Annons:
Etiketthjälpmedel-stödinsatser
Läst 1318 ggr
Anna-Karin
2013-05-25 10:20

Åtgärdsprogram på gymnasienivå

Vad för stödinsatser får ni från skolan? Hur ingående är ert åtgärdsprogram, vi har själva fått ett väldigt "magert" sådant och skall överklaga… tips mottages…

(diagnosen autistiskt syndrom, högfungerande)

Annons:
[Joanna76]
2013-05-25 10:44
#1

Jag slutade skolan för en evighet sedan och då fanns inte AS som diagnos. Dottern har ADD och får utmärkt hjälp i skolan. Hon går på Södra Latin. Tilläggas bör att första året gick hon NTI gymnasiet och där var hjälpen under all kritik. Hon fick hoppa in i 2:an på individuella programmet på Södra Latin och det var nog det bästa hon någonsin har gjort. Bla är dagarna kortare, hon går oftast 9-14 och har schemalagd läxhjälp så hon tar inte hem något. Vilket är bra då jag med min diagnos har svårt att hjälps henne. Enda nackdelen är att detta program är 4 årigt men det tycker hon inte gör något. Sen är inte ämnena hon ska läsa årskurs bundna på samma sätt som andra gymnasier utan det hon inte klarar nu kan hon läsa in i 3:an eller 4:an.

Anna-Karin
2013-05-25 10:50
#2

Vad är det individuella programmet? Vår son går El och energiprogrammet…

[Joanna76]
2013-05-25 13:00
#3

För ett utförligt svar bör du nog läsa på deras hemsida men i kort är det ett program som är anpassat till barn med olika diagnoser. Tyvärr finns individuella bara med estet inriktning. Men det borde finnas andra skolor med individuella program. Det bästa är nog att googla "gymnasie skolor med individuella program". Det kanske finns något där ni bor?

Labolina_73
2013-05-25 16:07
#4

sätter en tass här… :-)

Upp till toppen
Annons: