Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (4) Senaste inläggen

ADD & ADHD relaterat Olika former av autism Tourettes Syndrom Motorikstörning (DCD) Tvångssyndrom (OCD) Trotssyndrom (ODD) Ansiktsblindhet (Prosopagnosi) Dyslexi & Dyskalkyli NPF + Psykisk sjukdom Övriga NPF Kan jag ha en diagnos? Utredningar (Hur? Var? När? Varför?) Allmänt Presentationer & Nya medlemmar Hjälpmedel & Stödinsatser Läkemedel & Behandlingar Lagar och regler (LSS, SoL, m.fl.) Ekonomi Kost och matlagning Tips och goda råd Var vi bor (Tråd för landskap/stad) (IRL-vänner sökes) Vänner sökes Tester Bilder & Foton Litteratur Media Dagis / Skola / Jobb / Praktik Familjeliv Diskussioner om NPF Berättelser ur verkligheten Fetalt Alkoholsyndrom (FAS) Off topic - [OT] Dagbok Lekar / Kluringar Om sajten & Om iFokus
Läkemedel & Behandlingar

Concerta- biverkningar

2013-06-16 14:10 #0 av: Xanthic

Har precis höjt dosen från 18 mg till 36 och känner av konstiga biverkningar.
Har blivit extremt trött och har svårt att hålla mig vaken. det var ju liksom mitt problem från början så det känns ju inte så kul. Har dessutom fått lägre och oregelbunden puls, spänningar över hjärtat samt är frusen.
Tycker att biverkningarna är konstiga. Vid 18 mg kände jag åtminstone lite positiva effekter som att ha lättare att fokusera och bli lugnare i huvudet (tankarna spinner inte på).
Idag (dag 2 med 36 mg) känner jag inget av det positiva, främst pga tröttheten... Blir ju dessutom nervös av att ha de här känningarna på hjärtat. Vid 18 mg fick jag ökad puls istället vilket lugnade sig efter 3-4 dagar.

Är det här normalt eller? Bör man söka hjälp om det inte ger sig eller blir värre? Eller är det här övergående biverkningar som är ofarliga? Det känns ju lite obehagligt. :/

Anmäl
2013-06-16 14:45 #1 av: Dampmongo

Hej, jag blev seg och "trött" av Concertan i början. Dina hjärtklappningar är lite oroväckande. Jag vet att man får åka in och kolla blodtryck efter två veckors medicinering. Ring och fråga. Låter lite läskigt. 

Anmäl
2013-06-19 09:47 #2 av: Xanthic

Har fortsatt med medicinen och inte upplevt detta igen. Läkaren sa att jag skulle ringa om det händer igen.

Anmäl
2013-06-19 13:52 #3 av: Dampmongo

Vad skönt! Imorrn ska jag träffa min ADHD-sjuksyster och lämna tjejens "utredning" av mig efter concertan. 

"Har blivit lugnare och mer uthållig, orkar vara vaken en hel dag och till och med göra saker som ex. städa, diska, träffa folk utan att bli jättetrött som förrut. Han blir inte lika lätt upprörd/arg längre. Inte lika impulsiv, kan stanna upp och tänka efter verkar det som. Har fortfarande problem med sömnen, går och lägger sig sent och vaknar ca 12 på dagen. Upplever att han forfarande har svårt med koncentrationen , speciellt när det gäller skrivandet. Upplever inte att han har så stark motivation till att förändra rutiner osv. Lever i gamla mönster, har svårt att ta tag i saker som att träna, äta på regelbundna tider osv. Behöver hjälp med det." 

Rätt bra beskrivning av allt positivt som medicinen medför/kan medföra. Men medicinen skapar inga mirakel, den ger oss bara "lugnet och sömnen" så att vi kan ta tag i saker. Som du ser så är jag lugn och mer uthållig men har jävla svårt att ändra på 10 år gamla rutiner. Jo, jag skulle kunna skylla på att jag skriver en väldigt krävande uppsats som är jäkligt tråkig att skriva emellanåt. Men i slutändan handlar det om att lära sig sova och vakna på rätt tider, aldrig slarva med kosten och träna. 

Det kommer bli hur bra som helst för dig tror jag!! 

Anmäl
2013-06-19 15:38 #4 av: Xanthic

Det låter ju lovande för dig iaf!

Har varit sjuk i samband med insättningen så det är lite svårt att veta vad som beror på infektion och vad som är biverkningar. Har dragit på mig en bihåleinflammation som gjort mig rätt sliten. Det blir dock värst på eftermiddagarna när medicinen också gå ur så det kan ju vara en kombination. :/

Känner igen det där med att orken och uthålligheten ökar. Det var dock mest påtagligt när jag började på 18 mg. Då satt jag och pluggade hela dagarna, utan större problem med att fokusera, och orkade vara igång även på eftermiddagen. Men när medicinen gick ur så var det som att någon drog igen ridån igen. Jag vart helt slut och orkade knappt prata. Läkaren sa att det kanske behövs kompletteras ytterligare på eftermiddagen men att vi ska se hur det går med det här först.

Kommer inte vilja höja dosen mer fören jag blivit av med infektionen, kroppen har tillräckligt att jobba med just nu känner jag. Och jag vill dessutom känna hur det känns med medicinen när jag är frisk, kanske känner jag en helt annan effekt då.

Lycka till med uppsatsen!

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.