Annons:
Etikettautism-aspergers-syndrom
Läst 1700 ggr
Emo
2013-05-11 14:01

Dagens mest intressanta artikel

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Annons:
Zaphix
2013-05-11 14:51
#1

Varför hör jag aldrig om någon tjej som är ett sånt underbarn i fysik eller matematik, varför är det alltid pojkar jag hör om?

Träffat en pojke när jag hade praktik med en vän som är högstadielärare. Har för mig att han var åtta år, men läste språk och NO-ämnena med sjuorna. Absolut inte lika extremt som pojken i artikeln, men ändå häftigt att se någon så ung som pratade fyra språk flytande och var bäst i klassen bland sjuorna på matte.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[Varulv]
2013-05-11 19:20
#2

Ni andra får ursäkta men jag fick ett autistiskt utbrott över den bristfälliga öppningen av länkade sajt (Expressen). Jag blir verkligen irriterad på dessa tidnings-hemsidor, som ideligen hänger upp sig så, att man till slut måste control-alt-delita bort dem; och hela proceduren tar en evig tid. Hela detta onda beror på att dessa tidningssajter är över hövan överlastade med bling-bling, reklam, och allsköns otyg.

Gr-r-r-r…!

Så nu tänker jag inte försöka öppna sajten nå mer.

Men vad handlade den om? En fjortonåring som har ett väldigt högt IQ?

Men att hen bör skämmas för att hen är av manligt kön?

Var vederbörande aspergare?

Cragan
2013-05-11 19:49
#3

14 årig grabb som fick diagnosen autism/grav autism som väldigt ung o har en 170 i iq  o grabbens mor som skrivit en bok   tror det var det hela mer eller mindre

[Varulv]
2013-05-11 19:56
#4

Tack Cragan! Och tack snälla Emo, som mejlade ett referat av artikeln till mig! 😘😘

Efter att således ha fått innehållet förklarat för mig, vill jag bara säga en sak: Detta bekräftar bara vad jag själv personligen redan vet, och vilket jag har försökt föra ut som ett budskap: Autistiska individer är inte dumma i huvudet utan oftast smartare än en NT. Faktiskt. Och här får vi ju ett lysande exempel på att så är fallet. Och fler exempel finns.

Zaphix
2013-05-11 20:39
#5

http://www.dn.se/nyheter/varlden/autistisk-tonaring-tippas-fa-nobelpris

Även TED-talks med honom här, inte sett än dock.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[Varulv]
2013-05-11 21:43
#6

Tack för den länken, Zaphix, som även jag kunde öppna och också inmundiga videon!

Vad jag spontant slås av är, att gossens charm överensstämmer ganska väl med min vän Höstlegends. Man ser klart likheterna.

Och till saken hör, att också Höstlegend är överintelligent. Men hon har ingen lust att förkovra sig. Hon skippade till och med gymnasiet. En stor förspillan av ett ovanligt kapacitivt människoexemplar, vill jag säga. Men vad är mer att förvänta av skolväsendet i bottenhålan Eskilstuna…?

Även jag själv har förlorat all kreativ och kulturell lust, alltsedan jag immigrerade till denna "Rock bottom".

Vad kan då göras åt saken…?

😕😮

Annons:
Zaphix
2013-05-11 22:01
#7

#6: Han är helt klart charmig, riktigt sött när han drar bak sitt hår. Känns dock väldigt inövat, men kan ju vara nervositeten som gör att det känns så också.

Hur du återfår din kreativa lust?

Gå en sommarkurs på en folkhögskola eller liknande i något spännande och kreativt ämne!

Finns ju en massa roliga konstkurser att gå. Hade jag bara haft tid i sommar hade jag lätt gått kurs någonstans. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[Varulv]
2013-05-11 22:58
#8

#7 Ja att hela hans minspel och alla hans poser är inövade, det är ju ett som är säkert. Vi autister äger ingenting alls naturligt från början av den varan. Undantagandes vissa saker då som exempelvis hans ibland inte så lite ansträngda skratt, vilket dock tör vara spontant och naturligt.

Men som autist ser jag saker hos mina medsyskon, som du troligtvis inte kan se, enär du saknar vår diagnos.

Tack för tipset om sommarkurs - finns någon sådan inom Eskilstuna kommun månne, eller måste man bege sig utanför "staketet"?

Nu är det väl inte à priori den konstnärliga kompetensen som saknas hos just mig (utbildad på Konsthögskolan som jag är, dessutom under en period lärare där). Nej, vad jag menade var, att den sociala strukturen Eskilstuna känns så dräpande för all lust till personlig utveckling och spontant kreativ uttryckslusta; att man där, på ort och ställe, liksom vissnar i sin själ.

Zaphix
2013-05-11 23:12
#9

#6: Du behöver ju inte eftersöka en konstnärlig kompetens, men att återupptäcka din kreativa lust tillsammans med andra. :)

Jag tror dock att man även på ett tråkigt ställe kan ha en spontan kretivitet och inspireras till att skapa. Själv är jag riktigt inspirerad av fenomenet "urban knitting" och har en liten längtan efter att bo i en tråkig och grå förort bara för att kunna utsmycka den. :)

Även olika former av land art inspirerar mig just nu, vill göra tråkiga miljöer i naturen vackra genom att just använda naturen.

Alltså dra nytta av allt grått och tråkigt och göra något av det.

Eller så flyttar du?

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[Varulv]
2013-05-11 23:56
#10

Skönt att ha dig som lite diskussionspartner här, Zapphix!

Det där med "urban knitting" finner jag väldigt intressant. Under min tid som stadsarkitekt i Eskilstuna så kom till mig på besök tvenne "gårdfarihandlare" en dag och marknadsförde just ett sådant projekt som de ville utföra i sagda stad. De var nog så kvalificerade; hade utfört liknande projekt i bland annat Malmö, Umeå och jag tror Upplands Väsby. Jag bejakade med full kraft deras ansats, men vet inte hur det gick senare eftersom jag hann sluta min tjänst innan resultat uppnåddes.

Ja jag såg på din blogg något om det med att "försköna ett kalhygge" - enormt avantgardistiskt måste jag säga! Så jag förstår till fullo din entusiasm och motivation.

Kanske att jag skulle behöva någontingent av den varan - du har alldeles rätt…!

Kan dock tillägga, att jag faktiskt deltar i åtminstone ett forum här på orten, som för mig verkar mycket vitaliserande. Så även här finns ett visst hopp…

[Varulv]
2013-05-13 18:24
#11

#8 Nu måste jag nog förklara mig angående "den sociala struktiren" i Eskilstuna. Jag ansåg den dräpande, och kan därmed riskera att missuppfattas som elitist - vilket jag ingalunda är.

Vad jag menar är detta, att i Eskilstuna (liksom på många andra håll) odlas "den gyllene medelvägen" dvs. man är inriktad på att odla medelmåttornas samhälle. Man vill bygga team; man ägnar sig åt "omvärldsspaning" samt peppar varandra till att "vi ska bli bäst!"

Som alla förstår, så kommer intet kreativt ur ett sådant förhållningssätt. Dessutom lämnas alla eftersläntrare (de som inte hänger med i svängarna) därhän åt sina öden.

Man bryr sig (på grund av denna speciella sociala "struktur") inte särskilt om vare sig de som har det svårt eller dem som är intelligentare än medelklassen. Skolan inrättas för medelsvenssons barn, vilka blir normen för vad som ska presteras.

"Dumma" såväl som "klartänkta" dras över en kam: de passar inte in i mallen.

Det var bara det jag ville förtydliga. Jag vet att denna tråd har hamnat off topic för länge sen - men egentligen inte… Ty det förhåller sig ju faktiskt så, att vi autistiska på en och samma gång och i envar person, hamnar på båda sidorna om de mediokras staket. För vilket det är dubbelt synd om oss…

Anonym
Anonym
2013-07-19 21:47
#12

Har nyss fått diagnosen AS och med den ett utlåtande om att jag är "grandios" och en massa annat som skulle betyda att jag ansåg mig överlägsen andra människor. 

Ja och nej. Som ovan har man en del starka sidor och i mitt fall under en utredning tyckte jag att det var bäst att vara ärlig och svarade att jag hittar bättre lösningar på problem än andra och så vidare. 

Däremot var jag väldigt noga med att påpeka att jag inte kunde någonting speciellt på djupet men att jag var väldig alllmänbildad. Jag anser inte att jag förtog mig där eller skröt och bredde ut mig om intelligens och annat. Allmänbildningen kan jag dessutom dokumentera med högskoleprov och andra tester. Inga fria fantasier. 

Det känns lite trist, inte att få en diagnos, men mitt dåliga självförtroende blev ännu sämre när man tog ifrån mig det att jag faktiskt är en tänkande person. Nu tror jag att alla tycker att jag är en besserwisser som snackar och snackar. Min osäkerhet blev genast värre.

En läkare jag känner sa: en sån här utredning speglar lika mycket den som gör utredningen. Det kändes som en tröst. Jag tror mig kunna se hos psykologen vilka saker som störde henne hos mig och då är det lätt att skriva ner folk på grund av sina egna fördomar.

[veganlife]
2013-07-20 00:20
#13

#12

vad menar du med att utredningen speglar lika mycket des som gör utredningen?

För övrigt. En hör alltid om Asperger så fort det intresserar den "vanliga" massan. Då blir Asperger intressant. Jag tvekar ibland på om jag har Asperger för jag är inte en sån som är smart på något. Ibland tänker jag att jag bara är konstig helt enkelt.

Annons:
Anonym
Anonym
2013-08-26 11:30
#14

#13

Ursäkta sent svar.

Jo jag menar att den som gör utredningen har egna erfarenheter som gör att de tolkar den person de möter på olika sätt.

Om jag ska försöka hitta på ett exempel så kan det vara så här.

En person cyklar in till en stad för att träffa en psykolog. Hen är klädd i gympaskor, tennissockor och har ryggsäck.

Tänk en psykolog som tidigare varit elitidrottare. Hen kanske tänker så här om patienten: Mån om sin hälsa, intresse för motion, ger ett friskt och sunt intryck.

En psykolog som själv är extremt medveten om sin klädsel kanske tänker så här: Helt ointresserad av sitt yttre, ger ett mycket ovårdat och slarvigt intryck, bryr sig inte om hur omgivningen uppfattar honom.

De psykologerna har helt olika bilder av samma patient och det grundar sig i psykologernas egna värderingar och deras bakgrund. 

Vad patienten får för utlåtande beror alltså på vilken av dessa två patienten träffar.

Upp till toppen
Annons: