Annons:
Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 19379 ggr
Beafer
5/26/13, 7:11 PM

Hjälp! Slut på insomningstabletter!

Skulle hämta ut insomningstabletter idag. Men läkaren hade lagt in så att jag bara fick hämta ut var 5e vecka. Fast dom vet att jag behöver mina tabletter varje kväll för att kunna somna. Så nu har jag lite panik. Det är ju en vecka kvar innan jag får hämta igen.

Jag vill ha alla tips ni har för att kunna somna ikväll!

Annons:
Kristoffer79
5/26/13, 8:06 PM
#1

Sluta käka piller så du lär dig somna utan.

Beafer
5/26/13, 9:06 PM
#2

#1 Jag har varit utan piller hela mitt liv och aldrig lärt mig sova. Men tack for tipset!

tarotlasse
5/27/13, 1:13 AM
#3

# 1 Kristoffer om det ändå vore så lätt jag har aldrig sovit ordentligt under hela mitt liv  oavsett sömntabletter. 

Men sjukvården började skriva ut sömn tabletter första gången när jag var 12 år- Är bara under de perioder jag använt mig av illigala droger och missbrukat som jag kunnat sova. 

Vissa blir pigga och dansar helar natten på Kokain jag somnar. 

Men Beafer det var inget tips det är ett farligt sätt och dessutom olagligt. 

Jag har även missbrukat sömntabletter i kombination med morfin  men läkarna menade på att jag inte sov utan att jag i stället var medvetslös. att jag lika gärna alldrig vaknat mer med de mängderna jag sövde mig med.

Så absolut inget alternativ det är först nu de senaste 2 åren jag har haft en någorlunda sömn även om den inte är 100% 

Jag får också väldigt begränsat med sömntabletter i dag eftersom jag är svartlistad för dessa beroende framkallade läkemedel.

Är enndast expert som får skriva ut detta till mig och det är exakta tider och exakta mängder spm gäller. 

Men det jag har fått de senaste 2-3 åren är Circadin  det är Melatonin kroppens eget sömnhormon så jag får i dag  2 Circadin +1 tablett Imovane o det sover jag på.

Circadine är inte heller narkotika klassat o får skrivas ut av vilken läkare som helst tyvärr går det inte under högkostnads skyddet. 

men kostar 221 kr för 30 tabletter. 

Man kan även ansöka om det licensbelagda läkemedlet Melatonin exakt samma innehåll och styrka det enda skillnaden är att Circadin är en depå tablett så den varar hela natten vilket inte Melatoninet gör.

Men trots det är samma innehåll är inte Melatonin godkänd i Sverige så man får söka licens för att köpa det på apoteket och detta läkemedel som inte är godkänt ja det går under under högkostnads skyddet. 

Så kolla med din läkare om Circadin för inga restriktioner på detta för kroppens eget sömnhormon.

Det är ett receptfritt läkemedel i de flesta länder men inte i Sverige. men såldes innan som naturläkemäkemedel  även i Sverige. Inann ett läkemedelsbolag forskade på det och sedan registrerade som ett läkemedel.

Beställde  det ett tag från England där det fortfarande säljs som hälskost belv jäkligt mycket dyrare plus att det inte alltid det kom igenom tullen efetrsom det är registrerat läkemedel här i Sverige.

Försökte besgtälla det i UsA där det är recept fritt och mycket billigare en hälsokost  men tyvärr levererar dom inte till Sverige eftersom det är recept belagt här.

Lasse

JohannaEkroth
5/27/13, 8:24 AM
#4

TS - Vad äter du för sorts sömntabletter så jag vet på vilken nivå av insomningsbesvär du ligger, får jag även fråga vad du har för eventuell diagnos?

Jag brukar dra igång TV-n på låg volym, TV/film, alt någon kass ljudbok eller lugn musik-CD, gärna samma inhemska låtlista eller TV-program, nattradio, sätter på automatisk avstängning efter 90 minuter, vissa gånger vid mycket oro har denna apparat stått och gått hela natten, men det har gett mig lugn iaf och jag har somnat.

Åt Imovan/Zopikon förut men har gått över till Atarax på läkares inrådan då den förstnämnda är beroendeframkallande och tillsist fick jag mardrömmar och kunde inte somna iaf.

Med Ataraxen får jag en normal kvällsrutin. Jag tar en 19 på kvällen och det brukar hjälpa för att få mig normalt trött, annars tar jag en till 15-20 minuter innan sänggåendet. 

Magnesium kan hjälpa annars vid sänggåendet. Men framför allt för min del att det finns något ljud som kopplar bort tankarna. Jag tittar inte på TV, utan låter bara ljudet avlägset fylla mina tankegångar och har lärt mig att koppla av på detta vid. Förut tyckte jag inte TV och sådant i sängen var sövande, men det har blivit det på rutin.

Soffan i vardagsrummet tenderar att bli sovplats vid mycket oro och ångest. För mår jag riktigt dåligt är jag rädd för att sova, och sängen är definitivt en symbol för sova och jag liksom du har hela livet dragits med att inte kunna somna på egen hand. Fråga min mamma, hon var galen, jag somnade aldrig förrän på småtimmarna och var helt död på mornarna.

Har Asperger Syndrom.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Beafer
5/27/13, 1:37 PM
#5

Lasse, Melatonin lät ju som ett alternativ. Ska prata med min läkare om det. Har som sagt haft insomningsproblem hela livet. Man borde väl kunna ha brist på Melatonin? Skulle ju kunna vara det som ställer till det för mig isf.

Höstlegenden, Jag tar Zopiklon. Vet att det inte är bra att ta dom i längre perioder, men jag vet inte riktigt vad jag ska göra annars. Är faktiskt förvånad själv över att läkarna inte har tänkt på något annat alternativ för mig än. Atarax funkar inte alls på mig. Det har jag provat. Grejen är den att jag blir trött, men somnar inte iaf. Riktigt frustrerande. Jag har kört efter alla tips läkarna har gett mig. Bl.a att bara sova i sängen, ingen tv i sovrummet osv osv. Men jag kanske får prova i natt och lägga mig på soffan med tvn på låg volym.

Jorå, min mamma känner nog igen det där. Har haft perioder när jag varit så trött att jag vart uppe och kräkts på natten av trötthet :/ Vilket min käre mor brukade vakna av. Tur jag bor själv nu och inte stör någon annan.

Jag har ADHD.

[Blodpudding]
5/27/13, 1:44 PM
#6

Musik? Då inte helt lugn musik utan musik som det är lite drag i.

Annons:
Beafer
5/27/13, 2:05 PM
#7

#6 Får prova det. Är ju som sagt en vecka kvar innan jag får ta ut medicinen igen. Så jag har ju några nätter på mig att prova.

[Blodpudding]
5/27/13, 2:06 PM
#8

Annars är melatonin riktigt bra. Det är det som funkar på mig, inte Circadin dock, utan melatonin.

Beafer
5/27/13, 2:08 PM
#9

#8 Kan man ta nå blodprov eller så för att se om man har brist på det? Jag är egentligen väldigt emot att ta tabletter. Det tar emot som tusan. Men Melatonin är ju naturligt så det skulle kännas mycket bättre.

[Blodpudding]
5/27/13, 2:09 PM
#10

Det vet jag faktiskt inte. Fråga läkaren?

HannaVastervik
5/27/13, 5:29 PM
#11

Circadin är väl det läkemedlet som egentligen inte är godkänt till människor under 55 år fasat många läkare ändå skriver ut och det är stor diskussion om det??

[Blodpudding]
5/27/13, 6:06 PM
#12

#11 Ungefär som medicin om ADHD då, fast det inte ska användas av vuxna?

tarotlasse
5/27/13, 6:26 PM
#13

#11

Ja du diskusion om Melatonin det  är kroppens eget sömnhormon ett helt naturligt ämne som även nyfödda små bebisar har i kroppen. 

Det är i allra högsta grad yngre en 55 år.

Melatonin säljs receptfritt i de flesta länder i världen.

Sverige är ett av de få länderna som har Mealtonin receptbelagt. 

Tidigare innan ett läkemedelsbolag registrerade Melatonin som ett läkemedel så såldes det helt fritt som hälskost i många herrans år. 

Till personer i precis alla åldrar som ett naturligt  sömnmedel  och för längre resor över tidszonerna. 

Så att kroppen skulle komma rätt tidsmässigt i gen och man slapp jet leg effekten. 

Så absolut inget nytt utan Melatonin har använts sedan i början av 1900 talet utan att folk har tagit skada av det. 

Men naturligtvis har melatonin biverkningar i bipacksedeln står det att man kan bli trött och förvirrad av Melatonin. 

Inte kanske  så konstigt att man blir trött och när man blir trött blir man förvirrad och vimsig 

Det är snarare som så att läkemedels bolaget som forskade på effekter och på biverkningar och vetenskapligt bevisade att det fungerade och registrerade det som ett läkemedel. 

Så  det inte det fick säljas som hälsokost längre.  

Inte forskat om verkningarna för  personer under 55 år utan bara använt äldre personer  i sin forsknings grupp. 

Så därför läkemedelsverket inte rekomenderar personer under 55 år detta läkemedel eftersom de inte forskat om det  för yngre personer inte att det är farligt för yngre personer. 

Exakt samma som med Concerta som tidigare  bara forskats om på barn så därför rekomenderar man inte Concerta för vuxna för  det finns ingen forskning på att det skulle hjälpa vuxna påstår läkemedels verket. 

Men det finns faktiskt flera forsknings resultat på att Concerta hjälper även vuxna och den största  undersökningen gjord på över 30 000 personer över 20 år är dessutom Svensk. 

Men den känner tydligen inte läkemedelsverket till så därför man vill ta bort högkostnads skyddet för personer över  20 år för de påstår att det inte finns ngn forskning på att de hjälper vuxna personer. 

Sedan så är Circadin precis det samma som Melatonin precis samma innehåll och aktiva substans och styrka. 

Enda skillnaden är själva tabletten som gör att Circadin utsöndras under hela natten för att ge en stabilare sömn hela natten. 

Medans Melatonin där själva tabletten utsöndras direkt och där melatoninet bara har en kortare tids effekt på ngn timme. 

Men både läkemedlet Melatonin och läkemedlet Circadin innehåller exakt samma aktiva sustans 100% Melatonin så egentligen  exakt samma läkemedel men med olika verkningstid och olika namn. 

Precis som Imovane och Zoplikon exakt samma läkemedel och innehåll men olika fabrikat och olika namn. 

Lasse

Annons:
[Blodpudding]
5/27/13, 6:37 PM
#14

#13 Fast du skriver själv ut skillnaden, Circadin utsöndras under längre tid, melatonin utsöndras fort. Det är självklart något som man måste känna efter själv.

För mig personligen fungerar inte Circadin, däremot fungerar melatonin. Jag behöver att det utsöndras snabbt, så att jag somnar.

HannaVastervik
5/27/13, 6:56 PM
#15

Sa inte att JAG har något emot det dock, skrev en undran OM det var DET läkemedlet ^^

Har provat Circadin och på mig gjorde det tyvärr ingen verkan alls. :/

Har dock väldigt svåra sömnstörningar. Just nu har jag Stilnoct men vaknar efter några timmar på dom. :(

tarotlasse
5/27/13, 6:58 PM
#16

#14 

Min läkare gjorde jämförelsen med c vitamin kroppen behöver bara bara några mg och tar bara emot detta resten kissar vi ut. 

Ändå sätter vi i oss flera gram som kost tillskott helt i onödan. 

Han tog ett glas vatten och fyllde det till bredden och vad hände sedan jo det rann ju över. 

Precis det samma  med melatonin när det är fullt så rinner det bara äöver och försvinner  

Det är det samma med Melatonin så behöver vi bara en bråkdel av det tabetten innehåller resten kissar vi ut. 

Circadin täcker mer en väl den dosen för att somna  för att  sedan täcka hela natten och just av den anledningen och vetenskaplig forskning som gör att man  enbart godkänt Circadin som läkemedel i Sverige fick jag förklarat. 

Så de överskottet du får genom melatoninet ja det kissar du bara bort och är fullkomligt menigslöst enligt ett flertal forsknings rapporter.

Men Melatoninet blir ju betydligt billigare eftersom de går under högkostnads skyddet vilket inte Circadinet gör.  

Men däremot tar man ju Circadinet 1 timme innan man går och lägger sig och Melatoninet tar man precis innan så en planerings fråga och inte på innehållet  för  exakt samma sak.

Lasse

[Blodpudding]
5/27/13, 7:05 PM
#17

#16 Som sagt, jag har provat både melatonin och Circadin. Circadin hjälper mig inte att sova, medan melatonin gör det.

Det måste man självklart prova själv, och se vad som fungerar.

tarotlasse
5/27/13, 7:11 PM
#18

# 15 

Ja då har du ju  antingen full produktion av Melatonin redan. 

Så helt enligt vad forskarna säger så spelar det ingen roll om du stoppar i dig mer en vad kroppen behöver för då har det ingen effekt alls. 

Så då var ju inte Mealtonin ngt för dig eftersom tydligen redan har tillräckligt med Melatonin. 

Stillnoct fungerade inte alls för mig märkte ingen skillnad alls kunde lika gärna atgit en socker bit så Stillnoct så det passade inte mig.

Lasse

[Blodpudding]
5/27/13, 7:12 PM
#19

#18 Läste du inte vad jag skrev? När jag tar melatonin, så somnar jag mycket bra. Jag blir trött, som jag inte blir utan melatonin. Då går jag på högvarv.

tarotlasse
5/27/13, 7:49 PM
#20

#19 

Jo jag läste vad du skrev men du läser tydligen inte att svaret inte var till dig utan  på inlägg nummer 15. 

Vilket inte du skrev  jag svarar även andra personer inte bara dig: 

Lasse

Annons:
[Blodpudding]
5/27/13, 7:51 PM
#21

#20 Ah, okej.

Jag ber om ursäkt.

[Blodpudding]
5/27/13, 7:52 PM
#22

#15 Men be att få testa melatonin, eller skicka efter det.

Melatonin fungerar på mig, Circadin funkar inte alls. Du kanske är likadan. :P

tarotlasse
5/27/13, 7:58 PM
#23

Det är bara att ta Circadinet en timme innan  så får man precis samma effekt enligt den vetenskapliga forskningen för dosen av Melatonin är  överdoserad långt över vad kroppen behöver oavsett vilket av dem du väljer. 

Enbart verkningstiden som skiljer sig på de två läkemedlen annars exakt samma sak. 

Mycket lättare en att ansöka om dicpens och få licens för  det med Namnet Melatonin  och låst till ett enda apotek. 

Circadin kan vilken läkare som helst skriva ut och går att hämta ut på vilket apotek som helst.  

Nackdelen är ju att Circadin inte går under högkostnads skyddet. 

Lasse

[Blodpudding]
5/27/13, 8:03 PM
#24

#23 Jag tror nog att det är fler människor som funkar som jag. Jag har testat båda, på helt korrekt sätt. 🙂

HannaVastervik
5/27/13, 8:48 PM
#25

#22 Du fick prova Circadin först också men märkte ingen skillnad och då fick du prova melatonin istället och då funkade det?? Och det funkar bra eller?? Är i princip desperat efter något som funkar bra fullt ut liksom :/

[Blodpudding]
5/28/13, 6:35 AM
#26

#25 Ja, precis.

Beafer
5/28/13, 7:23 AM
#27

Vilken natt! Sitter på bussen på väg till jobbet nu. Mer död än levande. Har inte sovit en blund! Ska till läkaren på torsdag. Då ska jag ta upp det här med melatonin. Får se vad dom säger. Men det går ju inte att ha det såhär. Och zopiklon eller annat kan jag ju inte fortsätta äta hur länge som helst. Sjukt frustrerande när kroppen inte alls fungerar som den ska.

Annons:
HannaVastervik
5/29/13, 7:34 AM
#28

#26 vart skickar man efter det? =)

Zaphix
5/29/13, 11:38 AM
#29

#27: Ätit Stilnoct, likställt med zopiklon, i två år nästan varje natt. Fungerar helt okej öångtidsverkande för mig, även om jag troligtvis är beroende och det inte är bra för kroppen så sover jag iaf numera.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

tarotlasse
5/29/13, 7:11 PM
#30

#28   Du kan söka på nätet  säljs  som sagt vad recept  fritt i de allra flesta länder.

Men det är olagligt att införa mealtonin till sverige eftersom det är ett recept belagt läkemedel i Sverige. 

Dessutom är det fruktansvärt dyrt som hälsokost 3 x dyrare en det receptbelagda läkemedlet. 

Ännu dyrare blir det när tullen beslagtar det men i övrigt inget straff eller några böter bara den kostnaden du betalt för de som du förlorar. 

Jag fick bara ett brev från tullverket att de beslagtagit ett preparat som var ett receptbelagt läkemedel ocj inte tillåtet att ta in I Sverige  utan läkare ordination och att de lämnat leveransen till destruktion. 

Min erfarenhet är även att kvalten är väldigt skiftande för hände vid några tillfällen  då jag själv beställde det från England att det inte fungerade överhuvudtaget.  

Så blir betydligt enklare och billigare att gå till husläkaren och få ett utskrivet recept för det. 

Min hus läkare rekomenderade mig att ta båten över till Danmark  tar 20 minuter för mig och köpa det i Danmark men det var innan man godkände Circadin som  läkemedel i Sverige och man även var tvungen att söka dispans för Circadin liksom Mealtoninet hos läkemedelsverket. 

Lasse

Dampmongo
5/29/13, 7:48 PM
#31

Hallå där Lasse och tack för dina informativa inlägg! 

Man kan säga att du är ett vandrande apotek. Den svenska sjukvården har tutat i dig en mängd olika droger. Men har du någonsin tänkt på att modernatur kanske har medicinen för dina sömnbesvär. Med andra ord- har du exempelvis testat att röka "gräs" (marijuana) för att lindra dina sömnbesvär?

tarotlasse
5/29/13, 8:07 PM
#32

# 31 

Ja det fungerade alldels utmärkt för min sömn. 

Jag började röka cannabis och marijana när jag var 13 år. 

När jag var 22 år  gammal så hade jag svåra talsvårigheter, psykoser och vanföreställningar orsakade av mitt brukande av att röka på.

Av det jag umgicks med under de åren är jag en av de få som lever i dag tyvärr rena fakta men sov det gjorde. jag. 

Enligt läkarna har jag bestående skador i hjärnan som påverkar mitt närminnen från den tiden jag rökte på.

Är som jag skrev i ett tidigare inlägg enda perioden i mitt liv där jag haft någorlunda sömn var under de åren jag missbrukade. 

Men det är inte lagligt i Sverige  att röka på och det  har även så många negativa biverkningar förutom den förbättrade sömnen så inget jag kan  rekomendera.

För de har tyvärr mer biverkningar en de kemiskt tillverkade preparaten.

Alkohol ger också en sövande effekt men den är ju inte en helt naturlig produkt men fungerar bara på kortsikt och kan också ge betydligt svårare biverkningar en vad de kemiska lagliga preparaten som säljs på apoteket.

Så  jag kan inte rekomendera det heller.  

Men Melatonin är också ett helt naturligt peparat som inte ger några allvarligare biverkningar som cannabis och marijana tyvärr gör. 

Men cannabis finns i dag som läkemedel  som esterisk olja och i droppform  i ett flertal länder men då genomgått en kemisk process och tagit bort berusnings effekten men vad jag vet är det inte godkänt i Sverige ännu.

Lasse

Dampmongo
5/29/13, 10:51 PM
#33

Tack för svar Lasse!

Beafer
5/30/13, 12:06 PM
#34

Tack för alla svar. Och intressant att läsa diskussioner som uppstår :)

Och till Lasse, vilken kunskap du sitter på! Har läst mycket av dig i andra trådar också. Imponerande!

Idag ska jag till CS-mottagningen. Ska prata om det här med sömnen då. Jag ska även prata om att sluta äta Venlafaxin också. Får se vad dom säger. Jag vill ha bättre lösningar än att äta en massa olika mediciner för att fungera.

I natt var iaf en bra natt. Även om jag somnade mot morgonkvisten. Det spöregnade och åskade här. Väldigt avslappnande att ligga och kika ut genom fönstret då!

Annons:
creativitet
5/31/13, 12:20 AM
#35

Vill tipsa om vad jag använder vid perioder av svår insomni. Jag har laddat ner  appar i telefonen med så kallade statiska ljud/ white noise. Statiska ljud såsom åska, regn vind, knastrande eld, lågt motorbrummande osv, är ofta lugnande för en ADHD-hjärna som behöver slappna av. Antingen så lyssnar jag med mobilen lite lågt intill, eller i hörlurar. Beroende på hur "störd" jag är av andra ljud runtomkring. Ibland, när jag är totalt övertrött men ändå inte kan somna så störs jag av allt från knäppningar i huset, klockan eller kylskåpets surrande- och då är det skönt med hörlurarna….*prova*….:-)

"Livet i mitt huvud är långt mer intressant än livet utanför"

Beafer
5/31/13, 1:31 PM
#36

#35 Tack för tipset! Det finns nog inget som får mig så avslappnad som åska :) Vad heter appen?

ippisippi
6/1/13, 11:13 AM
#37

Bäst är ju att slippa ta piller för att få sova såklart. Det är ju tyvärr inte alltid så lätt… Men jag ger dig tre av min knep  

Svalt i rummet & många tunga täcken / alt. boll / tyngd el nått kedjetäcke <3  Som ADHD /as har du rätt att be om att få ut det som ett hjälpmedel om du inte redan har det. Täcket "kramar om" din kropp & lurar den att utsöndra vissa trygghetsendorfiner. 

Podkast el Audiobok i hörlurar 

Och vetekudden man värmer i mikron! Bästa! som kompis, som nackstöd och som en kramp el smärt lösare 

Bästa är ju om du kan få hjälp av din doktor med med hela kedjan att komma till ro men att du har insomningstabletter som funkar vid behov

Jag har hört att yoga funkar också…  Själv kör jag Stilnoct & stesolid, det funkar tyvärr inte

Beafer
6/1/13, 4:29 PM
#38

#37 Jag har kollat på kedjetäcke. Galet dyrt. Vem vänder jag mig till för att prata om ett sånt?

Börjar bli helt knäpp nu för att jag har sovit så lite. Mitt tidsbegrepp är som bortblåst!

Ladydragon
6/1/13, 9:47 PM
#39

#38 Arbetsterapeut hjälper dig med hjälpmedel

Croatoan
6/10/13, 4:48 PM
#40

Äter Zopiklon sedan 2 år tillbaka, 30 mg/kväll. Har jag tur somnar jag inom 2 timmar men ofta tar det upp till 6 timmar innan jag somnar. Om jag somnar alls. Finns inte så mycket läkemedel kvar för insomning (knockout piller).

lilli-l
7/11/13, 9:52 AM
#41

#32 Det finns i sverige nu..cannabispreparat för kronisk smärta och spasmer och kramp. Sativex heter den och är en munspray.

Men den fungerar ju för så mkt mer..adhd, ångest, tics mm..

Men den skrivs ut endast till MS-patienter :( 

Jag klarar inte av någon adhd-medicin..har provat nästan allt :(

och jag lider av fibro, tics i nacken som håller på att ta livet av mig, ångest, tvång och allt möjligt elände, så jag ska kämpa med näbbar och klor för att försöka att få Sativex utskrivet!!

http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=20101019000051&DocTypeID=7&UserTypeID=2

Hoppas länken funkar..annars är det bara att söka på Sativex ;)

Carpe Diem….Fånga dagen

Annons:
lilli-l
7/11/13, 9:55 AM
#42

Glömde..Jag äter ju oxå sömnpiller..Stilnoct! För all ångest och tvångstankar mm..Men läste att även det skulle Sativex vara bra för!

Så kanske man skulle kunna ha bara en sorts medikament ist för 2516845 st!! Som man har nu..!😉

Carpe Diem….Fånga dagen

Dampmongo
9/3/13, 3:55 AM
#43

Usch, en bekant till mig röker 0,15 g marijuana innan läggdags. Enligt henne är det det enda som funkar. Hon sover! Sömnpiller funkar inte alls.

Zaphix
9/3/13, 7:27 AM
#44

#43: Trist att hon behöver det, men bra att hon hittat något som får henne att kunna somna. Utan sömn blir livet rätt snabbt tämligen jobbigt,

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Allamej
9/3/13, 8:09 PM
#45

Ok, jag har en mindre arsenal av benzo som jag tar innan jag ska sova. Det har blivit uppmärksammat och väldigt uppenbart att jag inte Kan bli beroende av benzodiazepiner så det är inget knös med det.

Om jag glömmer förnya receptet, händer då och då när jag är stressad, så dricker jag nattro från Friggs istället, jag dricker det väldigt starkt men det går det med.

Enda som händer när jag inte tar Stilnoct osv. är att jag har svårare att sova, och jag vaknar hela tiden. Ibland går det dagar innan jag blir tillräckligt trött för att sova och jag har hört att det inte är nyttigt heller.

Men jag är en av de få som inte kan bli beroende. Jag är däremot tokallergisk mot alla sorters morfinpreparat, även syntetiska, så när vem som helst annars har ont så får dom tradolan, jag äter diklofenak och alvedon… Jag kan inte ta bra hostmedicin för då ligger jag i kramper och kan inte andas på 1/3 av rek. dos.

Vi är olika

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

tarotlasse
9/3/13, 9:49 PM
#46

# 41  tack för informationen vistte inte att Sativex blivit godkänd i Sverige nu.  

När jag läser Fass texten så är den väldigt luddigt utformad enligt mig. 

Det står att det BÖR vara en specialist läkare som skriver ut det. 

Det står inte att det SKA vara en specialist som skriver ut det. 

Men det krävs en särskild receptblankett för narkotika klassad medicin. Så misstänker att en anna specialist läkare som också får skriva ut vissa narkotika klassade mediciner för  det är samma blankett oavsett. 

Så en läkare som får skriva ut Concerta, Ritalin använder samma blanket och får skriva ut dessa narkotika klassade mediciner.

En läkare kan även skriva ut en medicin för annat ändamål en vad Fass rekomenderar står i Fass att en läkare kan göra en annan bedömning och skriva ut ett preparat för annat ändamål om läkaren anser det. 

Jag själv bråkar för närvarande med Försäkringskassan om detta för får ju Circadin utskrivet för min sömn. 

Men enligt Fass så är Circadin enbart  för korttidsbehandling  och får användas högst 13 veckor och inte skrivas ut till personer under 55 år. 

Man kan fundera på varför Melatonin är kroppens eget naturliga ämne och hormon så produceras naturligt i vår kropp från vi är foster till vi dör. 

Men förklaringen är att läkemedelsbolaget har bara  testat detta läkemedel  för kortids behandlingar och på personer över 55 år. 

I övriga världen säljs det som receptfritt läkemedel grrrrr.

Så en jurist på försäkringskassan har gjort en egen medicinsk bedömning genom att läsa FASS och struntar i  specialist läkarens bedömning och utlåtande och att min diagnos är så sällsynt  så finns inte ens ngt namn på den. 'På läkare intygen står det ospecifierad kronisk sömnstörning,Men det nya läkareintyget så  står det att det är nu fastställt att denna speciella sömnstörning har med min ADHD att göra det visst inte forskarna när jag blev inlagd på sömnlabbet.

Så nu får förvaltningsrätten behandla ärendet. 

Det går även att göra undantag från läkemedels bestämmelserna. 

Jag kombinerar Circadinet med Imovane/Zoplikon förär  det enda som visat sig fungera för min sömn förutom då drogerna. 

Men jag får egentligen inte medicneras  med Benso och morfin preparat eftersom jag är svartlistad för dessa läkemedel. 

Man kan ju på sätt och vis säga att jag inte heller tål dessa läkemedel. 

Kan jämföra detta att ge en alkolist en snaps jag har helt enkelt svårt att hantera dessa beroendeframkallande läkemedel. 

Så när de kom på mig att jag lyckats få utskrivet väldigt stora mängder av dessa läkemedel så blev jag svartlistad  för dessa mediciner.

Det mängderna jag stoppade i mig var enligt sjukdomen dödliga men jag överlevde men jag sov men läkaren sa att jag var djupt medvetslös o ingen sömn i detta, 

Så nu har  jag  fått undantag för Imovane och Concerta och har särskilda restrektioner och kontroller för att få dessa mediciner utskrivet. 

Hostmedicinen som jag fick utskrivet av en läkare  blev blankt nej när jag skulle hämta ut den på apoteket.

Så prata med din specialist läkare och fråga om du kan få prova Sativex  och motvera varför du vill prova den och att den används för andra diagnoser utomlands.

Lasse

Upp till toppen
Annons: