Annons:
Etikettadhd-add
Läst 10814 ggr
miini85
2013-05-14 19:56

adhd+utmattningssyndrom

jag undrade om någon här inne har ADHD och utmattningssyndrom. fick veta att även dom går hand ihand. läkaren tror att jag har utmattningssyndrom och ska utreda mig. han berättade även att männisikor med ADHD är det ca 80% som även har utmattningssyndrom. många som inte vet om det. ville fråga någon med detta. om man har utmattningsyndrom. vad gör man åt det? KBT? medicin? tack

Annons:
Sideshow
2013-05-14 20:45
#1

Jag har ADHD och hade inte hört talas om utmattningssyndrom förens nu men det är jävligt tydligt att jag har det. Jag klarar ingenting,känner mig helt slut och är konstant stressad men jag börjar med Concerta imorgon efter ca 3 års väntan så nått positivt händer iallafall.

miini85
2013-05-14 20:54
#2

googlade du? jag gjorde det när läkaren berättade och allt stämmer ju. man borde lyfta fram det här på nått sätt så alla med ADHD får reda på det. med tanke på hur många procent med ADHD som har det utan att veta om.

Sideshow
2013-05-14 21:13
#3

Aa de gjorde jag ;) Började fan att gråta när jag läste den här, träffade så hårt. http://genrep.wordpress.com/2009/10/24/utmattning-och-adhd-gar-hand-i-hand-del-1/

miini85
2013-05-14 21:19
#4

det e helt sjukt på ett sätt att det är så vanligt men så få vet om det. det kan ju även vara farligt tillslut. jag hoppas att min tråd kan hjälpa flera:-)

tarotlasse
2013-05-15 15:15
#5

Jag skrev om detta i tråden om ljudkänslighet men hör ju så i hop med denna tråden om utmattnings syndrom så klistrar in den här också.

Det är snart 25 år sedan jag träffade min husläkare första gången och jag hjälpte henne med ett jobb på yrkets vägnar. 

Efter en dags arbete så skrattade hon  åt mig och sa  att jag var en typisk bokstavs person. 

Jag fattade inte vad hon menade överhuvudtaget vid det tillfället. 

Men redan vid första tillfället hon sjukskrev mig för just utmattnings syndrom så föreslog hon att jag skulle göra en ADHD utredning.

 Men då var det jag som skrattade åt henne för inte tusan hade jag ADHD jag var ju inte våldsam av mig.

Efter tredje långtids sjukskrivningen för utmattningssyndrom så var min läkare  rätt irriterad på mig för min envishet. Nu hade även sonen fått sin diagnos på ADHD o under den utredningen frågade även de på BUP om jag själv gjort någon utredning.

Först efter tredje sjukskrivningen för utmattnings syndrom sa jag ok till en  ADHD utredning. 

När jag kom till psyk för utredningen sa läkaren där vad är det för en idiot som remiterat mig för en utredning för ville jag ha narkotika klassade medicin fick jag gå någon annanstans. 

Tog tre år innan jag fick diagnosen på pappret och fick veta att utmattningssyndrom hos de med ADHD är väldigt vanligt och många med utmattnings syndrom är ju också ljudkänsliga. 

Så i efterhand föll ju  pusselbitar på plats både för mig och för sjukvården.

Nu får vi se hur lång tid det tar för Försäkringskassan att klura ut det för dom är tydligen jäkligt dåliga på att lägga pussel. 

Lasse

tarotlasse
2013-05-15 15:50
#6

När det gäller behandling och rehab av utmattnings syndrom.

Så är nog det vanligaste  antidepressiva läkemedel och sjukskrivning och vila.

För så lätt för sjukvården och bristande resurser att minska arbetsbördan för stunden.

Men enligt mig ett feltänkande för hur lång tid tar detta och hur stora kostnader är inte det med lång sjukskrivning och den dagen man börjar arbeta igen. Så dröjer det inte länge innan man är där igen om man inte lär sig att förändra situationen och sitt beteende mönster.

Första gången jag blev sjukskriven för utmattnings syndrom så blev det just detta antidepresivt läkemedel och sjukskrivning.  Gå hem och vila upp dig och förbered dig på att vara hemma en längre tid var vad jag fick höra inget mer.

Eftersom jag är som jag är så efter 2 månaders sjukskrivning så klättrade jag på väggarna av rastlöshet och var fruktansvärt stressande bara det.

Så struntade i läkarnas protester och började arbeta igen tänkte att nu ska jag hålla mig till 8 timmar om dagen.

Men var ju lika trött o slutkörd för det så funkade inte speciellt länge ca 6 månader innan det var dags igen.

Satt vid datorn och dataprogrammet jag arbetat med i 8 år och  visste inte längre hur det fungerade. Jag klarade inte ens att öppna ett dokument och  efter ngn timme frågade  jag en kollega hur jag skulle göra. Han tittade oroligt på mig och frågade om jag menade allvar och då brast det och tårararna  började rinna ner för kinderna.  Jag hade fått en  total hjärnkolapps  och det fungerade helt enkelt inte i hjärnan längre.

Så chefen ringde företags hälsovården som kom och hämtade mig och så var det dags igen antidepresivt och sjukskrivning o vila.

Men då vägrade jag att börja med antidepresivt och sa till läkaren att tabletterna kanske lindrar men de tar inte bort problemet.

Det var ju inte populärt men min företags läkare föreslog då att jag gick till en psykolog klinik med ett alternativt tänkande.

Vilket jag accepterade här var läkemedel ett alternativ man tog till i nödfall när inget annat fungerade.

Jag fick börja med avslappnings övningar med hjälp av akupuntur  5 dagar i veckan.

I början så funkade det inte alls kunde inte slappna av överhuvudtaget tog ca 4 veckor  så märkte jag att jag började gå ner i varv.

Efter ca 8 veckor fungerade avslappningen utan problem.

Under tiden fick jag gå i samtalsterapi (KBT) plus att jag fick genomgå en hypnosbehandling av en psykolog för att kunna reda ut grund problemet och dels affirmationer  om att kunna begränsa mig och att kunna säga NEJ. Jag var sjukskriven i 9 månader och när jag började arbeta igen så började jag först på 25% och efterhand ökade jag till 100% igen.

Arbetade i ungefär 2 år efter detta och glömde detta med att säga nej. Hade mitt ordinarie arbete plus eget företag och 2 st styrelse platser.

Så kollapsade en dag rakt upp och ner på gatan när jag var och handlade 

Så fortfarande problem att begränsa mig och nu blev det nästan 2 års sjukskrivning mer samtalsterapi och mer insikt i att kunna begränsa min styrka och att lyssna på min egna kropps signaler.

I dag har jag även diagnosen ADHD medicinering av Concerta  insikt i hur jag fungerar med detta funktions hinder och  handyn med påminnelser om att ta pauser och att gå  hem från arbetet och att gå och lägga mig. Jag  har fortfarande  svårt med tidsanpassning och närminne.  Även om det fungerar mycket bättre i dag så fungerar det inte 100% igt. blir en hel del korttids frånvaro men har inte varit långtids sjukskriven på 4 år nu. Så fungerar betydligt bättre med KBT behandlingar insikt om mina begränsningar och medicinering med Concerta.

Lasse

Annons:
Upp till toppen
Annons: