Annons:
Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 9545 ggr
Tintin82
2013-07-19 09:57

Matlust och concerta??

Diagnosen är ADD/As och jag har haft diagnosen i fura år fick hjälp av Concerta för två år sedan. Problemet är bara att jag inte blir hungrig just nu sitter jag i soffan och väntar på att mitt kokta ägg ska bli färdigt och sedan ska jag ha lite annat gott men jag har inte tagit Concerta än och är hungrig. Annars får jag tvinga i mig mat men jag skulle bara vilja veta att ni med min diagnos hur har ni det med matlust/hunger känsla när ni tar concerta

Annons:
snuz
2013-07-20 00:24
#1

Det är en vanlig biverkning man kan få av Concerta, du är inte ensam med andra ord.

Tintin82
2013-07-20 11:57
#2

Jo men hur gör ni då? Tvingar i er mat fast ni inte är hungriga??

Illusion
2013-07-22 19:59
#3

Jag har ätit Concerta, och då fick jag inte i mig nått alls, jag blev sjuk av näringsbrist. Det borde ge med sig med tiden tycker jag. Jag är också föredetta amfetaminist och det är ju nästan samma sak, ingen hunger! Men på slutet lärde jag mig att tvångs mata mig själv. Drick annars närings drycker om du inte får i dig tillräckligt. Jag brukade dricka nutrilett blandat med grädde och mjölk. Kanske inte bästa alternativet, men du kan ju be din läkare skriva ut näringsdrycker från apoteket som innehåller bra skit. ät lite då och då, små ät kanske om du kan. Jag funderade på att börja med Metamina men isf måste jag ju ta det bara om jag ska jobba eller nått, inte när jag är ledig. Måste få i mig näring.


☮ and ❤ among each other ✿

Tintin82
2013-07-22 21:35
#4

Fast jag försöker att ha mat tider vid ungefär samma tid varje dag och det är inte lätt men utan Concerta fungerar inte tillvaron riktigt så man får hoppas det kommer bli bättre

bertine
2013-07-22 22:09
#5

Jag har aldrig haft så bra matlust som jag har sen jag började med Concerta. Jag kan inte riktigt förstå hur det går ihop. Men jag kan känna mig "ohungrig" sen efter jag ca 15-30 minuter efter jag tagit Concerta börjar magen kurra och jag blir hungrig. Jag frågade min psykiatriker om detta och fick till svar att det är vanligt att man tappar matlusten, men även vanligt att man inte känner något alls och även att man blir hungrigare….men som med alla "biverkningar" så olika på olika kroppar. Hoppas ni som tappar matlusten hittar en lösning.

Zolah
2013-07-23 13:00
#6

Jag tvingar i mig mat ( har ADHD/AS ) för jag vet att jag behöver det, även om inte min mage säger 'HUNGRIG!' så vet jag att mittt humör ofta dalar efteråt.

Så tänk på att äta, iafl nånting.

Annons:
snuz
2013-07-24 14:33
#7

Ja, man måste ju äta. Så det gäller att försöka äta ändå, hitta något man iaf skulle kunna tycka vara gott att äta.. 

Jag blir varken hungrig eller känner någon matlust med Concerta, men kroppen behöver fortfarande energi och då behöver man äta. 

Det är sjukt frustrerande, men det går. Bara man ser till att faktiskt få i sig mat oxå, det är ju lätt att glömma bort om man inte blir hungrig ju. 

Äta med andra hjälper mig mycket också.

tarotlasse
2013-07-24 20:38
#8

Ja det är ju en vanlig biverkning men den brukar släppa efter några månader. 

Men eftersom du har denna biverkning fortfarande efetr fyra år så skulle jag rekomendera dig att prata med din läkare om det.

Kanske testa annan medicin elelr som Du  redan har fått en del tips om näringsdrycker. 

Men det är ju oftast dyra produkter men du kan få det utskrivet på recept. 

Sonen drabbades också av detta och eftersom man absolut inte ville ta bort medicineringen med concertan. 

Så  efetr 6 månader blev han remiterad till en dietist som skrev ut dessa näringsdrycker som vi kunde hämta ut på apoteket. 

Efter någon månad med näringsdryckerna så återkom aptiten igen o han började äta normalt igen.

Jag hoppades väl lite på samma effekt själv när jag började med Concerta  efter som jag var kraftigt överviktig.

För jag hade den effekten när jag tog amfetamin att hungerskänslorna försvann.  Men Concertan hade inte den effekten på mig snarare tvärtom så gick jag upp i vikt när jag började med Concerta

Så gjorde en Gastric by pass operation och gick ner 37 kilo.  

Lasse

PsyBlomman
2013-07-25 09:41
#9

Känner igen det där med aptitlösheten. 

Blev nyligen diagnosticerad med ADHD och befinner mig ännu på dosjustering av Concerta. Tar 54mg på morgonen samt 18mg på eftermiddagen (den senare bör nog höjas). Effekterna av medicinen var oerhört tydliga. I positiv bemärkelse. 

MEN… Aptiten och matlusten haltar en aning. Frukost hoppas över. På jobb käkar jag lunch eftersom det momentet är ganska uppenbart. Känslan är inte "WOW! Pizzatime" utan snarare obligatorisk oral fodermatning. Middagen har det hänt att man glömt, bara så där. Det är inte så här hela tiden (ibland ÄR det sanslöst gott att äta).

Frugan har tagit Concerta betydligt längre och har INGA problem med aptiten, så jag bidar min tid och väntar på vändningen.

Det är däremot skitviktigt att få i sig sin näring (eftersom framför allt ens kognitiva funktioner går i väggen). Nutrilett och liknande produkter funkar. Och vatten, vatten, vatten (NEJ - kaffet räknas inte…)

[x8nightdroid]1
2013-07-28 15:27
#10

Har ADD och matlagning har alltid varit ett problem i sig. Det kräver mycket engagemang o förberedelser. Mer än man orkar med. Men jag har ändå tyckt om att äta och tyckt om att prova olika maträtter osv.

Men sen jag började med antidep. för 3 år sedan och Concerta för snart två år sedan har lusten att äta helt försvunnit. Jag blir hungrig och så, men jag är verkligen inte sugen på något och får tvinga i mig mat för att stilla hungern. Därför orkar jag inte heller lägga tid matlagning och för det mesta äter jag bara bröd o smör och ibland någon färdigmat. Detta skräpätande har gjort att jag gått upp i vikt och känner mig bara allmänt trött o hängig. 

Tackar för tipset om nutrilett och kände mig vääääldigt träffad när det gäller kaffet.

nattinamnam
2013-07-30 02:34
#11

Har blivit bättre för min del med maten, för något år sen levde jag på kaffe… Men iaf för min del så handlar det mycket om rutiner, vilket i sig är väldigt bra tycker jag. Att planera när man ska äta så att man iaf kan få i sig lite mat :).

Du kanske tycker att jag drömmer? Jag som inte ens kan sova...

zarah2111
2016-09-15 09:25
#12

Är hungrig.. men har ingen mat lust.. försöker äta.. men får verkligen inte i mig lunch.. även fast det kan vara gott.. tar emot som vara den när jag försöker svälja och känns som att det ska komma upö igen.. så slutar alltid med att jag typ tar 1-2 tuggor sedan slänger jag resten.. så får typ i mig totalt 1 måltis om dagen.. vilket inte är direkt bra just nu då jag även blivit förkyld..

Upp till toppen
Annons: