Annons:
Etikettdiverse-npf
Läst 2199 ggr
Sstar
2013-07-13 23:43

Snälla förklara för mej!

Min son har fått diagnos hyperaktivitets och impulskontrollstörning! På BUP kallade dom det för ADHD, men om jag förstått det rätt, är det ändå inte det fullt ut! Uppmärksamheten finns, men funkar ju inte så bra pga övriga problem! Åh, jag fattar liksom inte. Finns det så många varianter inom NPF? Arbetsminnet va det heller inget fel på o det va ju skönt, men dåligt arbetsminne är väl synonymt med ADHD eller? Är det nån undergrupp av ADHD? Snälla snälla nån som är insatt kan väl förklara så jag fattar!!!!!!!

Annons:
Ladydragon
2013-07-14 20:43
#1

Det bästa vore väl om BUP kunde förklara för dig….ett bra tips är att ta med papper och penna och skriva ner så man inte glömmer det 

sen om man googlar så borde det väl finnas en del att läsa om det 

Attentions hemsida har oxå rätt bra information

[NinaCrown]
2013-07-16 00:23
#2

Be om att få ut din sons utredning, läs igenom den ordentligt och förstår du fortfarande inte så gå tillbaka till bup och kräv en ordentlig förklaring 🙂 Kanske kan dem boka in ett speciellt möte endast för dig (och kanske pappan?) där utredaren får gå igenom allt steg för steg. ADHD, precis som alla andra bokstavsproblematiker, kan variera något enorm från person till person. Det vissa med en diagnos har jättesvårt för, kan en annan med samma diagnos bara rycka på axlarna över…

Är de som gjort din sons utredning som vet mest i det här fallet, och som hans mamma behöver du ju ordentliga svar så att du vet hur du ska stötta och hjälpa. Mitt råd är därför att höra av dig till bup och kräv den hjälp ni har rätten att få 😃

Sstar
2013-07-16 11:09
#3

Tack för era svar! Jag har varit på ett möte ang.diagnosen, men blev inte mycket klokare! Nu har jag dock fått det förklarat så jag förstod och min sons diagnos är aktivitets och impulsstörning, i vissa landsting är det synonymt med ADHD, i andra inte. Ska be att få ut alla tester oxå som e gjorda för att på så sätt lära mej allt om min sons styrkor o svagheter.

Rundgång
2013-07-19 10:09
#4

Vad händer sen? Det finns ju tre av myntet avseende habiliterin 1) anpassa miljön för barnet ( dvs sänka kravet på barnets anpassningsförmåga/ prestationsförmåga) 2) Träna barnet på specifika svagheter ( tex öva upp impulskontroll) 3) Träna barnet på strategier gör att kompensera för sina svårigheter Samtliga måste tas omhand för att få full effekt. Ska det göras i skolans regi eller under vägledning av BUP ? oavsett vem som har ledarhatten - glöm inte att du behöver hjälp i alla miljöer! OM skolan hanterar alla tre aspekter i skolan behöver ni också stöd för att bygga strategier hemma. Skolans kompetens räcker sällan till. Håll kvar kontakten med BUP och försök se till att ni har kontinuerlig uppföljning.

Sstar
2013-07-19 12:03
#5

Vi har gått på föräldrautbildning och skolan är fantastisk(ovanligt men sant). Mitt stora problem just nu är att veta vilka beteenden som är viktigast att jobba med! När skolan är igång kör vi mycket med rutiner för att sonen ska må bra. Men hemma är det just nu tjatet som är jobbigt. Tex om vi är hos gäster och han har tråkigt. Då får han valet att åka hem med pappa, men det vill han INTE för han ska va med mej HELA tiden. Då väljer han att stanna kvar o tjata ihjäl mej. Där vet jag inte riktigt hur jag ska göra. Kom gärna med tips! Eller om han e hemma o har tråkigt, då tjatar han ihjäl en! Jag menar inte tjata som ex hans syster tjatar utan han terroriserar en! Ska man bara ignorera detta eller finns det nåt sätt att jobba med det på?

[NinaCrown]
2013-07-19 13:46
#6

#5 Det finns inget du kan syselsätta honom med? Tex rita, spela något spel, pussel, rubiks kub eller vad som helst? Tror det skulle vara skönt för honom att ha något att falla tillbaka på när han inte vet vad han ska göra tänker jag 🙂

Annons:
Rundgång
2013-07-19 13:46
#7

Vi har det likadant med vår pojke och jag måste erkänna att det är vår svagaste punkt också. Jag lägger en timme på kvällen enbart på att planera nästa dag och kartlägga vilka tillfällen han kan tänkas bli uttråkad eller tappa tålamodet. Sen när vi går igenom dagsschemat på morgonen går vi också igenom vad som kan vara krävande. Han får vara med och tänka vad han tror kan komma att bli svårt. Vi förhandlar sedan om saker han ska försöka klara av och vilka belöningar han ska få om han klarar det. Vi skriver upp det i en bok som ett " kontrakt" Vi tar med oss boken och där kan vi även göra överenskommelser om det dyker upp en situation som vi inte varit förberedda på. Belöningssystemet funkar jättebra om jag är utvilad och på mitt pedagogiska humör. Men när jag är trött övergår min fantastiska metod till hot och utbrott.

Sstar
2013-07-19 14:55
#8

Tack för era svar! NinaCrown, jag förstår att det kanske låter som att min son bara sitter hemma o att vi inte hittar på nåt! Tvärtom har vi alltid gjort väldigt mycket med våra barn o jag vill ofta när han e uttråkad tex spela kort, gå ut o spela basket. Jag brukar komma med förslag, men det han vill e va med kompisarna o när dom är borta på ngt det e då allt e tråkigt o va han då vill göra e att vi ska åka o handla ngt till honom eller ladda ner nåt spel som han definitivt vet att han inte får! Så nog försöker vi allt, men vi e liksom inte så roliga längre:( Tack rundgång för tipsen. Skrattade när jag läste det sista. Man vill verkligen inte va så, men ibland e man bara så slut och exploderar o gör exakt som man inte ska! Sen har man dåligt samvete hur länge som helst. Ja vad ska man säga? Underbara e dom våra barn:)

[veganlife]
2013-07-19 15:20
#9

Vad menas med arbetsminne egentligen?

Sstar
2013-07-19 19:00
#10

Ja alltså om jag förstått det rätt är det minnet som tar in o håller information o bearbeta den. Om du tex läser ngt o sen glömmer det o får läsa om o om igen, är arbetsminnet ingen höjdare!

[veganlife]
2013-07-20 00:04
#11

Okej, tack för svaret!

Det är ganska vanligt om en har Asperger va?

Sstar
2013-07-20 00:49
#12

Det vet jag faktiskt inte:( Men det är vanligt när man har ADHD iallafall! Jag vet inte så mycket om Aspergers om jag ska va ärlig! Du får gärna berätta.

[veganlife]
2013-07-20 01:11
#13

Jag vet fakta om Asperger men om jag ska vara ärlig vet jag oftast inte vad det betyder.

Asperger visar sig väldigt olika på olika människor.

De största kriterierna är:

1. Begränsad förmåga till ömsesidigt socialt samspel( Exempel bristande förmåga att använda varierande beteenden såsom ögonkontakt, ansiktsuttryck, kroppshållning och gester ELLER svårt med att skapa vänskapsrelationer ELLER brist på spontan vilja att dela glädje, intressen eller aktiviteter med andra. 

2.Begränsade, repetitiva och stereotypa beteendemönster, intressen och aktiviteter. ( Exempel fixering vid ett eller flera begränsade intressen. ELLER stort behov av rutiner så att livet blir väldigt inramat och icke spontant)

Något annat är Annorlunda tänkande, svårigheter när det kommer till:

Theory of mind

Central koherens

Exekutiva funktioner

Minne

Begåvning

Hoppas du förstår lite er om Asperger nu! : )

Annons:
Sstar
2013-07-20 08:38
#14

Tack så mycket:) Lite klokare blev jag.

Skogshumblan
2013-07-20 10:19
#15

Man får inte glömma att våra barn med eller utan diagnoser är barn. Det är inte något specifikt för diagnos att tjata om man är uttråkad eller vill ha något, det gör alla barn. Frågan är hur man som förälder hanterar och fostrat sina barn. Jag menar inte att låta som entrist besserwisser utan vill bara påminna om en grej som vi här har svårt med, vad är normalt för barn i en viss ålder och vad hör ihop med diagnosen? Kämpa på alla mammor, pappor och andra anhöriga, vi är våra barns möjligheter.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Sstar
2013-07-20 15:01
#16

Helt allvarligt så lät du lite som en besserwisser! Jag e ganska säker på att de flesta av oss vet att barn e barn, med eller utan diagnos, men man blundar ju för sanningen om man inte kan erkänna att våra barn har sina specialiteter;)

Skogshumblan
2013-07-20 15:03
#17

Jo jag förstod att det skulle låta så, men jag ber som sagt om ursäkt för det är inte menat så :) Våra barn är helt klart experter på vissa mindre smickrande sätt;)

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Sstar
2013-07-20 15:17
#18

Det e ok! Jag e bara så van vid liknande kommentarer från folk i omgivningen som vill bagatellisera när man ska förklara hur ens barn funkar med ADHD! Vill väl mest få lite stöd och igenkännande på sajten, då det e svårt att prata med andra om dessa sakerna! Hoppas du förstår hur jag menar!

Sstar
2013-07-20 15:23
#19

Kan jag få be om tips på hur man tränar på impulskontroll!?

Skogshumblan
2013-07-20 16:05
#20

Jag förstår precis. Det är,det bästa med denna sajt, vi stöttar varandra. Jag läser mest iofs ;)

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Annons:
[Zobora]
2013-07-20 21:26
#21

#8 Har man ADHD så är nya saker ofta ganska spännande. Det gör att första veckan/ veckorna på höstterminen kan fungera jättebra och sedan faller det. Eller när man provar nya rutiner, så fungerar det toppen i början, för att ganska snabbt krascha och man är sedan på ruta ett. En ny bekantskap kan vara himla intressant, till nyhetens behag försvunnit. Har man tråkigt kan man triggas extra mycket av nya leksaker, saker, tv spel, aktiviteter etc. Det är således inte så konstigt att han vill ha nya saker när trisstessen flyger på, och behöver i sak inte ha att göra med att ni är tråkiga, utan kan ha andra bakomliggande orsaker bakom sig.

Vad har han för intressen? Vad tycker han är kul? Vad är han bra på? Hur länge klarar han av innan trisstessen faller på? och är det i några speciella sammanhang det händer? Du har nämnt att det sker bla. hos bekanta. Vad skiljer sig i dessa situationer kontra situationer där han inte hamnar i trisstess och börjar tjata som ni upplever det? Vad triggar trisstessen när ni är hemma? och är det verkligen trisstess, eller något som ger sig i uttryck av trisstess? tex korvstopp i hjärnan av alla tankar som flyger förbi i skallen som man inte orkar fånga?

#19  Hur lagrar han minnen? Det vanligaste när man har ADHD är att man lagrar minnen i bilder, man tänker visuellt. Stämmer detta in på eran son? och kan du ge några exempel på när impulskontrollen inte fungerar och ni känner att den behövs arbetas upp?

Sstar
2013-07-21 11:42
#22

Tusen tack för du tar dej tid att hjälpa mej:) Min son gillar spela elgitarr, köra cross, fiska, spela xbox live, men det viktigaste just nu är kompisarna! Det e nästan alltid när han e utan kompisar som han blir superrastlös. Om det e uttryck för nåt annat e svårt för mej att avgöra, men ska försöka luska. Kan ju bara va som han e uttråkad, men hans impulsivitetsstörning gör att han måste berätta det för oss HELA tiden och HÖGT ( ja du förstår nog)!!! Det e ungefär samma borta, har han ingen kompis har han tråkigt. Såvida vi vuxna inte börjar prata om nåt som intresserar honom då tar han gärna över och pratar MYCKET och avbryter gärna. Att han avbryter mycket e ett av impulsivitetsproblemen. När han e arg skriker han alltid ut vad han vill ha sagt o det e väldigt frustrerande. Ja egentligen e alla situationer där han måste vänta svåra. Spelar ingen roll om lillasyster sover, jag sitter på toa…. Måste han säga nåt så skriker han så han e säker på att jag hör. Att lillasyster vaknar tänker han liksom inte på. Om hon sen vaknar så kommer han på att det va fel o då får han ju dåligt samvete. Känns som det e den problematiken man har med ADHD. Vi vet ju det åxo o försöker i mångt o mycket acceptera hur han e, men ibland blir det jobbigt:( Ofta kan jag tycka han e ganska häftig, då han ju verkligen tar för sej, men kan oroa mej för hans framtida relationer i olika sammanhang. Samtidigt e han väldigt omtyckt o har lätt för att få vänner( tack o lov). Så Kanske jag oroar mej i onödan! Jag e ju trots allt mamma;) Det där med hur han lagrar minnen vet jag absolut inte, hur tar jag reda på det? Än en gång supertack!

Skogshumblan
2013-07-21 12:16
#23

Du är absolut inte en dålig mamma! Du gör så gott du kan och det är ingen som kan säga annat till dig som inte lever ditt liv! Hur pass kan ni prata med din son och säga ex " Nu sover lillasyster och jag behöver göra si eller så, jag är där så kom till mig om du vill"? Kanske tar ett tag att jobba in men,jag tror det går. När det gäller din sons behov och problem så borde BUP ge er konkreta tips och hjälp. Jag tror skolan kan hjälpa er med att öva arbetsminnet, hör med specialpedagogen där och försök få hjälp av skolan. De har varit med förr och sett andra barn med ADHD. Varm,kram!

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Rundgång
2013-07-21 18:57
#24

Min son har väldigt låg impulskontroll. Han kan inte sitta vid ett matbord tex utan jag jagar honom med mat. Han behöver hela tiden stimuleras. Vi har blivit hans "slavar" i den bemärkelsen att minst en vuxen måste sysselsätta honom hela tiden annars får han vansinnesutbrott. Träningen ligger på mycket låg nivå jämfört med andra i hans ålder: klara att göra någonting själv i X min ( timglas) och sedan rejäla belöningar. Han klarar kanske 30 min/ dag. För att klara behovet av stimulans hyr vi unga tonåringar som han ser upp till som leker med honom. Vi har privatlärare i olika sporter som utmanar honom i mental uthållighet. Vi jobbar med sensmotorisk träning/ reflexintegration för att sänka rastlösheten och hyperaktiviteten. Det går bättre. Men hans behov av stimulans utifrån är Tiodubbelt mot hans jämnåriga. Vet inte hur vi skulle ha hanterat det om han hade syskon? Hur ge dem lika mycket uppmärksamhet?

Skogshumblan
2013-07-21 19:16
#25

OJ Rundgång vilken sits. Vad händer om du slutar jaga honom med maten och han får lära sig att sitta ner och äta, fast det är ok att gå ifrån lite i början? Jag tänker att det ändå är bättre att börja ta fajter nu när han är liten för tänk när han är tonåring och han gör som han vill. Jag vet att det är svårt, har egen son med hyperaktivitetsproblem och har elever i skolan som har ADHD och andra diagnoser med.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Sstar
2013-07-21 20:18
#26

Tack för era svar och tankar:) Skogshumblan, jodå vi pratar såklart jättemycket med vår son, men problemet med impulskontrollen tar ju över. Vi har försökt förklara o förklara att lillasyster måste få sova därför att…. Vi har satt upp påminnelselappar, och han VET, men han KAN inte! Han får jättedåligt samvete när han väcker henne och det känns ju åxo hemskt att han alltid ska ha dåligt samvete för alla "fel" han gör! Vi är relativt nya på denna diagnos och försöker lära och förstå så mycket som möjligt. Skolan är jättebra och de har en underbar förståelse vilket vi är väldigt tacksamma för. Men jag blir lite förvånad när jag hör att du jobbar på skola, men du verkar inte va så insatt ändå i vad diagnosen innebär! Jag menar absolut inget illa, men att " prata" ADHD barn tillrätta e ju liksom det som inte funkar. Det funkar på "vanliga" barn , men inte på de med ADHD. De vet som sagt oftast vad som gäller, men kan inte hejda sig. Rundgång, det är skönt att höra hur andra har det o hur andra gör! Jag har full förståelse för att du jagar sonen med mat, man vet ju hur det blir om blodsockret sjunker:((! Vår son gillar mat och klarar inte sluta äta när det e gott, men hoppar åxo upp o ner men det stör oss inte så mycket. Vad är sensmotorisk Träning? Hur gammal e er son?

Skogshumblan
2013-07-21 20:38
#27

Sstar jag tar inte illa upp, tvärt om. Ja det är ju en jobbig sits när barnen inte kan låta bli och den blir ledsna. Nä självklart kan man inte prata med ADHD barn så som man gör med "normala", men när de är lugna och det funkar måste man ju ge dem förklaringar eller på andra sätt prata med dem. Och som förälder eller vuxen i skolan ex. måste vi ju lära känna barnet och ligga stegen före så att det _inte_ blir misslyckande för barnet. Vad det än innebär för oss vuxna. Alla barn är olika och vi får prova oss fram precis som vi föräldrar gör.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Annons:
Skogshumblan
2013-07-21 20:40
#28

sstar, man får som lärare ingen vidare utbildning då vi läser till lärare om diagnoser utan den kunskap vi får är via erfarenheter, föräldrar, enstaka fall bup och skolpsykologer så jag är jätteglad att jag själv har diagnosbarn och kan förstå både skola och föräldrar i de situationer som blir :)

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Sstar
2013-07-21 20:53
#29

Oj, jag visste inte att ni pedagoger själva måste skaffa er kunskap om diagnoserna! Det e ju sorgligt egentligen, när man vet att det finns minst en i varje klass. Vi får hoppas det blir ändring på det! Hur gör man på din skola om ngn elev funkar för dåligt i klassen? Har ni ngn form av resursgruoper? Vilken diagnos har din son och hur gammal e han om det e ok att jag frågar?

Skogshumblan
2013-07-21 22:50
#30

Sstar nä jag förstår att det är svårt för er att veta så därför ville jag tala om det. Vi lärare är inga superpedagoger som,kan ta alla barn men,vi gör så,gott vi kan ( eller iaf de som tar sina jobb på allvar). Vi har tur, en klok och förstående rektor, två specialpedagoger som på olika sätt är jättebra på diagnosbarn, en skolpsykolog som är väldigt duktig och kompetent på att utreda barn, prata och lirka med föräldrar och pedagoger. Har jobbat på skolor där det inte är så. Min son är inte utredd nog för att ha en färdig diagnos men de har en bild av varhän det barkar. Bland annat hyperaktivitet med viss svårighet med impulser och någon form av Tourettes. Kan vara annat också men det märker vi.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Sstar
2013-07-21 23:11
#31

Det viktiga e ju att ni gör så gott ni kan, det räcker långt tycker jag! Hoppas det går bra för din son. På min sons skola e dom åxo jättebra o verkar kunna mycket, så på så sätt har vi tur! Min son har jobbat med en resurs bredvid sig hela dagarna, men nästa termin ska han börja i en lokalt integrerad grupp, med förhoppningen om att kunna återgå till att jobba självständigt i klassen så småningom!

Skogshumblan
2013-07-21 23:13
#32

Tack, det samma!

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Upp till toppen
Annons: