Annons:
Etikettadhd-add
Läst 8300 ggr
greenapple
2013-06-07 00:21

Concerta + alkohol

Hej!

När jag drack alkohol förut, från jag varit 14 år till 18 år ungefär och då har jag varit väldigt svårpåverkad. har fått en riktig snefylla tre gånger max ungefär under de åren. Men jag tog sällan concerta då. När jag har börjat gymnasiet har jag börjat ta den då det är så mycket att klara av som knappast skulle gå annars. Sedan jag börjat med den (fyllde dessutom 18 för tre månader sen) så har jag  hamnat i fylle cell 2 gånger och blivit hemskjutsad en gång av polisen på dessa få månader. Jag blir mycket aggressivare på fyllan, mer borta och helt enkelt fullare. Känner någon igen sig?

Sen undrar jag som tillägg om någon vet konsekvenserna för det? Jag fick ett brev av socialen första gången jag hamna i fyllecell att det inte skulle bli någon utredning, men nu vet jag inte vad som kommer hända.

Annons:
[Yllhilda]
2013-06-07 00:30
#1

Jag känner folk som blandat både det enda och andra, dels just Concerta med alkohol. Ingen lyckad kombo i långa loppet. Concerta innehåller ju en typ av amfetamin som egentligen är ganska jävla farligt i samband med alkohol. Prata med någon och försök fixa det innan det blir värre.

tarotlasse
2013-06-07 02:01
#2

Konsekvenserna kan faktiskt bli att läkaren drar in din Concerta medicinering. 

Enligt kraven för Concerta är det nolltollerans på alkohol o droger vid medicinering av Concerta

Därför kan man under medicineringen krävas på drog och alkotest då och då. 

Jag testades regelbundet under  ADHD utredningen  fick gå till företags sköterskan en gång i veckan och lämna dels utandnings prov men även blod prov som ser längre tillbak hur mycket alkohol man druckit.

Nu har jag medicinerat i 5 år inte en enda test under dessa 5 år men nu för 2 veckor sedan var det dags med drog test o alkotest. 

Alkotestet visade resultat så nu ska jag tillbaka om en månad och göra en ny alkotest  och är inte den på noll så drar man in Concerta medicineringen för mig. 

När du tidigare varit under 18 år så är det ju soc som blir inkopplade vid sådana fall och har du då varit inskriven hos BUP så händer det oftast inte så mycket för då är du under behandling och tillsyn som det heter. 

För vi tyckte det var underligt att  sos inte reagerade mer på sonenesn eskapader men fick då reda på att han var redan under åtgärd eftersom han var inskriven hos BUP. 

Men däremot nu när du är 18 år jag då är det kört för dig om det händer igen för då är det polisingripande och straff förläggande. Visserligen kan ju soc bli inkopplada då med för olika åtgärder oh kanske behandlings hem för missbruk. 

Jag blev själv kallad till soc för utredning för just fylla o narkotika brott  mellan 18- 22 år ett par gånger o första gången det skedde blev jag pionröd i hela ansiktet. 

För fick ett brev från soc om utredningen från soc var nedlagd och så var det ett namn jag kände igen och avslutades med puss o kram.

Jag träffade en tjej här nere i Skåne och jag och hon var ute på vår första date i Malmö. 

När vi skulle lämna Malmö var jag iinte så hemma i denna stad så körde lite fel innan jag hamnade rätt. Tyckte bara det var konstigt att bilen bakom också körde så korkat fel. 

Men den bilden körde till slut om mig prejade upp mig på trotoaren och två personer med dragna vapen tog varsin dörr på bilen och släpade ur mig ur bilen och lade mig ner på motorhuven. 

De ville bara säga till mig att de inte ville ha sådant pack som  mig i Malmö och bad mig lämna stadsgränsen.  

Så  det var ju en lyckad avslutning på den första daten med tjejen som blev mamma till mina barn så  hon blev som tur var inte avskräckt av denna händelse o på vad polisen kan hutta på om man finns registrerad i deras papper

När jag sedan flyttade ner till Skånen och blev folkbokförd här ja då var inte breven  från soc undertäcknade med puss o kram längre. 

Då skickade dom i stället polisen till min nya bostad. 

De ringde på dörren och  min tjej öppnade  de sa att de fått papper på att  jag flyttat till kommunen och att jag skulle veta att de hade koll på mig o att jag skulle bli kallad till soc för samtal den närmaste tiden o det var lite tuffare tongångar i denna kommun för där hade jag ju inte satt på socialsekreteraren. 

Så nog tusan har de koll på en om man hamnar i deras papper och det var inte så jäkla roligt när det kontaktade min arbetsgivare mm  När jag brutit och lämnat den vilda perioden i mitt liv och försökte starat upp ett nytt liv på en helt ny ort. 

Men framförallt så kommer det fram till sjukvården o din läkare om dessa problem när du dricker alkohol så kan de faktiskt dra in din medicinering så tänk dig för när du nu vet att du reagerar så fel på alkohol o det är ngt som kan ske om man tar alkohol o Concerta i hop. 

Jag har festat till rejält i bland o inte märkt av ngt speciellt. Men jag var på en middag och drack 2 glas vin och sedan har jag inget mer minne av den kvällen utan fick en total blackout och har hänt ett par tillfällen här hemma också efter 2 glas vin. 

En kompis till sonen drack 3 starköl och blev medvetslös och fick föras med ambulans till sjukhus o de var osäkra på om han skulle överleva. Men det gjorde han så Concerta/Ritalin får inte kombineras med alkohol för det kan vara livsfarligt om man har otur. 

Min läkare sa till mig att skulle jag på en fest där jag visste det skulle förekomma alkohol på kvällen så skulle jag undvika att ta Concertan den dagen o kanske även dagen där på. 

Så reagerar du så illa på Concerta/ Alkohol borde du låta bli alkoholen helt och hållet är mitt råd. 

Lasse

greenapple
2013-06-07 10:14
#3

# Jag har absolut inget missbruk eller nära inpå. Jag kan vara utan alkohol en helg om jag bestämmer mig för det, det är bara det att jag tycker det är kul att festa.

Men polisingripande och straffförläggande hur menar du då? Det är ju inte olagligt att vara full? Och bup eller vuxenpsykiatrin kan väll inte få reda på att jag varit i fyllecell eftersom bara socialen och Transportstyrelsen får reda på det väll? Något annat register hamnar det väll inte i?

Jag har inte mycket koll på detta!

Hayabusa_
2013-06-07 10:41
#4

#3 greenapple du har rätt att i att det inte finns sånna register hos buo, psyk. Men för dem som har kontakt med soc och kanske rent av haft dem inkopplad i ADHD utredningen/behandling så kommer det nog fram. När soc får rapporten om fyllan (lob) från polisen så kommer dem som är inkopplade informeras. Tror bup alltid får reda på det,då samarbetet alltid finns mellan dem och soc. Annat för myndiga personer.

När man ingår i behandlingsprogram för ADHD kan det nog bli aktuellt med tester Lasse. Personligen har jag inga sånna krav. Ingen nolltolerans heller (fast jag knappt dricker så det spelar ju föga roll). Jag kollar mitt eget blodtryck och träffar läkaren med ett par månaders mellanrum. Mer om jag vill/behöver. Har ingen myndighetskontakt sedan tio år tillbaka. Hade jag haft det så hade det nog sett annorlunda ut.

greenapple
2013-06-07 10:51
#5

#4 Soc har inte varit inblandade tidigare i något förutom just detta, så jag antar att dom inte vet något om min ADHD då det är väll sekretess på det om man inte berättar själv? Eller har dom som rutin att alltid kolla med bup eller vuxenpsyk? Blir lite orolig nu haha men jag får skylla mig själv

Beafer
2013-06-07 14:25
#6

Aldrig blanda alkohol och Concerta! Har du tagit Concerta och sedan blir bjuden på fest, då får du helt enkelt stå över alkoholen. Vet du i förväg vilken dag du ska dricka alkohol så skippar du medicinen helt den dagen!

Annons:
tarotlasse
2013-06-07 15:22
#7

Man behöver inte vara missbrukare eller ha tidigare missbruksproblem  för att bli drogtestad under tiden man medicnerar med Concerta,

I vissa Landsting är detta ett krav för att vuxna som medicinerar med Concerta/Ritalin.

Så även om du inte druckit alkohol ngn gång under ditt liv så kan du ändå bli testad för detta. 

Var ett inlägg i forumet för ngt år sedan så en tjej som aldrig druckit alkohol eller testat droger fick gå och lämna drogtester. 

För var ett krav i det landstinget hom tillhörde vilket kommer jag inte i håg i dag

Det är som sagt vad inte utan orsak att bestämmelserna är så hårda när det gäller Concerta/Ritalin och alkohol för kan leda till livshotande tillstånd och alltså farligt att kombinera 

Finns ju ett flertal läkemedel där man rekomenderar att man undviker alkohol under medicineringen. 

Men med Concerta/Ritalin är det ännu strängare enligt medicinalstyrelsen  för då är det 0% som gäller efetrsom det kan vara så farligt. . 

Så vem som helst kan bli testad både på droger och alkohol under tiden man medicinerar. 

Även om jag har tidigare missbruks problem så var man otroligt noga med o testa mig regelbundet under själva ADHD utredningen. 

Men efter utredningen och under de 5 år jag medinicerat så har jag inte blivit testad en enda gång  fören nu  för 2 veckor sedan. 

 Så  det är nog inte så vanligt man  gör dessa tester ändå även om det står att de ska göras i  regelbundet.

Lasse

greenapple
2013-06-07 15:33
#8

#7 Jag förstår, men det är väll droger och inte alkohol? Eller hur ska dom testa alkoholen? För dricker jag på lördagen och går dit på tisdagen
så lär ju inte det gå att se något av?

Droger håller jag absolut inte på med!

tarotlasse
2013-06-07 20:44
#9

#8 

Jo då genom ett enkelt blodprov   ett B-PEth prov där  kan man mäta  Fosfatidyletanol i blodet  om det är förhöjt har  man  konsumerat alkohol och har därmed hög specificitet.

Genom detta prov kan man se  alkoholkonsumtionen 4 veckor bakåt i tiden. 

Men det  krävs ett intag av minst en flaska vin för att det ska bli ett förhöjt värde kunde jag läsa på transportstyrelsens sida. 

Lasse

Honestyisdead
2013-06-08 13:24
#10

Alkohol går att spåra 3 månader tillbaka i tiden.

greenapple
2013-06-08 23:09
#11

Hehe ops hamnade visst i fyllecell igår igen. NU är jag orolig (var inte ens så pass full men har väll gjort ett tidigare dåligt intryck). Nu ska jag vara nykter framöver så länge jag använder Concerta!

EasyFix
2013-06-30 16:48
#12

Snabblästa igenom tråden bara så kan hända att jag har missa lite, i så fall ber jag om ursäkt för de.

Jag började med Ritalin för drygt 1 månad sedan. Min läkare sa att jag fick dricka. Och att det heller inte var särskilt farligt. Eller hon sa att "det är klart man har hört talas om några som spårat ur men inte mer än så och det är inte vanligt heller, testa dig fram" 

Sen så var det la mer snack om ett par öl eller glas vin inte någon karatefylla direkt. Sen så är väl just orden "testa dig fram" väldigt synonyma med min medicinska behandling. Ja ska testa allt själv :/

Det dem var noga med var att jag skulle vara nykter innan jag börja vilket jag var i 3-4 månader men det hade snarare med min alkohol konsumtion från tiden innan att göra med.

Honestyisdead
2013-06-30 17:16
#13

12 så du har haft en dålig relation till alkohol innan, ändå säger läkaren att du ska testa dig fram?

Annons:
tarotlasse
2013-06-30 23:43
#14

 #  12 Easy Fix  det var en konstig läkare du har har han köpt sin legitimation på Hobbex ? 

Har aldrig hört en läkare som sagt detta utan snarare tvärt om. 

Nu visade första alkotesetn jag gjord epå en måttlig konsumtion  men blev ett jäkla liv för detta utan det resulterade regelbundna tester  nu har de legat på noll o nu slipper jag dem igen . Men det var absolut nolltollerans mellan alkohol o Concerta mentylfenidat. Samma  säger FASS som läkarna ska följa. 

Intag av metylfenidat med alkohol

Du eller ditt barn får inte dricka alkohol under behandling med detta läkemedel, eftersom alkohol kan förvärra läkemedlets biverkningar. Tänk på att mat och läkemedel kan innehålla alkohol.

Lasse

EasyFix
2013-07-01 19:53
#15

#13 o #14

Har la haft en ganska så dålig relation till alkohol innan då jag självmedicinera med det i 1 år typ och det spåra la ur i slutet på förra året. Jobba ju nästan full ibland :/

Tycker själv att det är lite konstigt särskilt eftersom hon säger att jag skall testa mig fram själv. Känns lite som att dem vill ha så lite o göra med mig som möjligt :/ Problemet som jag upplever det är att jag har jobbat/ har jobb och det ser dem som något väldigt ovanlig och påpekar hela tiden hur konstigt det är…. Känns lite som att jag passar inte in i deras mallar och därför så vill de ha mig där så lite som möjligt :/ De har ju diagnostiserat mig genom enbart med hjälp av psykologsamtal också sen så är det 2 olika psykologer och 2-3 läkare som alla tycker att ADHD är de som stämmer in på mig så de kanske har rätt och desto mer ja läser om det desto mer känner jag igen mig själv i det så de har säkert rätt där.

Har också käkat diverse mediciner innan och detta är ju de ända som funkar någorlunda så…. Är la mest nöjd med att jag mår bättre nu iaf sen så har dem la inte lyckats lösa mitt största problem vilket är sömnen. Kan inte somna typ va bland annat anledningen till att jag sökte sjukvård och när det sen bara blev värre och värre så blev jag inlagd och sen kom till Vuxen Psyk och tycker att dem borde la ha lite koll där iaf. 

Blev ett väldigt långt och kanske luddigt inlägg sitter och gör för mycket saker samtidigt nu igen :P

tarotlasse
2013-07-03 21:14
#16

# 15 

Jag kan känna igen mycket i vad du säger har man jobb och sköter sig utåt sett så är man inget problem. 

För 20 år sedan fick vi en ny företagsläkare och jag hjälpte denna läkare med en dokementation i ett informations blad. 

Efter vi arbetat 2 dagar med detta så började hon ställa lite frågor  om hur jag hanterade olika situationen i vardagen. 

Hon skrattade gott över mina svar och sa till mig att jag var en typisk bokstavsperson då fattade jag inte vad hon menade. 

Men under åren och med mina svåra sömnproblem. Så föreslog hon flera ggr att jag skulle göra en ADHD utredning men då var det jag som skrattade åt henne. 

När jag väl lyssnade på henne och blev remiterad till Psyk för en utredning.

Så  där i fråga satte man detta och sa rent ut att det var en jäkla idiot som remiterat mig till en ADHD utredning. 

Jag hade ju jobb och skötte mig och mina sömnproblem och trötthet berodde inte på ADHD utan på hjärnskador av att jag missbrukade i tidig ålder.

Så de var både otrevliga och ville inte se problemen på psyk. 

Men till slut blev det en utredning i alla fall och den tog 2 år innan den var klar. 

Men sömn problem är väldigt vanliga och har själv altid haft svåra sömnproblem och fick utskrivet sömntabletter första gången när jag var 12 år gammal. 

Har testat det mesta som finns för mina sömnproblem utan att hitta ngt som hjälpt förutom drogerna i tonåren. 

Tills för 2 år sedan då jag fick börja medicinera med kroppens eget  sömn hormon Melatonin. 

Vilket har fungerat  rätt så bra. Jag får läkemedlet Circadin utskrivet som är godkänt läkemedel i Sverige och får skrivas ut av vilken läkare som helst.  

Men  det finns även ett läkemedel som heter just Melatonin  men det är inte godkänt i Sverige men man kan ansöka om dicpans för att få de utskrivet, Skillanden är att Circadin är en depå tablett och fungerar hela natten. Medans Melatonin är direktverkande. I övrigt är det exakt samma sak rent Melatonin  så bara själva tablett matrialet som är olika.

I Sverige är det som sagt vad recept belagt men i de flesta andra lände ri världen är det ett receptfritt läkemedel eller hälsokost. 

Så fråga din läkare om  att få prova Circadin frågar du efter Melatonin så brukar de dra öronen åt sig för de innebär ju mer  extra arbete med licence ansökan mm.

Lasse

fluffymind
2013-07-04 10:23
#17

Hur sjutton bär man sig åt för att blandmissbruka Concerta och alkohol? Om jag råkar peta i mig alkohol medan jag har C kvar i blodet, mår jag urpyton, det känns som om jag dricker ren bakfylla. Ev. rus blir inte trevligt heller, mer som en ångestattack med dålig andedräkt.

Kanske tur att jag känner så, för jag inser att det knappast är en nyttig kombination.

EasyFix
2013-07-04 15:34
#18

#16 #17

Tack för infon. Ska fråga om efter det. Det som får mig att somna är höga doser stesolid eller Xanor :/ Vilket ingen tycker är bra, inte jag heller så käkar det inte längre. 

Får nog kanske tänka om lite när det kommer till alkoholen och hoppa medicinen om jag vet att det kommer en fest eller något. Jag har inte märkt någon skillnad på att dricka och käka Ritalin samtidigt, det ända är kanske att jag inte bli lika full för att jag slutar dricka tidigare.

tarotlasse
2013-07-15 11:57
#19

 #9 

Jag får korrigera mitt inlägg om att detta prov bara skulle  ge utslag om man drack en flaska vin eller mer. 

Det stod så informationenn  på transportstyrelsens sida om provet. 

Mitt senaste prov gav utslag 0,12 och det var de 2 starköl  jag drack på sonens student fest. 

Så man behöver inte dricka över en flaska vin för att de ska visa sig på detta blodprov. 

Jag sa till min läkare som det var att jag druckit dessa 2 öl  och han sa att värdet var så lågt  och att  han var nöjd med detta. 

Så jag får fortsätta att medicinera med Concerta

Lasse

EasyFix
2013-08-13 13:09
#20

Har varit lite inaktiv här nu ett tag. Haft mycket andra saker för mig.

Iaf så har jag pratat med sjukvården igen om rekommendationen att jag skulle testa mig fram och att det var okej att dricka alkohol samtidigt som jag tar Ritalin.

Svaret jag fick var nästan exakt samma som tidigare att det är absolut inget alkohol förbud men att jag bör inte dricka samma mängder som jag gjorde förr för det är inte bra då alkohol i den mängden ger andra problem och så vidare. 

Nu har jag själv valt att nästan ändå inte dricka något pga av att jag får bakfyllan från helvetet dagen efter och det är de inte värt.

Skall ta upp detta nu igen då jag ska tillbaka till läkaren snart del för att sjukskrivningen går ut och tanken är att jag ska börja jobba lite igen och sen för att jag inte längre får någon effekt av Ritalinet.

Angående problemen med Ritalin är det någon annan som har haft liknande? Jag har ätit det sedan Maj typ ungefär samma dos hela tiden. Fick jätte bra effekt i början, blev pigg, motiverad och jag sov till och med bättre på nätterna. Nu har i princip alla effekter försvunnit, nu blir jag trött mitt på dagen igen fast jag har sovit kanske 10-12 timmar, någon motivation finns inte alls har ju fan svårt att motivera mig själv till att äta, tvätt och duscha…… De ända effekterna som jag märker av Ritalinet är att jag svettas mer, får kraftigare hjärtslag första timman efter jag har intagit dem. 

Får lite flashbacks till Lyrican och alla andra mediciner som jag har testat innan. De funkade bra 2-4 veckor och gav effekt sen så va det som om min kropp var helt immun mot medicinen.

Är det möjlig att ha sådan tolerans? Eller att så fort utveckla en tolerans mot praktiskt taget alla preparat jag har testat? Samma gäller i för sig alkohol tidigare också den tolerans jag hade innan jag sökte sjukvård är nog fan inte många som har knappt att en A-lagare har den :/

Ursäkta ett nytt långt och rörigt inlägg :/

Mvh

EasyFix

Annons:
Upp till toppen
Annons: