Annons:
Etikettadhd-add
Läst 1480 ggr
creativitet
6/10/13, 9:30 AM

Kan man "tappa" sitt H (ADHD till ADD)

Hej :-)
Jag funderar mycket på min diagnos ADD som jag fått som vuxen. Jag är väldigt stillsam, lugn och sansad (åtminstone på ytan) men har en inre rastlöshet, tusen tankar i huvudet och ständigt rastlösa/viftande fötter etc. Jag har ett helt otroligt stillsamt och harmoniskt humör, brusar väldigt sällan upp och är snarare rätt harmonisk. Dricker inte alkohol och är inte intresserad av uteliv. En hemma-mupp.

Jag har alltid varit trött och haft svårt att komma igång med saker, koncentrationsproblem, är intressestyrd osv

När jag var i tonåren hade jag ett hemskt humör och min mor o far fick ta många skrik och duster. Jag var vild och festade mycket och hängde "på stan" med "fel umgänge".

I 20-30års åldern var jag en aktiv och driftig företagare med tusen järn i elden, struliga förhållanden och rörigt men ändå socialt ordnat liv.

Hela tiden fram till drygt 30 (är 45 nu) så kan jag "se det där Hyperaktiva-H:et" men nu är jag snarare jämt trött och har oerhört svårt att komma igång. Sover mycket utan att bli utvilad och har svårt att komma igång ens med "intressesaker" (nej, jag är INTE deprimerad) Det är som att jag totalt har tappat mitt startsnöre, så jag funderar mycket på om man som vuxen kan "tappa H:et"….Fler som känner som jag?

"Livet i mitt huvud är långt mer intressant än livet utanför"

Annons:
fluffymind
6/11/13, 8:26 PM
#1

Jo, jag känner igen mig. Lite grann är det väl åldern som segar ner sinnet lite, i mitt fall fick jag ADD-diagnosen nyss vid fyllda 56. I yngre år var jag rätt utlevande och i total avsaknad av koncentrationsförmåga och självdisciplin. En del av det senare har jag lyckats skapa mig själv under alla år som ökande ansvar för familj och arbete har slipat av kanterna, resten hoppas jag Concerta kan hjälpa till med.

Svårt dock att skilja på vad som är H:et i en tänkt diagnos och vad som är vanligt vuxenblivande. Ser du dig omkring, kommer du notera att också dina friska generationskamrater har tappat gadden, på gott och ont.

iSawa
6/12/13, 8:15 AM
#2

Vet inte om det stämmer men har hört att många som fått diagnosen ADHD som barn/yngre vid vuxen ålder får ADD, så det kan nog stämma =)

creativitet
6/17/13, 12:41 PM
#3

Jag äter sen två månader Medikinet. Men jag vet inte om det har varit positivt eller negativt. Upplever en större vakenhet men det känns som att den lilla kreativitet jag har dog. Visst har tankarna fokuserat mer på "en sak i taget" men är det positivt alltid? det gör istället att jag har svårt att hålla flera bollar i luften samtidigt även beträffande vardagliga saker. Jag hade npg hoppats mer på medicinen än vad den hittills gett. jag har tänkt göra en utvärdering efter semestern och avgöra om jag ska fortsätta eller inte. Tror att medicin kanske hjälper dem med H bättre? Jag menar att det får rätt saker att få fokus? För mig som jämt är trött och rätt håglös med avsaknad av startknapp så känns det som att centralstimulerande har en alltför lugnande effekt på ett redan "segt" sinne….svårt att förklara hur jag menar :-)

Jag äter idag Medikinet tre gånger per dag. !0mg depot morgon + 10mg depot lunch samt vid behov 5-10mg tablett på eftermiddagen. Totalt alltså 20-30mg/dygn. Jag hade nog hoppats att det på något vis hade fått min trötthet att ge vika för en mer vardaglig ork. Men det har som jag skrev. gjort mig mer "vaken" men inte mindre trött…..

"Livet i mitt huvud är långt mer intressant än livet utanför"

Upp till toppen
Annons: