Annons:
Etikettannat-npf-relaterat
Läst 4847 ggr
[hananas]
2013-07-12 03:58

Extremt känslig hud, sängkläder

Jag har nyligen fått reda på att jag har ADHD och en liten chans för autism eller Asperger och efter detta besked så är det många pusselbitar som fallit på plats som haft med min livsstil att göra, samt beteenden och lite annat smått och gott. Men nu på senaste tiden har jag av någon konstig anledning utvecklat en extrem känslighet mot vissa material och beröringar, speciellt mot mina sängkläder, jag tål inte mitt täcke på min hud men samtidigt måste jag ha täcket inlindat runt mig själv för att kunna sova för jag lider av kraftig rastlöshet i mina ben och då lidar jag typ in täcket runt benen och kroppen för att dom ska ligga still, men när jag väl lagt mig på plats så hänger täcket löst över min rygg och nästan river, det är överkänsligt på hela kroppen men det är just på ryggen (och baksidan av armen som jag även ligger på) som är känsligast och jag kan inte sova över huvud taget pga detta, vad ska jag göra? Finns det ens något man kan göra?

Annons:
[hananas]
2013-07-13 11:42
#1

Någon??

Honestyisdead
2013-07-13 13:13
#2

Använd överdrivet mycket mjukmedel då du tvättar och torktumla sängkläderna. Det kan hjälpa till att göra det mjukare.

Och köp bra mjukt sängklädesmaterial.

Illusion
2013-07-14 23:01
#3

Känslighet mot tyg och beröring tyder på autism/asperger. Köp bättre sängkläder, dyra brukar vara mjuka.


☮ and ❤ among each other ✿

[NinaCrown]
2013-07-16 00:16
#4

Har du provat sidenlakan? Brukar inte alls ha samma riviga känsla som bomullslakan kan ha, dock är min erfarenhet att de blir urtvättade och tråkiga fortare än bomull.

Men kan vara för mina katter 🤪 de kloar och pälsar överallt.

[hananas]
2013-07-16 10:39
#5

Hm jag tror jag formulerade mig lite fel till er, det gör liksom inte ont i huden, det river inte som en smärtsam känsla utan det är mer som att den lätta beröringen av täcket känns mer än vad det borde, det kittlar onödigt mycket och när jag andas så åker täcket upp och ner på ryggen och det känns för varje millimeter, det är jobbigt för jag försöker alltid hålla igen min andning när jag ska somna så det inte ska bli så…. hur bra är det liksom :(

[NinaCrown]
2013-07-16 11:42
#6

#5 Känner igen den känslan när det kommer till tjockare och tyngre täcken… Har du testat med ett lättare? Eller kanske bara en filt nu på sommaren?

Annars skulle jag rekomendera att du gör något utmattande precis innan du ska sova, tex jogga, för att se om tröttheten hjälper till att inte "övertänka".

Är det jag kommer på nu iaf 🤔

Annons:
Honestyisdead
2013-07-16 11:49
#7

Ha bara täcket runt benen kanske? Borde ju fungera nu på sommaren i alla fall.

Rundgång
2013-07-19 10:47
#8

Har du hört talas om sensmotorisk Träning? Den används att på sikt ( veckor/ månader) bli av med olika typer av rastlöshet, överkänslighet vid beröring osv. Många med NPF - diagnoser upplever att de blir lugnare, stabilare av detta. Jag tror man kan hitta de vanligaste övningarna på nätet. Behandlingsterapeuter är däremot dyra. Grunden är att stimulera sinnen. Sen finns det motorisk/ rörelseträning som syftar till att stimulera båda hjärnhalvorna. Man utvecklar nervbanor och det leder på sikt till mindre stress ( samma grej som att hyperaktivitet är en reaktion på överbrlastning blid man stressad/ spänd av understimulerade nervbanor). Det finns oxå en del på nätet och Bibliotekesböcker tror jag. En klassisk variant som använder mycket av samma rörelser är chi-gong som är lätt att komma igång med för det finns mycket på nätet om. Det finns även något som heter reflexintegration som använder sig av liknande rörelser ( men är dyrt ). Poängen med alla dessa är att de på sikt rättar till obalanser och minskar spänningar / hyperaktivitet / överkänslighet och gör kroppen lugnare. Men det fiffiga är att vissa av dem är väldigt effektiva direkt. Tex "rygghasning" : ligg på rygg med böjda ben och fötterna i golvet. Gnugga ryggen fram och tillbaka genom att trycka i fotsulorna. Försök göra ryggen så platt som möjligt och låg gung-rörelsen fortplanta sig i Nacken så att huvudet gungar med. Gör hur länge och ofta som helst. Uppfattas av många som sövande. Många med NPF-diagnos får låna sk " kedjetäcken" som är tunga för att skapa det där extra trycket du verkar eftersträva. Man kan alltid mejla eller ringa " hjälpmedelscentralen" på sitt landsting för att få tips om hjälpmedel ( det finns även sk bolltäcken mm) men dessa är jättdyra så du behöver blog försöka komma åt en remiss på något sätt om du ska få möjlighet att prova utan att bli ruinerad. Tyvärr har jag inga länkar på lut eftersom jag har lyckats träna bort mina egna problem för flera år sedan.

Line333
2013-07-19 10:56
#9

Vill bara intyga att reflex/sensmotorisk Träning som nämns i inlägget ovan är fantastiskt bra på många, många sätt. Synd att det är dyrt, för det är något som verkligen hjälper mot överkänslighet när det gäller lätt beröring av huden. Men hur är det att sova med pyamas? Kan det hjälpa?

Upp till toppen
Annons: