Annons:
Etikettadhd-add
Läst 2372 ggr
AvellerPå
2013-05-14 18:24

Concerta, effekt och dos-test

Hej!

Efter en rejäl "bipolär tripp" på nästan fyra månader, upp i himlen Regnbågeoch djupt ned i dyn Zombieså tror jag nu att jag har huvudet stabilt över vattnetCool, äntligen TårtaGissa om jag har mycket att ta itu med nu….Kämpar

Det allra mest akuta nu är att stämma av bokslutet som jag borde gjort i slutet av januari…. och allr asenast sista mars. Årsavslut och kontoavstämingar är något som brukar göra att det bara snurrar i huvudet, inte för att det är svårt egentligen men min hjärna vill bara inte vara med, siffrona säger mig ingenting. Det normala i dessa lägen är att jag försätter mig i ett slags "trans", sitter långt in på nätterna och "kommer inte ut" förrän allt är klart, vilket ofta tar ett par dagar, detta har liksom varit ett sätt att "stanna kvar" när jag väl kommit igång, jädra jobbigt och gissa om man drar sig för att sätta igång.

Mitt mål denna gången är att jobba några timmar åt gången och göra andra saker emellan, nu får jag verkligen sätta min Concerta på prov. Idag har det gått ganska bra, jag har lyckats gå in och ut i mitt arbete, tagit pauser och belönat mig lite när jag avverkat en timme eller så. Hade det gått utan Concerta? Ja det kan man ju inte veta men nog tycker jag det gått bättre än normalt och tids nog hoppas jag få statistiskt säkert 😉underlag. Jag har en lite "hemlig" plan att i år göra allting helt själv även alla formella dokument till bolagsverket, eftersom jag inte har några inkomster i bolaget nu så vore det ju inte fel att spara 12-15 000 kr. Klarar jag detta utan att bli helstressad och sitta natt och dag, då tror jag på Concerta!

NU tar jag bara Concerta när jag skall göra något lite extra krävande för motivation och koncentration. Jag betar av en normalt tuff sak i taget och hoppas att på så vis kunna se skillanden. Idag surfade och skrev jag lite på morgonen, sådant går bra utan medicin men vid 10 tog jag 36 mg. Det funkade bra till ca 16:00, då tog jag 18 mg tilll, nu har jag blivit lite seg i huvudet och det tjuter lite. Den där sista dosen var dum, jag borde i stället tillåtit mig att vara nöjd för idag, har faktiskt suttit här sedan 06…… 

16 är sent men jag har tagit så sent förut utan att ha problem att somna runt 23, dock tror jag mer på en concertados och sedan komplettera vid behov med en snabbare sort.

Annons:
Honestyisdead
2013-05-14 18:31
#1

Är detta något du och läkaren kommit överens om? att du bara ska concertan vid behov?

AvellerPå
2013-05-14 19:01
#2

Min läkare har förstått att jag inte är dum ihuvudet och inte ute efter att medicinera i onödan. Hon erkänner att hon inte kan så mycket om detta och att hon gärna lär mer av mig och mina erfareheter, en ödmjuk person helt enkelt som inte har behov av att blåsa upp sig och låtsas veta allt. Tyvärr är min kontaktperson raka mtsatsen men så kan hon heller ingenting…

Centralstimulerande funkar bara när du har dem i kroppen och har ingen som helst långsam verkan som exvis antidepp. Som all medicin är det gifter för kroppen så jag tycker inte det finns någon anlednign att ta dem när det inte behövs. Om detta finns lite olika åsikter men mycket av det man läser avser ju barn i skolan och då vill väl de vuxna försäkra sig mot onödiga störnignar…..

Även om man kommer fram till att man skall ta dem varja dag så tror jag det är bra att hålla upp ibland så man ser skillnaden för det är lätt att vänja sig när saker börjar fungera bättre.

Honestyisdead
2013-05-14 19:03
#3

Förstått att du inte är dum i huvudet? Hänger inte med.

Saken med conerta är ju tt många får insättningsymptom, då fungerar det dåligt att ta medicinen vid behov.

AvellerPå
2013-05-15 00:04
#4

Har inte varit något problem för mig

AvellerPå
2013-05-16 11:36
#5

Känner mig seg i pallen och tror att det är concertan som gått ur, inser då att det bara är 3 timmar sedan jag tog den men att jag suttit framför datorn och skrivit/jobbat i ett sträck sedan 06:00, åt till och med min gröt här 🙂. Det är 5,5 timmar och jag har verkligen kunnat röra mig "ut och in" mellan olika aktiviteter, fått saker avslutade och t o m kunnat svara på nåt inlägg utan att för den skull surfa iväg 👍

Kanske bidrar concertan till detta ? men nu skall jag i varje fall ta en rejäl paus, kanske nån mil på mountainbiken och sen lite mat, regelbundna mattider och motion är viktigt, både för ADHD:are och Bipolärer.

Hoppfullt 🌈

Upp till toppen
Annons: