Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (4) Senaste inläggen

ADD & ADHD relaterat Olika former av autism Tourettes Syndrom Motorikstörning (DCD) Tvångssyndrom (OCD) Trotssyndrom (ODD) Ansiktsblindhet (Prosopagnosi) Dyslexi & Dyskalkyli NPF + Psykisk sjukdom Övriga NPF Kan jag ha en diagnos? Utredningar (Hur? Var? När? Varför?) Allmänt Presentationer & Nya medlemmar Hjälpmedel & Stödinsatser Läkemedel & Behandlingar Lagar och regler (LSS, SoL, m.fl.) Ekonomi Kost och matlagning Tips och goda råd Var vi bor (Tråd för landskap/stad) (IRL-vänner sökes) Vänner sökes Tester Bilder & Foton Litteratur Media Dagis / Skola / Jobb / Praktik Familjeliv Diskussioner om NPF Berättelser ur verkligheten Fetalt Alkoholsyndrom (FAS) Off topic - [OT] Dagbok Lekar / Kluringar Om sajten & Om iFokus
ADD & ADHD relaterat

Kunskap om adhd

2013-05-20 16:58 #0 av: Marias96

Jag undrar vad ni tror om att alla lärare vet vad ADHD är? I en gymnasieskola tänkte jag mer på. I en grundskola är det ju större sannolikhet att dom gör det antar jag.

Det är väl inget som man blir utbildad i som lärare?

Jag visar dagligen symptom som ofokuserad, nervös, rastlös, lätt att bli arg, svårt att komma igång och sticker ut väldigt mycket. Det har jag alltid gjort. Men jag har alltid bara fått höra "Du beter dig omoget", "Du får skärpa dig", "Du kan om du vill" eller "Snart får du inte vara kvar i klassrummet", det är aldrig någon som försökt hjälpt mig. 

Alla borde väl veta att man inte vill misslyckas i skolarbetet med flit?

Anmäl
2013-05-20 17:05 #1 av: [Moa-]

Marias96; lärare vet säkerligen vad det är och en del av problematiken.

Däremot kan man som elev inte heller skylla alla sina problem på sin diagnos och därmed anse att de skall accepteras för att de har en förklaring.

Tyvärr är det så att människor med olika diagnoser och problem måste arbete extra hårt fört att ta sig vidare. Stör du i klassrummet, oavsett om detta grundar sig på dina problem, så kan detta givetvis inte accepteras då dina medstudenter har rätt att lära sig. 

Ingen annan kan svara på hur du bäst hanterar dina egna svårigheter, utan det är något du själv måste komma fram till, men eller utan assistans. Du kanske bör läsa i en lägre hastighet och få förlängd studietid, läsa på 4 eller 5 år istället för 3? Kanske skall läsa vissa kurser hemma och kunna studera i 20 minuters pass?

ADHD kommer i många olika former och med olika svårigheter, därför finns inte "one-size-fits-all", utan du måste rannsaka dig själv och be om den hjälpen du behöver.

Anmäl
2013-05-20 19:48 #2 av: Marias96

Tack för svar. Nej det stämmer och det förstår jag att man inte kan! Blir bara lite vilsen att jag inte kan erbjudas någon hjälp eller lösningar som gör att det slipper bli såhär utan att jag istället inte får vara kvar i klassrummet och bara får kritik. För jag försöker så gott jag kan. Lätt att tänka på kvällen, svårare på dagen när man sitter där. Samtidigt är det heller inte något jag gärna pratar om eller tar upp själv, då jag tycker det är ganska pinsamt ämne av någon anledning, så jag står ju och trampar och vet inte riktigt hur jag ska ta mig vidare

Anmäl
2013-05-20 19:55 #3 av: [Moa-]

Har ni tagit upp detta på föräldramöte med mentor/klassföreståndare?

Har du kontakt med skolans kurator?

Vad sa ADHD-utredningen? Rekommenderade de extra insatser? Hur fungerade högstadiet?

"Samtidigt är det heller inte något jag gärna pratar om eller tar upp själv, då jag tycker det är ganska pinsamt ämne av någon anledning" Det är troligen här en stor del av problemet ligger, det är svårt för folk att veta att du vill ha och vad för hjälp utan att ta upp detta. Känner lärarna överhuvudtaget till din diagnos? Många känner nämligen tvärtom att lekmannadiagnoser är av ondo. 

På vilket sätt "stör" du lektionerna?

Anmäl
2013-05-20 21:08 #4 av: Marias96

Ja, eller det är två lärare som vet det bara så majoriteten vet ju faktiskt ingenting. Nej skolans kurator har jag inte kontakt med, men kuratorn har väl inte så mycket med skolarbetet eller skolsituationen att bidra till?

Högstadiet fungerade inte speciellt bra, men bättre än nu i gymnasiet då det är mer eget ansvar och fler uppgifter. Så det känns som det går åt fel håll

Jag stör främst genom att prata med närmaste granne hela tiden, sällan gör det jag ska, säger saker rätt ut och kan till och med gå ut ur klassrummet när jag ledsnar. 

Jo precis det är sant. Jag bör kanske tala med lärarna. Men det känns som att många bara tycker en diagnos är något man skyller på sen känns det som det inte finns så mycket lösningar på mina problem i klassrummet. Man ska ju vara vuxen i gymnasiet och klara av deras situationer i och med att det är frivilligt.. därför är det något som är svårt att ta upp och bara känns som man är "jobbig" om man ska hålla på med extra hjälp eller stöd 

Anmäl
2013-05-20 21:20 #5 av: [Moa-]

Tala med lärarna och be om extra stöd, beroende på dina problem kanske du behöver gå i en annan klass för att få mera lärarledd undervisning?

Sedan är det kanske så att även du själv måste vara medveten om dina problem och lära dig att hantera dem? Det går inte att prata och störa alla andra och skylla detta på en diagnos, detta kan vara en del av en förklaring, men det gör inte att beteendet bör ses som acceptabelt. När du märker att du börjar glida iväg och prata så försöka hitta en annan lösning, du kanske även kan be läraren på ett vettigt sätt uppmärksamma dig på detta?

Lärare är inte tankeläsare utan du måste kommunicera med dem, framför allt med ämneslärare kan det vara svårt att notera varje elevs särskilda behov, detta då ett beteende inte kartläggs och ses i sin helhet på samma sätt.

Kuratorn kan hjälpa till med kommunikation och ge dig en chans att ventilera dina egna tankar och känslor, reda ut dig själv på sätt och vis.

Anmäl
2013-05-20 22:14 #6 av: tarotlasse

Tyvärr är kunskapen om ADHD och de andra Neuropsykyatriska handikappen väldigt dåliga hos våra lärare.

Inte ens kunskap om dyslexi finns med i lärar utbildningen.

Jaag arbetade under en period som skolassistent på ett mellanstadie och tyvärr var kubskapen överlag väldigt dålig om ADHD förutom ett par undantag. 

Min dotter studerar till lärare och hitills har hon inte fått en enda in formation om de olika funktionshindren och det finns inte heller med i skolplanen för restrerande kurser. 

Hennes pojkvän som är färdigutbildad gymnasie lärare har inte fått ngn information eller utbildning i de olika funktionshindren under hela sin skoltid det enda han fått lära sig under dessa år som lärare om funktions hinder är vilka färger på pennorna de ska undvika på whiteboarden för att färgblinda ska kunna läsa texten men inte ett ord om varken dyslexi. ADHD eller de andra neuropsykiatriska funktions hindren så kunskapen om detta är minimal inom de Svenska skolväsendet och det är en stor skandal vill jag säga. 

Lasse 

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.