Annons:
Etiketthjälpmedel-stödinsatser
Läst 5313 ggr
zatanica
2013-07-07 20:40

Kedjetäcke

I morgon ska jag hämta mitt 10 kg tunga/lätta kedjetäcke, ska bli spännande. Hoppas det ska göra att jag får bättre sömn.

Har varit i en period länge nu då jag sover max 5 timmar per natt, inte direkt världens bästa kvalitet på de timmarna heller.

Någon annan här som har ett kedjetäcke som kan berätta om sina erfarenheter?

Testade även de två olika sorternas bolltäcken när jag var och provade ut, men tyckte de var för stora och konstiga på något vis, även om det med både stora och små bollar var ganska så ok så föll kedjetäcket mig mera i smaken.

Lite konstigt då jag älskar mitt duntäcke och alltid velat ha stå stora och tunga täcken som möjligt.

Annons:
Zaphix
2013-07-07 21:05
#1

Ska nog faktiskt våga ta upp detta med sköterskan nästa gång jag ska dit och prata om läkemedel, borde bli snart.

Insett mer och mer att detta är nog vad jag behöver om jag ska klara av att sluta med starka sömntabletter, vilket jag borde göra.

Var det du som tog upp det eller sjukvården?

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

zatanica
2013-07-07 21:42
#2

Nej det var faktiskt min kurator och specialpedagog som tog upp det och fixade möte med arbetsterapien.

Hade inte en tanke på att det skulle kunna vara något för mig eller att det kanske rent av skulle funka.

Men efter att jag varit och provat de olika varianterna så såg jag mig slagen 🙂och insåg att det nog kunde vara något för mig trotts allt. Sedan dess har jag bara längtat tills jag ska få hämta det och prova det. Så räkna med att jag myser ner mig med det i morgon så fort sambon åkt iväg till sitt nattskift så lägligt och bra  😃

Men återkommer med egna rapporteringar också om vad jag tycker.

Tycker du ska ta upp det, kändes lite som att man fått en rejäl powenap  efter man testat dem. Svårt att förklara men kändes helt underbart, lite euforiskt kanske rent av.

mingman
2013-07-07 21:43
#3

Jag har ett bolltäcke som jag använder periodvis. Testade kedjetäcket men tyckte det var högst obehagligt.

Jag har aldrig haft enorma sömnproblem, men har periodvis en ganska dålig nattsömn, vaknar ofta etc. Och då hjälper det absolut. Jag känner mig mer utvilad på morgonen då jag använt det.

Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/

Zaphix
2013-07-07 21:46
#4

Låter ju underbart!

Hade varit så skönt att efter alla år med sömnproblem få något annat än kemisk hjälp. Ätit starka sömnmediciner nästan varje natt i ett par år och det känns ohållbart i längden.

Kedjetäcke känns med hållbart..

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

zatanica
2013-07-07 21:52
#5

Lite samma här periodvis kan jag vara vaken typ väldigt länge även om jag är trött kan jag inte somna. Andra perioder skulle jag kunna somna vid 20.00 men blir oftast man lägger sig runt 23.00 då sover ca 4-5 timmar för att sedan vakna och gå och kissa. Efter det så är jag mer som i dvala och är halvt medveten och drömmer massa. Känner mig utvilad max en gång per år efter att jag sovit.

Hoppas få uppleva fler sådana tillfällen nu.

Men troligen kommer även sambon ha nytta av det, han har däremot oerhört svårt att somna och komma till ro.

mingman
2013-07-07 21:53
#6

#4 Hoppas det funkar för dig!

Sömn är jobbigt när det strular. En dålig sömnnatt förstör hela dagar för mig. Och som sagt, då anser jag mig inte ha svåra sömnproblem, utan mer nåon jobbig natt någon gång ibland.

Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/

Annons:
tarotlasse
2013-07-08 09:01
#7

Jag har ett kjedjetäcke o fungerar jätte bra för mig.

Visserligen har jag lika svårt att somna fortfarande men när jag väl somnar så ligger jag kvar i sängen hela natten.

Innan var jag uppe på nätterna och vandrade mm

Men med täcket så blir jag i sängen  under natten.

Jag har provat bolltäckena också men de gillade jag inte alls. De var klumpiga, prasslade och fruktansvärt varma.

Lasse

Zaphix
2013-07-08 09:35
#8

#7: Det där med att dom är varma låter inte helt fel för mig som fryser konstant. Sover hela vintrarna med dubbla täcken + fleecefilt, två tröjor, täckbyxor + mjukisbyxor och yllesockar. I sommar har jag sovit med mössa och vantar..

Kanske är därför jag har svårt att sova, för jag fryser så mycket..?

Är kedjetäcken kalla?

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

M A N I N A N
2013-07-08 11:20
#9

Jag har lånat kedjetäcke av mina barn och jag trivdes mkt bra med det. Sedan något halvår tillbaka har jag inte kunnat låna det längre så i november började jag en lång och omständlig process för att få ett eget. I slutet av juli är denna väntan slut och då ska jag hämta ett på habiliteringen. Jag ser fram emot det mycket för jag sover märkbart bättre med kedjetäcket. Vaknade inte lika ofta och behövde inte gå upp lika många gånger. Kedjetäcket är inte särskilt varmt tycker jag. Jag brukade ha extra täcke på vintern. Bolltäcken är varmare. Det jobbiga är att byta lakan för täcket är ju så tungt. Eller om barnets täckehamnar på golvet. Då orkar detinte lägga upp det själv i sängen utan jag måste upp och hjälpa till och då är den nattens sömn förstörd för mig. Men det händer inte så ofta.

M A N I N A N
2013-07-08 11:22
#10

Jag har lånat kedjetäcke av mina barn och jag trivdes mkt bra med det. Sedan något halvår tillbaka har jag inte kunnat låna det längre så i november började jag en lång och omständlig process för att få ett eget. I slutet av juli är denna väntan slut och då ska jag hämta ett på habiliteringen. Jag ser fram emot det mycket för jag sover märkbart bättre med kedjetäcket. Vaknade inte lika ofta och behövde inte gå upp lika många gånger. Kedjetäcket är inte särskilt varmt tycker jag. Jag brukade ha extra täcke på vintern. Bolltäcken är varmare. Det jobbiga är att byta lakan för täcket är ju så tungt. Eller om barnets täckehamnar på golvet. Då orkar detinte lägga upp det själv i sängen utan jag måste upp och hjälpa till och då är den nattens sömn förstörd för mig. Men det händer inte så ofta.

Allamej
2013-07-08 13:12
#11

Jag måste vara den enda som tycker att kedjetäcken är varma som bara den. Men nu väntar jag på ett 5 kg´s kedjetäcke eftersom det som vägde 8 kg tryckte för hårt på mitt sår och gjorde det svårt att andas.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

tarotlasse
2013-07-08 19:51
#12

#11 Nej du är inte den enda som tycker kjedjetäcken är varma. 

Jag tycker det är alldeles för varmt nu på sommaren och kan kännas lite för varmt andra årstider också men det är långt i från så varma som dessa bolltäcke.

Lasse

M A N I N A N
2013-07-08 20:13
#13

Hurra i morgon kan jag hämta 10 kg kedjetäcke. Men får ha det på prov fyra veckor först och måste fylla i schema varja dag och natt och beskriva hur täcket inverkar på min sömn och vaken/trötthet under dagarna under denna period. Sedan görs en utvärdering då mina scheman gås igenom och bedöms. Om jag anses ha haft nytta av täcket får jag behålla det. Om inte får jag lämna tillbaka det. Så tror jag att det kommer att gå till. Är det så för er andra också?

Annons:
zatanica
2013-07-08 21:14
#14

Japp #13 så har jag det med, hämtade ut det idag, var visst "bara" på 8 kilo. Hade för mig att vi sa 10 men men, ska snart krypa ner och titta på tv. Har oxå någon lapp jag ska fylla i. Lät som att jag bara kunde behålla det oavsett vad de säger sålänge jag själv tyckte om det ocg tyckte att det hjälpte något.

Labolina_73
2013-07-08 21:28
#15

jag har ett kedjetäcke på 8 kg och det är så himla skönt att sova med..

jag använder mitt varje natt.

/Linda

M A N I N A N
2013-07-08 21:45
#16

Så bra #14. Så generösa är de inte där jag bor. Här måste man ha dokumenterad nytta av täcket. Och när det gäller barn som bor växelvis hos båda sina föräldrar så förskrivs endast ETT täcke. Min son har ett 10-kg täcke och det anses att vi föräldrar ska packa ner detta täcke och flytta det mellan oss varje gång sonen "byter". 😡😡

tarotlasse
2013-07-08 21:51
#17

#14 

Jag fick också först testa täcket i 4 veckor och fylla i dessa papper om hur jag upplevde täcket och om jag märkte några förändringar under dessa 4 veckor.

Det var min arbetsterapeft som föreslog  att jag skulle testa detta täcke. 

Men hon fick själv inte ta  det beslutet om att jag skulle få testa detta täcke.

Utan det fick hon skicka en ansökan om till kommunens LSS handläggare.  Som i sin tur skickade 2 st arbetsterapefter från vård o omsorgs förvaltningen på hembesök för att se om jag var i behov av detta täcke. 

Det kom inte fram några som helst nya saker utöver det som stod i ansökan  under detta besök men det var i alla fall en trevlig fika stund.

Men enligt mig ett totalt onödigt besök. 

Efter detta hembesök så blev jag beviljad detta täcke och  det tog 2 veckor. Så ytterligare ett hembesök av  2 arbets terapefter V.O.F som körde hem täcket till mig förklarade hur jag skulle fylla i denna sömn dagbok och lämnade tvättråd o,s.v  Blev tydligt informerad om detta täcke bara var ett lån och skulle återlämnas  om jag inte trivdes med det. 

Efter dessa fyra veckor så ytterligare ett återbesök för att gå igenom denna dagbok jag fyllt i men då skickade man bara en arbetsterapeft. 

Plus att jag återigen informerades om tvättråd och att det enbart var ett lån och om jag inte använde det eller om jag avlider så ska det lämnas tillbaka till vård och omsorgsförvaltningen.  

Jag fick betala  100 kr i avgift för hembesöken de gjorde.

Inget att protestera emot tycker jag men all denna byråkrati med olika handläggare och 3st hembesök.

Så  det är inte  så konstigt att man kallar det för den ofantliga sektorn och att den offentliga vården kostar så mycket pengar.

För det  kunde vara betydligt smidigare och kostnads effektivare  och fungerat  precis lika bra om den första arbetsterapeften kunnat beslutat detta  med en gång och gett mig  den informationen på ett enda besök. 

Lasse

M A N I N A N
2013-07-08 22:14
#18

Tur att de inte gör hembesök här för såna avskyr jag. Man kan fråga sig om de inte har viktigare saker att göra. Det är samma här när det gäller att min arbetsterapeut varken får bestämma om jag får prova eller behålla täcket. Det är det någon annan som gör. (Jag tror att det är samma person som bestämmer att barn får klara sig med ETT täcke oavsett om de bor på två ställen) Undrar just om det kostar mycket för habiliteringar mfl att låna ut tyngdtäcken. De är ju dyra att köpa in men de borde ju hålla i många år. Jag tänker att sömnstörningar ju kostar samhället väldigt mycket pengar. Sett ur det perpektivet kan man ju tycka att det borde löna sig att hjälpa dem som behöver att få en god sömn utan knussel. Särskilt barn. Tänk vilken vinst för alla när ffa barn med diagnoser kommer mindre trötta till skolan än när de är outsövda under lektionerna… Ja jag förstår inte hur de tänker. Jo, de tänker pengar. Men bara de pengar de är satta att själva spara in på. Suck…

zatanica
2013-07-17 20:01
#19

Nu har jag haft mitt kedjetäcke i en vecka och typ 2 dagar så tyckte det var dags att skriva lite om det.

Måste säga att jag är förvånad då jag inte hade några som helst förväntningar. Älskar det och skulle inte vilja bli av med det, det är verkligen supermysigt. Så pass att jag släpade med det ner till tv:n en kväll. Men det skulle inte skada om det var lite tyngre tror jag.

Har haft lite problem att få ha täcket för mig själv dock då sambon gärna snor åt sig ett hörn och då tycker jag inte det ger samma effekt. Vill gärna gosa ner mig i det bara jag och då blir man ju lite smått osocial. I natt var jag vänlig och lånade ut det till sambon då han hade migrän. Han somnade snart och sov gott. Mer än vad man kan säga om mig sov typ inget alls, låg bara i smådvala och vaknade helatiden. Tror att jag kommer nämna att min sambo nog skulle behöva ha sig ett eget täcke 😃

Annars så sover jag bra mycket bättre, vaknar lite tidigare, känner mig lite lite piggare, inte mycket men lite. Somnar lite fortare. Vaknar inte efter några timmar för att sedan inte kunna somna riktigt igen. Har en ganska så orolig sömn tror jag då jag drömer mycket och ligger och snurrar runt. Tror täcket lugnar ner mig på något vis. Skulle lätt kunna bo i det dag och natt. 🙂

Zaphix
2013-07-17 20:04
#20

Härligt att du blev hjälpt av det!

Vill också ha, men tror inte det är möjligt i och med att jag inte bor i mitt landsting längre och inte kan komma på besök för att få ett. Får vänta några år.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Annons:
zatanica
2013-07-17 20:11
#21

Hm ja zaphix det kan ju bli lite lurigt kanske. Men kommer du vara skriven hos dina föräldrar eller vid skolan?

Nog för att det är semestertider och så, men det är ju alltid värt att höra. Förklara att du vill prova och varför, förklara sedan hur din situation ser ut att du ska plugga på annan ort så kanske de kan ordna med mötena när du är hemma hos dina föräldrar.

Själv så provade jag täckena vid ett möte, tog ca 30 minuter. Sedan fick jag ett datum när jag skulle hämta det, det fick jag under ett annat möte så det tog typ 5 minuter.

Sedan ska jag skicka in min egen utvärdering med posten. Sedan vad jag förstod så är det bara att behålla det så länge jag vill om jag vill ha det kvar. Annars ska jag lämna tillbaka det efter provtiden om jag inte vill ha det. Sedan om jag inte längre vill ha det ska jag oxå lämna tillbaka det.

Zaphix
2013-07-17 21:24
#22

#21: Är skriven hos föräldrarna just för att jag vill vara kvar på denna mottagning och slippa hamna utanför systemet.

Dock skulle det gynna mig på andra sätt att byta landsting, då hade jag haft möjlighet att operera bort den lösa benbiten i min fotled som besvärat mig och gett mig smärta ett år nu. Fick inte ens tid på vårdcentralen för det var inte akut då de bara tar emot akutfall under sommaren. Inte jättekul då jag vissa dagar har rejält ont och det är många saker jag inte kan göra pga. fotleden.

Så misstänker att få tid hos en arbetsterapeut för att få kedjetäcke är kört nu under sommaren..

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Zaphix
2013-07-17 21:25
#23

Kan man inte sy ett eget?

Kan du inte visa bild och förklara hur det är uppbyggt. Hade ju kunna varit ett projekt för mig i sommar, bland alla andra projekt jag har på G..

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

zatanica
2013-07-18 20:36
#24

Ska se om jag orkar ta bild, men gå in på somna.eu där finns nog bilder och lite förklaring annars.

Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: