Annons:
Etikettadhd-add
Läst 6777 ggr
[FriidaMariie]
5/13/13, 2:37 PM

Jag minns inget från min barndom.

Jag har en fundering som jag kanske kan få svar på med hjälp utav er.

Jag är 24år och har ADD sedan 6 år tillbaka. Jag har minns nästan ingenting från min barndom. Fram till jag är 12 år så är det bara ett fåtal, korta/små "minnesluckor". Från att jag var 12 till 17 år minns jag inte speciellt mycket heller. Min barndomsvän säger alltid: "Jo men minns du inte när vi gjorde det där.." men det är väldigt sällan som jag minns det hon berättar.

Jag undrar om detta kan bero på ADD'n? Eller om det möjligtvis har med min traumatiska uppväxt att göra? Är uppvuxen med föräldrar som missbrukat droger, 12-18 år bodde jag i två olika fosterhem.

Kan ADD skapa så stor förlust av minnet att man knappt minns någonting av sin barndom?

Tack.

Annons:
Ladydragon
5/13/13, 4:19 PM
#1

Nja vet inte om det är just ADD:n som gör att du inte minns…

däremot är det kroppens försvar att inte minnas när det blir för jobbigt/traumatiskt…dock så när man mår bättre har det lugnt runt sig så kan det komma tillbaka både minnen och även problem med ångest m.m 

Själv har jag ADHD och haft som du en riktigt för jävlig uppväxt och jag minns inte heller så mycket men ibland kommer vissa minnen tillbaka och jag har även stora problem med ångest m.m

[FriidaMariie]
5/14/13, 11:41 AM
#2

#1 Jag misstänkte att det inte hade med ADD att göra. Men jag tänkte att det kanske hade ett litet bidrag. Eftersom att andra kan sitta och berätta in i minsta detalj om deras tragiska uppväxt medan jag inte kan berätta hälften så mycket. Men vi fungerar ju olika. Det är synd bara för jag har kommit till det stadiet då jag "vill" minnas. Jag vill veta vad som har format mig som människa.. Tack så mycket för ditt svar. :)

Sideshow
5/14/13, 9:10 PM
#3

Jag känner igen mig som fan i det du skriver och jag har ADHD och så jävla dåligt minne. Minns knappt nått ifrån min barndom, jag kommer också ifrån ett trasigt hem med alkoholism osv men jag har ett jävligt dåligt minne i överlag, minns inte saker som hände förra månaden lr förra veckan ens så för mig är det nog både att jag har förträngt saker men också ADHD problematiken.

[FriidaMariie]
5/14/13, 11:47 PM
#4

#3 Jag håller med dig om dåligt minne över lag. Jag har också dåligt minne fortfarande.. Dessutom blandar jag ihop dagar, ex. om någon frågar vilken dag jag gjorde en viss grej förra veckan så är det sällan jag kan säga exakta dagen :/ känner du igen dig i det också?

Rainbowarrior
5/16/13, 2:40 PM
#5

Jag har ADD och känner igen mig. hade en rätt okej uppväxt men minns inte mycket. Vi med ADHD/ADD är ju kända för att ha dåligt minne :) Om man blir distraherad hela tiden och tänker på annat så tar man ju inte in själva bilden av det som pågår just nu.. kan jag tro.

“For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible.” Stuart Chase <3

AvellerPå
5/16/13, 8:47 PM
#6

Din diagnos är kanske 6 år men ADHD har du haft sen du föddes 🤓

Jag har ADHD och jag minns inget "vanligt" från min barndom utan bara sådant som var riktigt spännande. Jag tor absolut detta har med ADHD att göra, när det inte händer nåt speciellt funkar inte hjärnan så bra.

Annons:
Cahira
5/20/13, 2:56 AM
#7

Tycker det låter som PTSD. Kram på dig

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Beafer
5/20/13, 11:01 AM
#8

Jag har ADHD och minns inte heller mycket från min barndom. Eller ungdom heller för den delen. Jag är 24 år nu och minns knappt något från gymnasietiden. Kan inte påstå att jag har haft en speciellt svår uppväxt heller. Jag blir också så förvånad av att andra jag känner minns så extremt mycket från sin barndom. Det kan göra mig lite ledsen ibland också.

[lucii]
5/21/13, 1:30 AM
#9

Jag har självmant valt att inte minnas vissa saker. Jag hade posttraumatiskt stressyndrom och då mindes jag INGENTING. Jag tror inte det är pga ADD. Men har man haft en jobbig uppväxt finns det säkerligen mycket som ligger och gnager. Jag skulle nog kontakta läkare så att du får hjälp. Själv gick jag i terapi och fick hjälp att bearbeta allting.

gunrose
6/19/13, 3:52 PM
#10

Jag minns inte alls mycket från min barndom och jag är bara 20 år gammal. Jag brukar säga att jag började "leva" när jag fick min Concerta för jag minns saker som händer efter då jag fick Concerta. Jag minns fåtal saker från dem åren innan medicineringen, men minns också bara luckor och små stunder. Därför sitter jag mycket med min mamma och kollar på bilder från när jag var liten. Jag minns mycket genom att se på gamla foton.
Så med din situation tror jag att det är samma anledning som jag har, när det gäller barndoms minnen.
Prova att kolla på gamla foton och prata om dem :)

Xanthic
6/20/13, 12:25 PM
#11

Jag har ADD och min mamma ADHD och vi har uselt minne båda två. Men jag tror inte att det är enbart ADHD som kan förklara det. Jag lider mycket av stress och ångest och min mamma med. Tror att det påverkar väldigt mycket. Hade iofs en rätt jobbig uppväxt också, inte missbruk och misshandel men en mamma med odiagnosticerad och obehandlad ADHD samt en pappa som var psykiskt sjuk. Så, många bäckar små tror jag på.

Illusion
6/21/13, 6:50 PM
#12

både adhd/add och trauman gör att man inte minns mycket, jag har samma grej, traumatisk uppväxt och ADHD alltså och jag minns verkligen inte mycket.


☮ and ❤ among each other ✿

Upp till toppen
Annons: