Annons:
Etikettadhd-add
Läst 8201 ggr
[lucii]
5/18/13, 11:55 PM

ADD och jobb?

Jag har försökt jobba inom olika yrken och det skiter sig alltid. Jag får magproblem, panikångest, blir osäker i mig själv och ja allt? 

Det går ett tag men nu senaste tiden har det blivit värre. Berättade för mitt jobb om min diagnos och ändå vart jag av med jobbet. 

Skrev in mig på arbetsförmedlingen, inte lyckats komma iväg på något möte. Jag har försovit mig alla gånger, eller så har det hänt någonting annat i mitt huvud. Den senaste månaden har jag känt mig som en zombie. Mina armar har domnat bort och jag har känt mig som om jag inte fått sova något. 

Jag försöker även om det inte låter så, men jag försöker verkligen. Att bara komma upp och visa mig bland grannarna är svårt nog. Fråga mig inte varför jag bara är sån just nu.

Men det som skrämmer mig mest är hur ska en sån som jag få jobb, utan att bli sparkad/missförstådd? Man placerar mänskligheten i fack och jag platsar inte någonstans. Så känns det! 

Jag kan inte leva på min stackars sambo hela livet. Bidrag är ingenting man kan få hela livet heller. 

Hur ska jag någonsin komma någon vart?

Annons:
JohannaEkroth
5/19/13, 12:56 AM
#1

De symtom du upplever den senaste månaden är symtom man upplever när man går in i väggen. 

Du behöver komma till en läkare och bli sjukskriven. Ring till din vårdcentral och få en akut läkartid för såhär kan du inte ha det.

Och jag tror du skulle må bra av att få en viss del aktivitetsersättning/sjukersättning, så du inte behöver jobba fulltid. Det ansöker man om hos försäkringskassan och behöver ett läkarintig om att man behöver det. 

Men först och främst behöver du få komma till en läkare och berätta hur du mår.

*styrkekramar*

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

[lucii]
5/19/13, 7:13 PM
#2

Jag har ersättning men då jag fick det jobbade jag så får bara till en viss del. Jag har ringt läkare men de tar det inte på allvar. Man måste vilja DÖ för att få någon hjälp mer eller mindre. Pratade med min läkare på telefon och hon ville inte sjukskriva mig. Panikångest i 2 veckor räckte inte? vad vet jag, sjukskriva mig ville hon inte. 

Jag jobbade inom vården innan men känner hur ska jag kunna hjälpa någon om jag själv mår så här?

Ska snart till läkare, bokad tid och prata om Concerta. Jag hoppas hon förstår bättre då.

Just nu är jag "hemmfru" men det är ju ingenting man blir rik på i längden. 

Är det fel av mig att bli arg på samhället ibland? Känns som att man inte riktigt passar in alla gånger.

[Varulv]
5/19/13, 8:46 PM
#3

Kanske också att du har en viss (väldigt bestämd?) uppfattning om vad ett jobb innebär och går ut på. Och blotta tanken på att inordna dig i det regelsystemet gör att du helst vill försvinna…

Din uppfattning behöver inte vara fel; den kan mycket väl vara helt korrekt. Vad du då i så fall skulle behöva, det vore en bra kontakt med en riktigt skicklig arbetsterapeut.

För nog tror jag väl, att det finns jobb som lämpar sig jättebra för även dig…! 😉

Tjelsi
5/20/13, 1:42 AM
#4

Är du medicinerad mot din ADD?

Sen jag började med Metylfenidatpreparat (Concerta och Ritalin) har jag så smått kunnat gå tillbaka till ett normalt liv.

Tjelsi
5/20/13, 1:43 AM
#5

Fortsättning: Det var alltså efter många år av sjukskrivningar pga ångest, gråtattacker inne på jobbtoaletten osv… Jag blev så otroligt stressad av arbete där jag tvingades vara "normal och en i mängden".

Plus att jag på den tiden hade stora problem med auktoriteter.

Cahira
5/20/13, 2:47 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Jag hade samma problem, inget jobb fungerade för man skulle fokusera på EN sak i åtta timmar kändes det som. 

Jag har alltid brunnit för djur och har alltid velat bo på landet med massa djur och jag jobbar nu på en kogård där mitt detaljsinne är något positivt. Jag hittar saker på marken som inte hör hemma, jag märker om nåt inte stämmer med bilden och nån kalv är på fel sida stängslet, om stängslet behöver fixas nånstans osv. Varje detalj jag märker är bra att det upptäcks så varje dag är en skattjakt med mycket frihet och lite folk.  

Jag är mycket lyckligare och självsäkrare sedan mitt "handikapp" blev något positivt. Kanske du har något yrke där ute där din svaghet är en styrka?

Jag behöver inte ens medicinera mig eftersom det är okej att min uppmärksamhetsförmåga flackar runt och jag har flera bollar i luften. :) 

Hoppas du får den hjälp du behöver och hittar ett jobb som du mår bra i! Stor kram!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
[lucii]
5/20/13, 10:55 AM
#7

#3 Jag har väl mest bara dåligt självförtroende just nu.

[lucii]
5/20/13, 10:57 AM
#8

#4 Jag skulle få Concerta men nu är det osäkert eftersom mina värden inte såg bra ut. Jag gjorde blodprover för ett tag sen. Vad exakt som var "dåligt" glömde jag att fråga.

[lucii]
5/20/13, 10:58 AM
#9

#6 Tack för din berättelse och ditt tips. 

Jag hoppas på att hitta någon som är mer "jag" men det är inte så lätt.

[lucii]
5/20/13, 11:00 AM
#10

Jag vet vad jag skulle vilja göra men vägen dit är inte så lätt. Det innebär plugg och jag har jättesvårt med inlärning. Jag kan läsa samma rad 100 grr och jag minns knappt vad jag läst. Om det är någonting jag är intresserad av går det ju lättare. Sen är inte jag den som är så aktiv i stora grupper. Håller mig mest för mig själv.

Upp till toppen
Annons: