kristina130
5/12/13, 6:22 PM
#6

Tack tarotlasse och SSKAnna för era svar, skönt att veta att man inte är ensam om denna kombination.

Kan man ta medicinerna samtidigt? Nu väntar jag 1 timme med att ta BT-medicinen efter att jag tagit cs. Det var inget som läkaren sa något om, utan det var bara för jag själv inte visste om man ska ta dem samtidigt. Det står bara 1 tablett på morgonen på min BT-medicin.

Skönt är i alla fall att blodtrycket har gått ner litet, innan kunde det sticka upp mot 180/115 i vila på eftermiddagen och morgontrycket låg på ca 150/100 ( även pulsen gick upp mot 100/min ). Men med blodtrycksmedicinen har det nu gått ner till 135/88 på eftermiddagen, och pulsen ligger runt 70-75, så det känns bra.

Ja, jag trivs ju med min cs, känner mej "lugnare", så jag är glad om jag kan fortsätta med den. Har haft lågt blodtryck i många år, men eftersom jag också sätter ut mina Xanor, är nu nere på 0,25 mg*2 /dygn mot tidigare 1,5 mg*2/dygn så trodde läkaren också på att det kanske är därav jag fått högt blodtryck. Jag har ju ätit bensodiazepiner i nästan 30 år! Så kanske konstigt att kroppen reagerar som den gör när man minskar ner, trots att jag minskar väldigt sakta. Ligger still på denna låga dos sedan ett tag, då läkare tyckte att jag skulle vänta med minskning tills blodtrycket gått ner.

Annons:
tarotlasse
5/13/13, 11:57 AM
#7

Eftersom jag har ett ärftligt högt blodtryck och medicinerat med blodtrycks sänkande medicin under flera år.

Så var man jätte noga med att kolla mitt blodtryck när jag började med Concerta då fick jag gå och kolla blodtrycket både hos läkaren och hos distriktssköterskan varje vecka och samma procedur varje gång man höjd dosen Concerta. Mitt blodtryck har inte påverkats av Concerta medicineringen vilket är skönt och hade det gjort det hade man höjt dosen på blodtrycks medicinen också.

Så läkarna har aldrig i frågasatt medicineringen med Concerta kontra blodtrycksmedicien men varit noga med att kolla mitt blodtryck.

Jag har även en egen blodtrycks mätare hemma o kollar mig själv då och då.

Men för några år sedan då jag ville gå ner lite i vikt så köpte jag ett bantnings preparat med växten  Guerana som också är centralstimulerande och narkotika klassat i flera länder men dock inte i Sverige.

Jag vet att centralstimulerande kan höja blodtrycket och frågade i hälskost affären men det skulle inte vara någon risk.

Men mitt blodtryck blev skyhögt 220/140 när jag sedan slutade med tabletterna gick det ner till normalt igen.

Trots att personalen sa att det inte skulle ge en sådan effekt.   

Så finns naturläkemedel som är betydligt värre i detta avsende en vad Concertan är.

Lasse

Honestyisdead
5/13/13, 12:00 PM
#8

#7 Fast bara för att du reagerade mer på det än på Concerta så betyder det inte att det är så för alla. Jag har vänner som fick sluta med Concerta för att deras steg något enormt.

tarotlasse
5/13/13, 3:38 PM
#9

#8

Ja visst som står i alla trådar om medicinering och som upprepas hela tiden att  vi är alla olika och funkar olika så reaktioner på medicineringar är väldigt individuell var det en gäller för medicinering liksom för olika födoämnen.

Lasse

Honestyisdead
5/13/13, 5:16 PM
#10

"Så finns naturläkemedel som är betydligt värre i detta avsende en vad Concertan är." Var det jag reagerade på. Självklart finns det värre saker än sådan medicin. Men det låter också som att denna inte skulle vara någon fara.

AvellerPå
5/14/13, 6:51 PM
#11

Jag har käkat typ Attacand plus i 10-12 år (Candesartan/ Hydrochlorthiazide 16mg/12,5mg)

Sedan jag började med Concerta så har jag lägre blodtryck än jag hade  i snitt förra året. Ett normal t värde på eftermiddan med Concerta i kroppen är 135/85 puls 67. Längre tillbaka åt jag faktiskt amodilpin som tillägg för att Attacanden inte räckte. Något har hänt med mitt liv, kanske är det så att jag inte behöver ligga på så hög stressnivå för att hålla igång som jag alltid gjort innan men det beror nog inte direkt på medicinen utan lika mycket på att jag fått och accepterat diagnosen, samt att jag just nu är arbetslös, fast det sista har i o f sig varit stressande förr…

Det som retar mig i allt detta är att jag har en "kontaktperson" som för det första är helt okunnig om ADHD och ADHD-medicin, hon tor den är långsmatverkande som antidepressiva…. Enlig henne är mina egna blodtrycksmätnigar (gjorda med likadan mätare) och min statistik från hela förra året inte värt ett skit utan jag skall köra 6 mil för att hon skall ta det, ibland med manschetten upp och ned…. Vad trött man bir på såna människor🥵

SSKAnna
5/29/13, 11:19 AM
#12

Jag tycker att Lasse tar upp en mycket viktig sak (även om vi alla är olika…Duh!" när han berättar om sin erfarenhet av detta naturläkemedel.

Man ska alltid vara försiktig med medel från hälsokost om man äter andra mediciner! De som jobbar i hälsokostaffärer är ju knappast lika utbildade som de på Apoteken eller vårdpersonal och de kan sällan förutse vilka interaktioner som kan uppkomma.

Att BT stiger av centralstimulerande är ett faktum; de är ju faktiskt cenrtalt stimulerande, de "gasar på" alla kroppens system. Det är därför dessa preparat inte får skrivas ut utan att förskrivande mottagning följer upp BT och puls,

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

Upp till toppen
Annons: