Annons:
Etikettautism-aspergers-syndrom
Läst 1483 ggr
Zolah
2013-07-23 12:59

AS hos kvinnor

Jag kände mig väldigt träffad av mycket som skrevs där, till den nivå jag tyckte det var obehagligt. En del saker jag inte ens tänkt på kanske är 'annorlunda', det är många gånger jag inte kunnat förklara varför vissa saker är så fruktansvärt jobbiga medans andra är 'lätta'.

Detta är en kvinna som har AS, samt har ett barn med AS som har framställt detta. Hon har även läst upp sig på det och har nu sammanfattat det åt andra, dock är hon inte utbildad psykolog. Men det är ändå mycket intressant att läsa/höra.

OBS - Är på engelska

Annons:
nlinds
2013-07-23 17:08
#1

Jag kände igen mig i varje mening.. jag har inte fått diagnosen Aspberger, men de få vännerna jag har säger "du verkar ha aspberger light eller något" .. Gjorde ett test på nätet här om veckan psykologi.nu eller vad det hette, och visade att jag hade Aspberger, tror jag får ta tummen ur röven och ringa läkaren… nu.

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

Zolah
2013-07-23 17:10
#2

Det är nog bäst, menar… utredningar är inte snabba saker. verkligen inte snabba ._.

nlinds
2013-07-23 17:12
#3

Jag har hört det .. Hur lång tid brukar det ta ? Har inte tålamod till saker heller..

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

Zolah
2013-07-23 17:16
#4

Tja, för min fästman så har han nog väntat runt ett år nu.

så bättre sätta stenen i rullning än att låta bli

nlinds
2013-07-23 17:32
#5

Oj……

De svarade inte ens i telefonen. 😡

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

Rundgång
2013-07-24 07:35
#6

Jag tror det är viktigt att försöka se diagnositredningar som något som pågår i bakgrunden ( om man är vuxen alltså) Det kan ta väldigt lång tid att få rn utredning, att dessutom få riktiga tester som går igenom kognitiva förmågor verkar nästintill exklusivt. Sen om man får en diagnos verkar det ta tid att identifiera rätt stöd. Tänk på att våra experter alltid är människor med sina favoritperspektiv. Någon stans i kedjan från första kontakten till olika " behandlare" kommer man att stöta på människor med olika åsikter om hur sånt här ska skötas. Landsting och kommun har olika delar av ansvar och regler att följa. Osv. Så - det kan ta väldigt lång tid innan en utredning leder till konkret hjälp som man behöver. Man kan få börja om flera gånger. Det kan också innebära att man själv behöver gå till nya instanser för att andra har fastnat i någon process osv. I grunden finns det för få personer med rätt specialutbildning i landet och därför blir det ett övertryck på de instanser som tar emot människor med NPF. Om man lever i ett samhälle som ser ut så- hur ta sig fram? Jag tycker man ska försöka undvikta att hoppas för mycket på en diagnos som räddningen. Jag har träffat på många som blir så besvikna när de äntligen fått en diagnos att det ändå finns så lite stöd tillgängligt. Diagnosen ger tillträde till kortare introduktioner på Habiliteringen men dessa är utspridda på endagsevent över året och blir ofta inställda osv. Psykologer, specialterapeuter mfl finns bokstavligen tillgängliga ett par timmar på ett år. I många fall är det vad man har till sitt förfogande. Så vad vill jag ha sagt? Klart man ska satsa på att försöka bli utredd. Men se till att inte ha för höga förväntningar på vad det ger.

Annons:
MinFristad
2013-09-03 22:09
#7

Beror helt på hur gammal du är, hur "bråttom" det är och vem du är. 

Jag hade turen att få en remiss via BUP när jag gick i nian, min utredning tog upp nästan hela mitt sommarlov, men lagom till gymnasiet hade jag min diagnos. 

Nu har dom dock råkat förstöra cd-skivan med min journal på, så den går inte att få ut på nåt sätt, så jag har INGA bevis att lämna till försäkringskassan, arbetsförmedlingen o.s.v. 

KOPIERA DIN JOURNAL NÄR DU FÅR DEN I HANDEN!!!

Zolah
2013-09-03 22:14
#8

Gud vad hemskt, är inte sådant man kan anmäla? Jag vet att då dom slarvade och blev försenade i mina ärenden så fick dom mycket brådis då dom skulle bli skade skyldiga

Honestyisdead
2013-09-04 12:51
#9

7 du har rätt att få dina journaler när du vill.

MinFristad
2013-09-04 21:11
#10

#9 visst har jag rätt till dom, men dom FINNS inte längre. Dom låg på en cdskiva som har gått sönder.

Honestyisdead
2013-09-04 21:32
#11

Har aldrig hört talas om att journaler finns på cd. De ligger i datorer i vanliga fall, och ibland som papper.

.m.m
2013-09-05 15:26
#12

Diagnoser är inget sjukvården lämnar ut orginal på och sedan blir av med. Har du fått en utskrift på diagnos eller journal på något sätt så har du fått en kopia. Allt finns kvar hos sjukvården. Vill du ha den så vänd dig till instansen det gäller. Journaler eller bitar ur den läggs inte enligt rutin på en skiva. Är du säker på att det var din journal? Vad var syftet med att lägga den på skiva i så fall?

Upp till toppen
Annons: